یادداشت: پیروزی مجدد متحدان ایران در برابر غرب

شنبه 27 شهریور 1400 - 13:27
https://iswnews.com/?p=54002

یادداشتی در خصوص بحران سوخت در لبنان

بحران سوخت در لبنان قبل از ورود محموله‌های سوخت ایران یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات لبنانی‌ها محسوب می‌شد. این بحران که به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی مانند عدم تشکیل کابینه دولت، افزایش قیمت دلار، احتکار سوخت، اختلال در واردات سوخت توسط شرکت‌های خصوصی و قاچاق سوخت به سوریه ایجاد شد، فضای روانی لبنان را به شدت تحت تاثیر قرار داد و بر همین اساس، کمبود سوخت برای ژنراتورهای بیمارستان‌های لبنان جهت تامین برق، صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و انفجار تانکر حمل سوخت در شمال لبنان که باعث کشته و زخمی شدن چند تن از ساکنان شهر عکار شد، جامعه لبنان را دچار التهاب کرد.

با اعلام خرید سوخت از ایران توسط تجار شیعه لبنانی توسط سیدحسن نصرالله جهت حل بحران سوختی کشور، گرچه برخی از مسئولان غربگرای لبنان سکوت کرده و یا معترض شدند اما اکثریت ملت لبنان و حتی احزاب مخالف حزب‌الله به دلیل تلاش و گام مثبت این جنبش در جهت حل مشکل مردم و بحران سوخت در لبنان از جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله قدردانی کردند. سخنرانی سیدحسن و اعلام خبر خرید سوخت از ایران و انتقال آن به لبنان باعث شد تا غربی‌ها که نسبت به حل بحران سوخت در لبنان منفعل بودند به یکباره از تامین سوخت برای لبنان و حل مشکل سوخت این کشور سخن بگویند!

پس از آنکه دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود در ۲۲ شهریور از آغاز روند انتقال محموله سوختی خریداری شده از ایران به خاک لبنان از طریق سوریه خبر داد، سرانجام در صبح روز ۲۵ شهریور کاروان تانکرهای حامل مواد سوختی در قالب چهار کاروان با استقبال مردم لبنان وارد خاک لبنان شده و با اسکورت نیروهای حزب‌الله به مقصد رسیده و تخلیه سوخت را آغاز کردند و بدین ترتیب یک پیروزی دیگر برای جبهه مقاومت و شکست محاصره غربی‌ها رقم خورد.

چند نکته مهم که باید به آن توجه شود این است که:
۱- با توجه به جنگ خاموش میان ایران و رژیم صهیونیستی در آب‌های آزاد، تحلیلگران انتظار داشتند تا کشتی‌های حامل سوخت ایران در مسیر سوریه هدف حمله قرار گیرند اما این کشتی‌ها بدون هیچ مشکلی به مقصد خود رسیدند. یکی از دلایل عدم حمله به کشتی‌های ایرانی می‌تواند تهدید سیدحسن نصرالله باشد که نشان از توان بالای بازدارندگی مقاومت لبنان است. وی گفته بود “کشتی‌های ایرانی به محض حرکت از ایران جزئی از خاک لبنان تلقی می‌شود و حمله به آنها، حمله به خاک لبنان است و پاسخ مستقیم حزب الله را به دنبال خواهد داشت.”

۲- این اقدام جمهوری اسلامی ایران نشان داد که کشور ایران متحدان خود را در سختی‌ها رها نخواهد کرد و مقامات کشورهای مختلف و تحلیلگران رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بارها به این موضوع اشاره و اذعان کرده‌اند. اما برعکس آن، رفتار آمریکا با افغانستان هنگام پیشروی مسلحین طالبان در این کشور و رها کردن متحدان منطقه‌ای خود، نمونه رفتار آمریکایی‌هاست که در رسانه‌ها بار دیگر برجسته شد.

۳- استقبال مردم لبنان از کاروان‌های حامل سوخت ایران و قدردانی آن‌ها از ایران و حزب‌الله نشان‌ می‌دهد که این اقدام باعث افزایش اتحاد میان کشورهای جبهه مقاومت و بالا رفتن میزان مقبولیت جنبش حزب‌الله در میان مردم لبنان شده است.

بیشتر بخوانید: یادداشت: آیا بحران سوخت در لبنان با کمک ایران پایان می‌یابد؟

 مصطفی پاکدل
مصطفی پاکدل
پژوهشگر و تحلیل‌گر غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. بهزاد شنبه, ۲۷ شهریور, ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲

    به همین خیال باشید

    پاسخ
  2. محسن شنبه, ۲۷ شهریور, ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

    سلام،یه گزارش جامع هم بنویسید ببینیم لبنان چقدر سوخت نیاز داره و این کشتی های ارسالی چه مقدار از این نیاز رو تامین میکنن و بقیه از چه طریقی رفع میشه، ممنون

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.