نتایج نهایی انتخابات عراق اعلام شد

یکشنبه 25 مهر 1400 - 09:15
https://iswnews.com/?p=55175

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق از سوی کمیساریای عالی انتخابات این کشور اعلام شد. صدر در صدر جدول ایستاد.

شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق که از روز ۱۸ مهر آغاز شده بود سرانجام به پایان رسید و نتایج نهایی اعلام شد. رئیس شورای کمیساریای عالی انتخابات عراق پس از اعتراض گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی به نتایج اولیه انتخابات در هفته گذشته عنوان کرده بود که نتایج نهایی انتخابات پس از رسیدگی به شکایات و تأیید شورای عالی قضایی اعلام خواهد شد و اعلام نتایج نهایی به معنای آن است که نتایج به تأیید شورای عالی قضایی عراق رسیده است.

کمیساریای عالی انتخابات عراق میزان مشارکت شهروندان عراقی در انتخابات پارلمانی را ۴۱ درصد عنوان کرده است.

بر اساس نتایج اعلام شده، کرسی‌های پارلمانی میان ائتلاف‌ها و گروه‌های سیاسی به شرح ذیل توزیع شده است:
۱- جریان صدر به رهبری “مقتدی صدر” با ۷۳ کرسی.
۲- ائتلاف تقدم به رهبری “محمد الحلبوسی” با ۳۷ کرسی.
۳- ائتلاف دوله القانون به ریاست “نوری المالکی” با ۳۴ کرسی.
۴- حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست “مسعود بارزانی” با ۳۲ کرسی.
۵- ائتلاف الفتح به ریاست “هادی العامری” با ۱۷ کرسی.
۶- حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست “بافل طالبانی” با ۱۶ کرسی.
۷- ائتلاف عزم به ریاست “خمیس الخنجر” با ۱۴ کرسی.

دیگر گروه‌های سیاسی نیز در رتبه‌های بعدی جای دارند و افراد مستقل ۴۰ کرسی را به خود اختصاص دادند.

با توجه به موفقیت جریان صدر در انتخابات پارلمانی عراق، برخی منابع آگاه مدعی شدند که “جعفر محمد باقر صدر” ملقب به “سید جعفر صدر” گزینه اصلی این جریان برای نخست وزیری خواهد بود. جعفر صدر به عنوان سفیر عراق در انگلیس مشغول به کار است.

در روزهای گذشته و پس از اعلام نتایج اولیه، ائتلاف الفتح، عصائب اهل الحق، دوله القانون و کتائب حزب‌الله با اعتراض به نتایج انتخابات اعلام کرده بودند که نتایج اعلام شده را قبول ندارند. اکنون باید دید که موضع گیری گروه های مذکور در قبال نتایج اعلام شده چه خواهد بود.

همزمان با این اعتراضات، رسانه‌های ضد مقاومت سعی داشتند با انتشار اخبار جعلی و اعلام حضور سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بغداد، اوضاع سیاسی و امنیتی عراق را متشنج کنند. اما ایرج مسجدی سفیر ایران در واکنش به این فضاسازی ها اعلام کرد که سردار قاآنی اخیرا سفری به بغداد و عراق نداشته و موضوع مطرح شده توسط برخی رسانه‌ها و در فضای مجازی صحت ندارد و دروغ است.

بیشتر بخوانید:
آخرین اخبار از انتخابات عراق

فایل با کیفیت

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. .. یکشنبه, ۲۵ مهر, ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

    سلام.وقتی ارتش یک کشور غربی درونت،هست! یعنی هرکاری که دلشون بخواد انجام میدن! الان با تغییرات این ارا! میخوان این نکته رو به جهان !و به مردم عراق تلقین کنن! که مردم عراق از مقاومت خسته شدن! و حوصله ندارن! از ایران خسته شدن!
    مردم عراق ! به این نکته توجه کنید! ژاپن،کره جنوبی و بسیار از مستعمرات! و نوکران غرب،در ارزو این هستن! که بتون روزی در مقابل امریکا و غرب وایسن! حقش رو بگیرن! اما جرعتش رو نداشتن! دیدن چه بلایی سر ژاپن! المان! شوروی و .. بسیار از کشورهای جهان! نظام سرمایه داری و مشرکین و غربی ها اوردن! که دیگه الان نفسشون هم بالا نمیاد! رهبر شوروی رو فرستادن تبلیغ پیتزا کنه! مال المان رو فرستادن یک کار زشت کن! تا خوب مردمانشون رو خورد و خاکشیر کنه!
    این همه سرباز و انسان شجاع که بسیاری کشورها ارزوشون رو داشتن،شهید شدن و جانشون رو از دست دادن،که در نهایت،احکام خدا اجراء بشه! نه اینکه،دوباره منبع فساد امریکا و غرب بیان روی کشورتون کنترول داشته! نزارید،با این انتخابات ساختگی شما رو فریب بدن و شما رو به بازی بگیرن! امریکا و غرب عراق رو تیکه و پاره میکنه! نفتش رو هم غارت میکنه! غرب تا بتون خسارت شدید به کشورهای اسلامی میزنه! روحه و ماهیتش همینه و جزء این نخواهد بود.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.