نخست وزیر ارمنستان دست به دامن دیگر کشورها شده است!

جمعه 15 مرداد 1400 - 14:42
https://iswnews.com/?p=51346

نیکول ووای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان طی مدتی که از آغاز درگیری‌های مرزی می‌گذرد خواستار حضور نیروهای خارجی در مرز میان کشورش با آذربایجان شده است. وی بارها به نقش روسیه و سازمان پیمان دفاع جمعی تاکید کرده و خواستار حضور نیروهای روسی در مرز میان ارمنستان و آذربایجان شده است. روسیه نیز تاکنون حمایت مستقیمی از هر۲ دولت نکرده است.

ولادمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه چندی پیش در واکنش به تنش‌های ۳ ماهه اخیر گفته است که نقض توافقنامه ترک مخاصمه فقط با حمله نظامی روسیه و جنگ تمام می‌شود. پوتین با اینکه چنین تهدیدی مطرح کرده هنوز از هیچ دولتی جانبداری نکرده است.

پاشینیان حتی از سازمان پیمان امنیت جمعی خواسته تا از ارمنستان در مقابل تجاوزهای مرزی منتسب به آذربایجان دفاع کند. استانیسلاو زاس دبیرکل این پیمان دفاعی گفته است که درگیری میان ارمنستان و آذربایجان بخاطر اختلاف در خطوط مرزی منطقه زنگزور (جنوب ارمنستان) شامل مفاد مربوط به دفاع مشترک نیست. پیمان امنیت جمعی به مناقشات مرزی نمی‌پردازد و تنها در حالت حمله و اشغال سرزمینی از کشورهای عضو دفاع می‌کند.

کشورهای اروپایی نیز خواستار پایان تنش‌ها هستند ولی عملا وارد میدان نمی‌شوند و جانبداری سیاسی از ارمنستان را ترجیح می‌دهند. نخست وزیر ارمنستان طی رایزنی های خود از دیگر کشورها به ویژه فرانسه نیز خواسته تا در مرز ۲ کشور نیرو مستقر کنند. فرانسه تا اینجای کار به حمایت‌های لفظی و سیاسی از ارمنستان ادامه می‌دهد.

تنها آمریکا تحریم نظامی آذربایجان را در مجلس نمایندگان (کنگره) مصوب کرده و دولت جوزف بایدن هم دعوت به گفتگو می‌کند. چنانکه به نظر می‌رسد ذخایر نفت و گاز آذربایجان به عنوان آلترناتیو انرژی اروپا مانع اقدام علیه این کشور از سوی کشورهای غربی می‌شود.

نخست وزیر حتی در تلاش خود به ایران نیز متوسل شده است. در حالی که تنها رییس پارلمان جمهوری آذربایجان در مراسم تحلیف رییس جمهوری سید ابراهیم رییسی شرکت کرده اما از سوی دیگر پاشینیان رییس دولت و برجسته ترین مقام ارمنستانی در این مراسم حاضر می‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. جمعه, ۱۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴

    سلام.همش بازیه،غربی ها از اون اولشم با اذربایجان بودن!(از اولی که رژیم باکو رفتن سمت اونا!) هرجا اسرائیل باشه،اونا هم هستن! نقشه برای تجزیه ایران. یک لقمه چرب و نرم بعد از حدود ۱۰۰ خورده ای! که یک تیکه دیکه از ایران رو بدن به یک کشور دیگه! و بعدشم،جعل تاریخ! همشم به اسم کشوری اذربایجان تمام خواهد شد!(و بعدشم احتمالا خود کشور اذربایجان نابود بشه!) همانطور که حمله روس و تصرف بخش ها زیادی از ایران به نام روسیه تزاری تمام شد،اما سفیر انگلیس با قانع کردن پادشاه ایران،باعث جدایی ان شد!
    اونا همیشه،کارهاشون رو عالی انجام میدن! اما متاسفانه ما سرگرم مسائل بی اهمیت و فرعی! (یعنی از عمد کاری میکن،که ما اینطوری فکر کنیم! و سراغ مسائل بزرگ تر نریم!)
    یکی از مردان بزرگ تاریخ،که عمیق به مسئله نگاه میکردن،اونم بخاطره همنشینی با قرآن بود،خود امام خمینی بود.که سخنرانی هاش بصورت واضح گفتن،ترک،فارس،عرب. ملیت فلان و بمان.. و به وجود امدن مرزها و .. اینا همه برای دست دسته کردن کشورهای مسلمانه!.. تا همه یکی نشن! و متحد نشن!

    مطمعا یک ابزار و جنگ افزار قوی دارن بالایی سر ما درست میکن! که قشنگ و دقیق منافع غربی رو تامین کنه!(همانطور که شوروی خدامت بزرگی برای غرب کرد! و بعدشم انداختنش دور).
    مقامات و مردم کشور ما باید هواسشون باشه! فریب نخور! نذارن تاریخ تکرار بشه! غربی از همون اولشم،دنبال نابود سازی ایران و اسلام بودن. و در این ۲۰۰ و ۳۰۰ سال هم تا تونستن از ایران کشتن و نسل کشی کردن! و تا تونستم مساحت کشور و منابع چوب و غذا،نفت و … رو غارت کردن!(و میکن) احمق ها رو سر کار اوردن،تا می تونن تخریب کنند ..
    حالا که حکومت اسلامی سرکاره! مطمعا ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر قبل حمله میکنند! و به ریز ریز کردن ما نیز قانع نمی شون!…
    اذربیجان احتمالا،ماشین جنگی اینده غرب ها(به همراه،اردوغان) خواهد بود.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.