فواد معصوم رئیس جمهور عراق ساعاتی پیش برای انتقال پیام عبادی به حزب یکتی( حزب جلال طالبانی) به شهر سلیمانیه آمد.

فواد معصوم رئیس جمهور عراق ساعاتی پیش برای انتقال پیام عبادی به حزب یکتی( حزب جلال طالبانی) به شهر سلیمانیه آمد.

عبادی در این پیام که فواد معصوم حامل آن بود از اعضاء این حزب درخواست کرده است تا فرودگاه کرکوک، پادگان کیوان و چاههای نفتی به نیروهای عراق تحویل داده شود.

در همین پیام همچنین عبادی همچنین تغییر استاندارد کرکوک و تحویل دادن تروریست های داعشی که تسلیم نیروهای پیشمرگه شده اند را خواستار شده است.

بعد از اینکه بامداد روز جمعه نیروهای مشترک عراق در مناطق بشیر و تازه خورماتوو تحرکات و جابجایی تسلیحات را انجام دادند، نیروهای کُرد پیشمرگه به حالت آماده باش کامل در آمدند و طبق اخبار رسیده در همان زمان با تماس های گرفته شده از طرف اعضاء حزب یکتی با نخست وزیری عراق، حیدر العبادی ۴٨ ساعت فرصت برای انجام مطالبات حکومت مرکزی را تعیین کرده است.

طبق اخبار منتشره حزب یکتی با بخش زیادی از این پیام موافق و قرار است فردا بعد از نشست حزبی که برگزار خواهند کرد برای گفتگو به بغداد سفر کنند.

لازم به ذکر است در آخرین انتخابات برگزار شدۀ عراق، این حزب با به دست آوردن بیشترین آراء، قدرت در استان کرکوک را به دست گرفت به طوریکه استاندار و اکثر نیروهای امنیتی از این حزب تشکیل شده است

پ.ش: بعد از فوت جلال طالبانی موسس حزب یکتی (اتحادیه میهنی کردستان)، شب گذشته بافل طالبانی، فرزند جلال طالبانی رهبر حزب اتحادیە میهنی کردستان و رئیس جمهور پیشین عراق پیامی برای جامعە جهانی و بغداد منتشر کرد و خواستار گفتگو برای حل مشکلات شد که در بخشی از آن آمده است؛
“جدای از مباحث مربوط بە قانونی یا غیرقانونی بودن رفراندوم و این کە چە تصمیمی برای ملت اتخاذ شدە است و این کە رای و نظر مردم اخذ شدە است، هر چند کە جامعە جهانی بر سر این امر متفق القول نبودند، این مرحلە را پشت سر گذاشتیم.
در مقطع کنونی خواستار آغاز دیالوگ بدون پیش شرط در چارچوب قانون اساسی عراق هستم؛ قانونی کە تحت نظر جناب رهبر مام جلال تدوین شدە است. زیرا فقط از این راە است کە همە حقوق ملتمان را تضمین کنیم و با همکاری و همراهی جامعە جهانی از حقوق مشروع ملتمان دفاع نماییم.
با در پیش گرفتن این نوع از راە های دیپلماتیک و قانونی است کە برای تحقق حقوق پیشمرگ ها و خانوادە ها و معلمان و همە طیف های ملت کردستان مبارزە می کنیم . باید نمایندگان اتحادیە میهنی کردستان بە مجلس نمایندگان عراق بازگردند، همزمان و بە همان نحوە نیز باید مجلس بە اصول توافق بازگردد.
کرکوک نیازمند ادارە ای مشترک بر اساس نتایج آخرین انتخابات می باشد. همزمان باید شورای جدیدی برای آن تشکیل گردد. اگر هم لازم باشد بە همان نحو، استاندار جدیدی برای این استان تعیین گردد، زیرا شهر کرکوک از همە شخصیت ها و احزاب سیاسی عالی تر و مهم تر است.
مناطق مورد مناقشە نیز کە عبارتند از مناطقی کە عامل آتش افروزی و مشکلات هستند؛ این مناطق نیز نیازمند ادارە ای مشترک هستند تا از این طریق از آتش افروزی و شعلە ور شدن آتش اختلاف در آن ها جلوگیری بە عمل آید.حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق باید اختلافات فی مابین در ارتباط با “نفت و گاز” و درآمدهای آن را بە شیوە ای شفاف حل و فصل نمایند، بە نحوی کە منافع همە طیف های جامعە کردستان و ملت عراق را تامین کند.
فرودگاە ها و دروازە های مرزی اقلیم کردستان باید از سوی کردها کنترل شدە و تحت نظارت قرار گیرند. همزمان حاضر بە هماهنگی با بغداد بر سر جزئیات هستیم، اما باید اشخاصی کە مدیریت فرودگاە ها و دروازە های مرزی را بر عهدە خواهند گرفت، کُرد باشند و باید حقوق و حقوق ماهیانە آن ها نیز تضمین گردند.”

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.