آخرین وضعیت پنجشیر به روایت خبرنگار حاضر در افغانستان

پنجشنبه 25 شهریور 1400 - 20:48
https://iswnews.com/?p=53944

روایت “جواد موگویی” مستندساز و خبرنگار حاضر در افغانستان از تحولات پنجشیر

“جواد موگویی” مستندساز و خبرنگاری که اخیرا به افغانستان و استان پنجشیر سفر کرده است، در گفتگو با تلویزیون جمهوری اسلامی ایران گفت:
«پنجشیر کاملا سقوط کرده و هیچ درگیری وجود ندارد. تقریبا ۸۰ درصد شهر خالی از سکنه است و مردم خانه خود را ترک کرده‌اند. ماجرای نسل‌کشی و جهاد نکاح صحت ندارد اما در یکی از روستاها ۸ اسیر غیرنظامی کشته شده‎اند.
گفته می‌شود احمد مسعود در تاجیکستان، ایران یا در کوه‌هاست. برخی از مشهد و تهران، بدون ارائه سند اخبار کذب در مورد پنجشیر مخابره می‌کنند. ماجرای اسیرشدن ۷۰۰ نفر و قتل ۲۰۰۰ نفر هم کاملا دروغ بود. اصلا در پنجشیر ما شاهد جنگ تمام‎عیار نبودیم.»

این اطلاعات میدانی با اخبار روزانه تحولات جهان اسلام از جبهه پنجشیر، استنادات تصویری و گزارش‌های مردمی از منطقه درگیری تطبیق دارد. در واقع بخش زیادی از تحولات افغانستان را اخبار و اطلاعات غلط، بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی و… تشکیل می‌دهد که در قضیه پنجشیر، منابع آن خود نیروهای طالبان و احمد مسعود بودند. این موضوع تنها به تحولات پنجشیر محدود نیست و در تحولات چند ساله اخیر سراسر افغانستان این مسائل را شاهد بوده‌ایم.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. عبدالبصیر جمعه, ۲۶ شهریور, ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹

    گزارش این آقا بعد از اتفاقاتی که افتاده بود تهیه شده است. کاملا غلط است. و باهدف تهیه شده است. کجا بودید اون یک هفته ای را که نیروهای پاکستانی مستقیما وارد شده بودند؟ بعد از این که طالبان همه چه را جمع و جور کردن شما را اجازه دادند. بعدش هم شما را از چند کیلومتری بیشتر آجا ه ورود ندادند، چرا این همه چشمپوشی؟ و کجا رفتید ببینید گورهای دسته جمعی را که صلیب سرخ یکی از آنها را پیدا کرد؟ که بعضی اجساد را به خانواده هایشان تحویل دادند و دهها مورد دیگر…

    پاسخ
    1. Mirza شنبه, ۲۷ شهریور, ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵

      فکت های موجود در خصوص کشتار صورت گرفته و گورهای دسته جمعی و … را ارسال کنید.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.