صرفا محکومیت زبانی حملات و یا درخواست شفاهی از طالبان برای پیگیری و محافظت از جان شیعیان افغانستان به هیچ عنوان کافی نیست؛ از سوی دیگر پنهان کردن اعمال سازنده‌ی انجام شده با عناوین ساختگی مانند “مصلحت” کار را خراب تر کرده و موجب تکرار اشتباهات راهبردی گذشته خواهد شد.

بنابر اطلاعات میدانی و شواهد موجود، آمار شهدا و زخمی‌های مسجد فاطمیه شهر قندهار بسیار بیشتر از آن ارقامی است که توسط برخی رسانه‌های رسمی افغانستان اعلام می‌شود.
با توجه به وقوع حادثه ای مشابه در هفته گذشته در مسجد جامع سیدآباد قندوز و با توجه به حساسیت موضوع، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران باید به شیوه جدی‌تر و موثرتری به ماجرا ورود پیدا کرده و تدابیر عملی لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین جنایت‌هایی را بکار ببندد.

صرفا محکومیت زبانی این حملات توسط سخنگوی وزارت خارجه و یا درخواست شفاهی از طالبان برای پیگیری و محافظت از جان شیعیان افغانستان به هیچ عنوان کافی نیست، وگرنه این دست از ابراز همدردی‌ها و محکوم کردن‌ها توسط هر کشوری قابل انجام است و انجام می‌شود.

ایران باید در حد آنچه که ادعا می‌کند عمل کرده و اعمال انجام گرفته در این راستا، بصورت کاملا واضح و شفاف از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شود.

اطلاع رسانی غیر دقیق و غیر شفاف رسانه‌ای و آرشیو کردن و عدم انتشار خدمات انسان دوستانه ای که ایران در سالهای گذشته به کشورهای مسلمان منطقه انجام داده است، اکنون تبدیل به معضلی شده است که مشکلات بسیاری را از پس خود بوجود آورده است. مثال واضح این مشکل ماجرای قره‌باغ و کمک هایی است که طی سالهای متمادی به جمهوری آذربایجان شد و در ادامه با مدیریت فشل رسانه ای و حتی میدانی، توسط افراد معلوم الحال تحریف، فراموش و حتی به نام کس دیگری زده شد.

آزموده را آزمودن خطاست! بنابراین حداقل در خصوص مسئله افغانستان مصلحت‌های خود ساختگی را کنار گذاشته و درست عمل کنید.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. .. شنبه, ۲۴ مهر, ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

    سلام.سخن بجایی بود.واقعا نیازمند رسیدگی داره،باید فرمانده نیروهای مسلح به افغانستان برود.قبل از اینکه حادثه عمیق تر بشود و به ایران و منطقه هم گسترش پیدا کند. جان مسلمان و مردم مظلوم افغانستان در خطر است! و امریکا و غرب بسیار خرسند از این اتفاق هستن!
    چقدر خوب میشد،همانطور که یک هوی داعش،در افغانستان قدرت گرفت! در کنار سواحل زیبا امریکا! در نزدیکی ها انها! یک پایگاه نظامی دریایی ایران! یکی هویی از اب بیرون بیاید! و بعد تعداد ان چندتا بشود! و سپاه نیز دست به کار شود،موشک دوربرد خود رو بسازد! (دوربرد که حرام نیست!) که اگر موشک زدن! تویه خاک کشور خودش بخورن! یعنی بعد از گذشت ۱۰۰ ها سال! که تویه منطقه مسلمان رو نسل کشی میکردن! حالا تویه خاک کشورهای خودشان پاسخ رو دریافت کنند! مردم امریکا و غرب بفهمن! چه دردی دارد،وقتی اینجا کارهای تروریستی میکنن!
    قرن ها هست! که امریکا رو جزیره برای اسایش و کسب درامد کردن! و در منطقه غرب اسیا! مردمان را با خیال راحت به خاک و خون میکشن و ادم کش و تروریست استخدام میکن! ۱۰۰۰ شبکه مزدور برای جنگ روانی و کافر و بی دین کردن مردم استخدام کرده اند! و بعد با خیال راحت به خانه ها خود بر میگردن! باید خانه هاشون زیر ضرب موشک ها قرار بگیره! نباید به کافر و مشرک اینطور فرصت داد! که احساس ارامش کنند! و برتری! باید به نزدیک سواحل انها برویم!

    نیاز است،نیروهای مسلح و امنیتی ما به دولت و ملت حال حاضر افغانستان کمک کنند! مطمعا مرگ افغانستانی ها! برای این گروه روشنفگر غربی و باقیشون اهمیتی ندارد! و فقط یک عدد و ارقام می ببین! نباید فریب بازی خورد که دارن به اسم طالبان اجراء میکن! چون این همون داستان جوک های است،که برای قومیت ها ایرانی درست میکن! تا بین مردم کشور تفرقه ایجاد کنند ! امریکا و غرب هرگز نمی خواهند مردم منطقه باهم متحد بشون! باید یک بهونه پیدا کنند! تا اختلاف ها رو به حد بالا برسونن! در حالی که خود امریکا و غرب مرکز فساد و فحشاء و منبع اصلی همه مشکلات روی زمین هستن! طالبان را بد میدانند! چطور مذاکره با امریکا و غرب مشکلی ندارد! اما با طالبان مشکل دارد؟!
    چطور با یک کشوری که اون همه جوان ما رو پر پر کردن! و شهید کردن، ۴۰ سال زجر اورترین و کثیف ترین کارهای دنیا رو بر علیه ما انجام دادن! که هر کشوری بود! تا حالا ۱۰۰ برابر از درون پاشیده بود! میخوان برن مذاکره! ظاهرا کشور بدی نیست! اما طالبان رو اینطوری میزن!.. جوک تعریف میکن؟! یا فیلم طنزه؟!

    پاسخ
  2. علی اس اس یکشنبه, ۲۵ مهر, ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

    این قضیه شوخی بردار نیست ایران باید سر سوریه عراق کم کاری کرد که بعد مجبور شد نیرو تحت عنوان مدافع حرم بفرسته کلی شهید جوان دادیم تا جلو گسترش داعش بگیریم اگه جلو اون اتفاق قبل از این که بلا بگیرن میگرفتن این نمیشد وضعیت سوریه افغانستان هم میشه عین سوریه که به تلی از خاک تبدیل شده و حتی بدتر از اون میشه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.