در روزهای اخیر طالبان موفق به سیطره کامل بر ۶ استان و تسخیر ۱۸ مرکز استان شده‌اند که این پیشروی گسترده نشانگر دست برتر طالبان در تقابل نظامی و سیاسی افغانستان است.

جبهه جنوب:
همان طور که انتظار می‌رفت، اهدافی که در جنوب افغانستان پیش روی طالبان قرار داشت در مدت کوتاهی محقق شد و می‌توان گفت که جنوب افغانستان در سیطره کامل طالبان قرار دارد. این اهداف شامل: شهرستان چهاربرجک در استان نیمروز، شهر فراه مرکز استان فراه، شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند و شهر قندهار مرکز استان قندهار بود که در روزهای اخیر به تصرف طالبان درآمد. شهر قلات مرکز استان زابل نیز بدون درگیری تسلیم طالبان شده و در حال حاضر تنها مناطق دولتی شهرستان گرشک و پایگاه مهم شورابک در شمال استان هلمند در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد. وضعیت استقرار نیروهای خارجی در شورابک مشخص نیست و احتمال حضور نیروهای خارجی در این پایگاه وجود دارد.

آخرین وضعیت درگیری‌های جنوب افغانستان

جبهه شمال غربی:
در این منطقه نیز شهرهای سرپل، قلعه نو مرکز استان بادغیس، شهر فیروزکوه مرکز استان غور و شهر هرات که نقش محوری در شمال غرب افغانستان داشت به طور کامل به تصرف طالبان درآمده‌اند و تنها نقاطی که در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد، شهرستان غورماچ در شمال استان بادغیس، شهر میمنه مرکز استان فاریاب و گذرگاه آقینه در شمال این استان است.
موارد یادشده نیز ممکن است همانند سایر مناطق، با مصالحه و یا خیانت حاکمان آن مناطق تسلیم طالبان شوند و با سقوط آنها شاهد ارسال نیروهای کمکی بیشتر به جبهات مرکزی افغانستان خواهیم بود.

آخرین وضعیت درگیری‌های شمال غربی افغانستان

جبهه شمال و شمال شرقی:
در شمال شرق نیز پس از شهرهای قندوز، آیبک مرکز استان سمنگان، شبرغان مرکز استان جوزجان، شهر پلخمری در استان بغلان، تالقان مرکز استان تخار و فیض آباد مرکز استان بدخشان، شهر مزارشریف و شهرستان‌های استان سمنگان نیز آماج حملات طالبان قرار گرفته‌اند. با توجه به حضور ژنرال “عبدالرشید دوستم” و “عطا محمد نور” در مزارشریف و همچنین اعلام اتحاد آنها برای مقابله با طالبان، احتمال می‌رود در روزهای آتی درگیری‌های سنگینی در مزارشریف رخ دهد.
وضعیت برخی نقاط در شمال افغانستان نظیر فرودگاه شهر تالقان، شهرستان‌های فرخار و ورسج در جنوب استان تخار مشخص نیست و گفته می‌شود در کنترل نیروهای دولتی و احمد مسعود قرار دارد.

“احمد مسعود” فرزند شهید احمد شاه مسعود با کمک برخی عوامل خارجی نظیر “برنارد لوی” که پشت پرده جنگ‌های منطقه‌ای زیادی نظیر قائله تجزیه کردستان عراق، جنگ لیبی و… بودند نیروهای زیادی را به خود جذب کرده است و در ماه‌های اخیرا تحرکات زیادی داشته است. او عمده نیروهای خود را در پنجشیر مستقر کرده است و گفته می‌شود در حال جذب و آموزش نیروی نظامی برای وارد شدن به عرصه قدرت در افغانستان است.
در شرایط فعلی که قالب مخالفین طالبان روحیه خود را باخته‌اند و رهبرانی نظیر اسماعیل خان و ژنرال دوستم که از طالبان شکست خورده‌اند، احمد مسعود با زنده کردن یاد پدرش می‌تواند حرکت جدی‌ای را برای مقابله با طالبان رقم بزند و حتی مناطق شمالی را از سیطره طالبان خارج کند. البته در صورت تحقق این موضوع، افغانستان بیشتر به سمت هرج و مرج خواهد رفت و راه‌حل های دستیابی به صلح محدودتر خواهد شد.

آخرین وضعیت درگیری‌های شمال شرقی افغانستان

جبهه مرکزی:
طبق آخرین اخبار از جبهه مرکزی که روزهای آرام‌تری را نسبت به سایر مناطق داشته است، شهر ترینکوت مرکز استان ارزگان پس از پنجاه روز مقاومت علیه طالبان به تسخیر این گروه درآمده است.
هزارستان را می‌توان جزء آخرین گام‌های طالبان برای سیطره بر افغانستان عنوان کرد، چرا که آنها می‌دانند تنها مخالف جدی آنها در این سرزمین “هزاره‌ها” هستند. بنابراین قصد درگیری با آنها را ندارند و در این‌باره چندین بار تاکید کرده‌اند که به حقوق اقوام و مذاهب مختلف به خصوص شیعیان احترام می‌گذارند و آنها را در اداره کشور و مناصب سهیم خواهند کرد.
در بدنه هزاره‌ها برخلاف سایر اقوام شخصیت مقتدری وجود ندارد که بتواند اجماع و وحدت را به وجود آورد و همین عامل را می‌توان سبب نقش کم‌رنگ آنها در حکومت‌های مختلف دانست.
اختلافات و عدم اتحاد محکم محمد محقق، کریم خلیلی، عبدالغنی علیپور و سایر فرماندهان محلی خطری بزرگ برای آینده این منطقه است و در صورتی که همانند مناطق شیعه‌نشین در استان‌های سرپل، هرات و… با طالبان مدارا کنند، نقش آنها در تحولات افغانستان نسبت به گذشته برجسته‌تر خواهد شد.
نتایج رایزنی‌های ایران که یکی از آنها اجتناب دو طرفه‌ی طالبان و شیعیان در افغانستان از تنش بوده است، قطعا مصالح جامعه افغانستان را شامل می‌شود و خودسری برخی از فرماندهان طالبان در جنایت علیه هزاره‌ها و شیعیان و همچنین بزرگ‌نمایی و دروغ پردازی برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران غیرمطلع و مغرض در افغانستان و ایران می‌تواند تهدیدی برای این موضوع باشد.

جبهه شرقی:
تحرکات طالبان در این مناطق سرعت کمی دارد و اوج این تحرکات در استان لوگر و غزنی بوده است.
شهر گردیز مرکز استان پکتیا و شهر میدان شهر مرکز استان میدان وردک جز اهداف اولیه طالبان هستند و با توجه به تحرکات روز گذشته و امروز طالبان احتمال می‌رود حملات آنها به این نقاط از فردا شدت یابد.

آخرین وضعیت درگیری‌های شرق افغانستان

به طور کلی سقوط دولت اشرف غنی و ورود به کابل گام آخر برنامه فعلی طالبان است. تحقق یکی از این دو موضوع، شروعی برای ورود به عرصه سیاسی افغانستان است و گام‌های پس از آن با توجه به تحولات آینده که در این مطلب تشریح شد، قابل تحلیل خواهد بود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. میثم شنبه, ۲۳ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰

    خدا به مردم هزارستان به حق سیدالشهدا کمک کند که در این وضعیت فتنه سنگین از اسیب در امان بمانند. چقدر جای شخصیتی مثل شهید مزاری احساس میشود

    پاسخ
  2. علی اس اس شنبه, ۲۳ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱

    موندم چه اتفاقی برای شیعیان میفته اونم بعد سقوط دولت کابل

    پاسخ
  3. محمود شنبه, ۲۳ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۷

    شیعیان افغانستان راهی جزمصالحه با طالبان ندارند،چون اگر بخواهنددرگیرجنگ شوند،هرج ومرج این کشور را فراخواهد گرفت. پس عاقلانه ترین راه گرفتن تضمین با نظارت سازمانهای بین المللی است که شاید پس از دهه ها صلح و حاکمیت ملی با شراکت اقوام به این کشور همسایه برگردد.

    پاسخ
  4. شنبه, ۲۳ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸

    سلام.همش الکی و دروغین! نقشه برای ایرانه! که ایران وارد این بازی بشه! تا امریکا بتونه نفس بکشه! (در حالی که الان وضعیت دقیقا برعکس! یعنی امریکا داره جمع میکنه از افغانستان میره،بدون اینکه ما هزینه بکنیم! اونم با خاری خفت فراوان!)
    پسر احمد شاه مسعود،نمی تونه در مقابل طالبان وایسه! حتا ایران هم نمی تونه در مقابل طالبان وایسه! دلیل داره! برخی نگاه فوق العاده عجیبی غریبی دارن!(فانتزی! بدون تحقیق! شایدم مغرضانه!)

    امریکا هم بخوبی این مسئله رو میدونه! برای همین داره مردم ایران رو تحریک میکنه! چون اگر ما وارد این جنگ بشیم! از همه لحاظ به ضرر همه کار کردیم.(کاملا به سود امریکا و غرب!)

    به هر حال این اه و نفرین مردم منطقه و حتا اقایی قاسم سلیمانی و میلیون ها انسان بود،که امریکا و غرب رو گرفته! و الان با کلی خسارات و بدبختی باید منطقه فوق العاده استراتژیک افغانستان! که بالایی ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال جهان خواران! اونجا رو تصرف کردن! و ولش نمیکردن! رو ترک کنند!

    غرب بخاطره از دست دادن! افغانستان خسارت فوق العاده عظیم خواهد خورد! علاوه بر موارد حاشیه،چون تولید مواد مخدر و تولید تروریست ها داعش و القاعده و خشونت ضد اسلام و باقی کارهای کثیف!

    مردم ما،ضمن نگرانی از این وضعیت! باید بسیار خوشحالم باشن! همین که امریکاو غرب در افغانستان نیستن! یعنی تولید فساد و فحشاء و مواد و تروریست و .. بسیار دیگر! به کمترین میزان خود میرسد!
    در اصل این امریکا و غرب وحشی بودن! که همه اینها رو تولید میکردن! …

    پاسخ
  5. پلی‌تخنیک دوشنبه, ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

    رژیم جمهوری سرنگون شده

    قمندان علیپور با طالبان توافق کرده که بر بامیان و بهسود و بخش هایی از هزارستان مسلط باشد و تمام تجهیزات آنها به دست قمندان باشد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.