یادداشت زیر بر اساس آخرین اطلاعات میدانی موثق و احتمالات پیش رو نگاشته شده است . خواندن این مطلب دید مناسبی در درک وقایع پیش رو و رخدادهای آتی استان ادلب به مخاطب خواهد داد.

پس از اعلام آغاز عملیات در استان ادلب توسط اردوغان در ۱۵ مهرماه و اجرایی شدن قسمت دیگری از قرارداد کاهنش تنش آستانه تاکنون حدود ۲۰۰ خودرو نظامی اعم از تانک و نفر و تجهیزات نظامی بهمراه نیروهای ارتش ترکیه وارد استان ادلب شدند.

ورود ترکیه به استان ادلب در چهارچوب قرارداد صلح آستانه قابل تحقیق است.
جدای از اهداف عنوان شده توسط ترکیه از ورود به استان ادلب، این اتفاق در مرحله اول شامل حضور نیروهای ترک در حومه حلب غربی در امتداد داره عزه، جبل شیخ برکات،دیر سمعان و مناطق تماس بین مسلحین و کردها در تمام طول جبهه جنوب عفرین یعنی از باشمره تا جندریس خواهد بود.
لازم به ذکر است نیروهای ترکیه از خط تماس عفرین عبور نخواهند کرد و با قرارگیری در این مناطق نقش یک buffer zone یا منطقه خالی از مسلحین را ایفا میکنند .
در مرحله دوم این اتفاق نیروهای ترکیه در تمام مرز سوریه و ترکیه منتشر خواهند شد. بنابراین نیروهای ترکیه در مناطقی از داره عزه، حارم، سرمدا، درکوش، اطمه تا جسر الشغور مستقر خواهند شد .

هدف از این حرکت بستن تمامی راه های ورود و خروج سلاح و مسلحین از ترکیه به سوریه و بالعکس عنوان شده است.
تا اینجای کار مطمئنا تنش خاصی پیش نخواهد آمد .

اما در ادامه بنابرآنچه منابع میدانی و معتبر ما بیان کرده اند نیروهای ترکیه و مسلحین از سمت شمال و غرب به سمت بزرگراه حلب-حماه حرکت خواهند کرد و از طرف دیگر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از سمت جنوب حلب و منطقه ابوظهور به سمت بزرگراه حلب-ادلب حرکت میکنند.
هدف نهایی از این حرکت بازگشایی بزرگراه حلب-حماه میباشد.

در ادامه و مرحله سوم نیروهای ترکیه یا مسلحین تحت حمایت ترکیه در مناطقی در امتداد بزرگراه مانند سراقب، خان شیخون، اریحا، مورک منتشر خواهند شد و از سمت شمال وارد حومه شمالی حماه میشوند .
از سمت جنوب نیز نیروهای ارتش سوریه و مقاومت و همچنین نیروهای روسی در حومه حماه در امتداد بزرگراه حرکت خواهند کرد و در نهایت بزرگراه حلب-حماه به صورت کامل آزاد و فعال خواهد شد.

 

بنابراین تمامی موارد ذکر شده در سه مرحله کلی انجام خواهد شد:
مرحله اول در حومه غربی حلب
مرحله دوم در حومه شمالی و غربی ادلب
مرحله سوم در امتداد بزرگراه حلب-حماه

 

طبق آنچه که مشخص شده است شهر ادلب در سیطره تحریر الشام باقی خواهد ماند و تحریر الشام موظف به بازگشایی ادارات دولتی خواهد بود.

 

در نهایت نیز با توجه اتفاقات میدانی و سیاسی تصمیم گرفته خواهد شد که نیروهای تحت حمایت ترکیه در مناطق بیشتری از ادلب و شمال حماه منتشر شوند و یا با مشخص کردن وضعیت مسلحین و شهر ادلب، نیروهای ترکیه بصورت کامل از منطقه خارج شوند…
مشخصا این مرحله میتواند شامل گزینه های زیادی باشد که مصالحه های وطنی یکی از انواع آن است.

ذکر این نکته لازم است که مسائل ذکر شده بر اساس شواهد میدانی و قرارهای طرفین بیان شده و با توجه به ماهیت خطرناک اردوغان و چرخش های ناگهانی او امکان هر سناریوی جدیدی وجود دارد.
همچنین صحبت خاصی در مورد وضعیت فوعه و کفریا نشده است و دقیقا مشخص نیست که چه برنامه ای برای این شهرکها در نظر گرفته شده است.
همچنین وضعیت مناطق حساسی مانند الراشدین و جمعیه الزهرا در غرب شهر حلب مشخص نیست و به احتمال زیاد کار این مناطق نیز به تسویه و مصالحه خواهد کشید.

نقشه با کیفیت

 

استفاده از نقشه های تحولات “با ذکر منبع” برای تمامی خبرگزاری ها و رسانه ها آزاد است .

 

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس جمعه, ۲۱ مهر, ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸

    در قضیه سوریه و عراق (لبنان) پای ترکیه بیشتر از صهیونیست ها و عربستان یا هر کشور دیگه ای در کار بوده و هست، این آقای اردوغان که کشورش عضو ناتو هست بیشترین خسارت رو به محور مقاومت زد و البته در دست آخر با بحران ساختگی در عراق مزد کارهاش رو هم از ایران گرفت
    چون ترکیه میتونه سرکوب کنه و ایران نه!
    آموزش، سلاح، نیروهای اطلاعاتی، غذا، دارو، هواپیما، انتقال تروریست ها به سوریه و عراق
    شما فرض کن اگر ترکیه این کارها رو نمی کرد آیا عراق و سوریه دچار بحران می شدند! خیر
    شما نگاه کنید از ۷۰ سال پیش استان اسکندرون رو دادن ترکیه برای یک همچین روزی، اینها برای صدسال برنامه دارن ما برنامه هامون بیشتر از ۱ سال هم نمیتونه پیشبینی کنه!

    پاسخ
    1. ناشناس یکشنبه, ۶ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

      عجب

  2. ناشناس شنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۸

    سلام و تشکر از تحلیل زیبای شما دوست عزیز.
    ان شاءالله به زودی تمام سوریه آزاد بشه از وجود داعش/ النصره و زیر مجموعه های اون. اکراد و پایگاه های خارجی. حتی روسیه!

    پاسخ
    1. Mirza شنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

      سلام . ممنون گرامی

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.