آخرین اخبار از درگیری‌های طالبان و ارتش در استان‌های کابل، پنجشیر و…

ساعت ۰۰:۱۸ – اولین پیام اشرف غنی پس از فرار از افغانستان:

بسم الله الرحمن الرحیم
هموطنان عزیز!
امروز با انتخاب سختی روبرو شدم. من باید با طالبان مسلح روبرو می‌شدم که می‌خواهند وارد ارگ شوند یا از کشوری خارج شوم که در ۲۰ سال گذشته زندگی خود را وقف حفاظت و پرورش آن کرده ام.
در صورت عدم کنترل، تعداد بی‌شماری از میهن پرستان به شهادت می‌رسند و شهر کابل ویران می‌شود و در نتیجه آن یک فاجعه بزرگ انسانی در این شهر شش میلیون نفری رخ می‌دهد. طالبان به صراحت اعلام کرده بودند که برای برکناری من آمده و آماده‌ی حمله خونین به تمام کابل و مردم شریف کابل هستند. به منظور جلوگیری از سیل خونریزی، تصمیم گرفتم آنجا را ترک کنم.
طالبان حکم شمشیر و تفنگ را به دست آورده‌اند و اکنون مسئول حفاظت از ناموس، اموال و هموطنان خود هستند. اما مشروعیت قلب‌ها آنها را جلب نکرد. هرگز در تاریخ قدرت تنها به هیچ‌کس مشروعیت نداده و نخواهد داد. آنها اکنون با یک آزمایش تاریخی جدید روبرو هستند. یا نام و ناموس افغانستان را حفظ می‌کنند یا اولویت را به مکان و شبکه‌های دیگر می‌دهند. بسیاری از مردم و بسیاری از اقشار در ترس هستند و به آینده اعتماد ندارند.
لازم است طالبان به همه مردم، ملت‌ها، بخش‌های مختلف، خواهران و زنان افغانستان اطمینان دهند که مشروعیت و قلب مردم را به دست آورند.
یک برنامه مشخص برای انجام آن تهیه کنید و آن را با عموم به اشتراک بگذارید.
من لحظه به لحظه به فکر برنامه‌ی توسعه ملت خودم خواهم بود.
در آینده بیشتر صحبت خواهم کرد.
زنده باد افغانستان
اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین کشور

پی‌نوشت: اشرف غنی در حالی خود را فاتح قلب‌ها در افغانستان می‌داند که در آخرین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، از مجموع ۱٬۸۲۳٬۹۴۸ رأی و مشارکت حدود ۱۹ درصدی، تنها ۹۲۳٬۵۹۲ هزار رأی را کسب کرد. البته رقبای وی معتقد بودند که عوامل وی ۳۰۰ هزار رأی را به نفع او تقلب کرده‌اند!

ساعت ۷:۳۵ – ورود اسماعیل خان به ایران!
گفته می‌شود “محمد اسماعیل خان” شب گذشته با وساطت ایران از هرات به شهر مشهد سفر کرده است. هدف اسماعیل خان از این سفر، پیوستن به سایر سیاستمداران افغانستان در پاکستان برای شرکت در نشست قطر ذکر شده است.

ساعت ۱۰:۲۴ – پروازهای فرودگاه کابل به طور کامل متوقف شده است.
مدیریت فرودگاه طی بیانیه‌ای از مردم خواسته است که به این فرودگاه هجوم نیاورند. گفته می‌شود نیمه شب گذشته بر اثر تیراندازی نظامیان آمریکایی به غیرنظامیانی که قصد ورود به فرودگاه را داشتند، چند نفر جان باخته و زخمی شده‌اند.

ساعت ۱۲:۴۱ – فرودگاه کابل، شب گذشته
مردم برای فرار از افغانستان به سمت هواپیماهای موجود هجوم می‌برند…

ساعت ۱۲:۴۴ – فرودگاه کابل، امروز صبح
وضعیت اسفبار و ناراحت کننده مردم افغانستان که برای فرار از کابل تلاش می‌کنند… وضعیتی که بی‌شک دستپخت ۲۰ سال اشغال و چپاول این کشور به دست آمریکا ‎‌ست.

ساعت ۱۲:۴۹ – از شب گذشته تاکنون گزارشاتی در خصوص تیراندازی در فرودگاه کابل منتشر شده است. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم و جلوگیری از هجوم به هواپیماها اقدام به تیراندازی می‌کنند.

ساعت ۱۷:۲۵ – شهرستان بلخاب در استان سرپل با طالبان مصالحه کردند.
طبق اظهارات منبع میدانی “تحولات جهان اسلام” بزرگان و مردم شهر بلخاب علیرغم مخالفت “سید حسن صفایی”، صبح امروز تصمیم گرفتند که با طالبان مصالحه کنند. این تصمیم به این دلیل گرفته شد که شهر بامیان و شهرستان‌های دره صوف بالا که در جهت شرقی بلخاب قرار دارند، به صورت مسالمت‌آمیز به طالبان واگذار شده و در چنین شرایطی بلخاب در محاصره همه جانبه قرار می‌گرفت.
شهرستان بلخاب به مرکزیت شهرک ترخوج، تنها شهری در استان سرپل بود که در برابر حملات طالبان مقاومت کرد و این مقاومت تا امروز ادامه داشت.

موقعیت شهرستان بلخاب به مرکزیت ترخوج واقع در استان سرپل.

ساعت ۱۷:۳۶ – در حال حاضر تمامی شهرستان های استان کابل و همچنین خود شهر کابل در کنترل نیروهای طالبان قرار دارد. اما فرودگاه کابل همچنان در کنترل آمریکاست و طالبان به آن وارد نشده است.

سفید: طالبان، قرمز: ارتش، نارنجی: درگیری/نامشخص

ساعت ۱۷:۴۶ – ازبکستان از ساقط کردن یک فروند هواپیمای نظامی ارتش افغانستان در مناطق مرزی با این کشور خبر داد.
ازبکستان مدعی است که این هواپیما به هشدارهای پدافند هوایی توجه نکرده و قصد ورود به آسمان ازبکستان را داشته است.
احتمال می‌رود که خلبان قصد فرار از افغانستان و پناهندگی به ازبکستان را داشته که با آتش پدافند هوایی ازبکستان مواجه می‌شود.

این هواپیما از نوع A29 (اهدایی آمریکا) بوده و دو خلبان داشته است که پس از ساقط شدن هواپیمایشان توسط پدافند ازبکستان ایجکت کرده و زنده مانده‌اند.

ساعت ۱۹:۴۱ – بر اثر شلیک نظامیان آمریکایی به غیرنظامیان در فرودگاه کابل، تا این لحظه دهها نفر جان باخته و زخمی شده‌اند.
برخی رسانه‌ها تعداد جان باختگان را ۷ نفر عنوان کرده‌اند.

ساعت ۲۱:۳۳ – آیا احمد مسعود با طالبان مصالحه می‌کند؟
طالبا‌ن از واگذاری مسالمت‌آمیز کنترل استان پنجشیر خبر داد. منابع مرتبط با احمد مسعود تا این لحظه خبری در این خصوص منتشر نکرده‌اند و این خبر فعلا تایید نمی‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. دهمزنگ دوشنبه, ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

    سلام
    رژیم جمهوری سرنگون شده.

    اسم اینجا را به تحولات افغانستان تغییر دهید چون رژیم جمهوری سرنگون شده و ارتش هم در سرنوشتی نامعلوم هست.

    پاسخ
  2. محمد دوشنبه, ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

    اندازه قالیباف رای آورده

    پاسخ
  3. احمد دوشنبه, ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

    خلاصه کلام ارتشی که به دست آمریکا سازمان یافته بود سرنگون شدای کاش میزاشتن سپاه پاسداران به آنها آموزش بده بلکه ن فقط طالبان وحتی آمریکا وکل جهان نمیتونستن نفس بکشن

    خلاصه نابودی ارتشی که به دست آمریکا سازمان یافته شد

    پاسخ
  4. رضا دوشنبه, ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱

    ادمین همه سایت هایی که نقشه های جنگی میزارن کابل و کل منطاقی که تو نقشه اینجا هنوز قرمزه رو تو دست طالبان نشون میدن دارین اپدیت میکنین یا نقشه های اونا نادرسته

    پاسخ
    1. محراب دوشنبه, ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

      سلام در حال بروز رسانی هستیم

  5. دوشنبه, ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱

    سلام.صحنه بسیار تاسف اور و درد اور و زجر اور،هواپیما افغانستان امروز ..!(چند هفته پیش پیش بینی میکردم) صحنه مشابه جنگ ویتنام و .. که عکاسی گرفته بود ! همه داشتن فرار میکردن(زیر دست ها حکومت بعد از اینکه امریکا تنهاشون گذاشته بود) و اون داشتن فرار میکردن ! یک زد زیر پله! تا بتون زودتر در برن و پرواز کن! ..
    غربگرا و غرب پرستی! غرب دوستان و لائیک ها و سکولارها و بی دین ها و ..! .. هیچ کدوم حاضر نیستن بجنگن! و به وقتش کشور رو هم ترک میکنند.
    امیدوارم اون ویدئو ها افغانستانی دارن از هواپیما پرت میشن،بخاطره ازدیام واقعی نباشه!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.