لبنان، دلایل یا مقصران شلیک

سه شنبه 27 مهر 1400 - 14:25
https://iswnews.com/?p=55234

اخبار حوادث لبنان و کشته شدن چندین معترض به نتایج دادگاه مقصران حادثه بندر بیروت که توسط تیراندازی مستقیم هدف قرار گرفته اند و حوادث پیش آمده بعد از آن و موضع گیری های شخصیت ها در لبنان، چند روزی است که در صدر محافل خبری دنیا مطرح است. اما واقعا در لبنان چه خبر است؟ چه کسانی و با دستور از کجا به مردم معترض تیراندازی کردند؟ چرا در این زمان و چرا این تیراندازی ها دنباله دار است؟

ابتدا باید دانست تجمع تعدادی از افراد برای مشخص شدن مقصران حادثه بندر بیروت، تجمعی مذهبی یا قبیله ای و یا سیاسی نبود که باعث تحریک طرف هایی در لبنان شود. با توجه به اینکه تیراندازی به حامیان مردمی گروه های حامی مقاومت پیشتر نیز تکرار شده بود، مشخص است این تیراندازی ها نه به بهانه های فرقه ای و سیاسی، بلکه از پیش برنامه ریزی شده اند تا اهداف خاصی را در لبنان دنبال کنند.

درضمن معترضان، کسانی بودند که خواهان روشن شدن نقش عاملان حادثه بندر بیروت بودند، افرادی که اکثرا با مسلمانان و گروه های نزدیک به مقاومت ارتباط داشتند. همچنین متمهان این حادثه نیروهای منتصب به سمیر جعجع بودند که ارتباطات نزدیکی با کشورهای غربی و همینطور با بدنه دستگاه اجرایی لبنان که سال ها در اختیار هم قطاران آنان بوده داشته اند.

علاوه بر آن سابقه سمیر جعجع و نیروهای تحت امر او نشان می دهد همیشه اقدامات کوچکتر آنها نیز در لبنان پیرو دستوراتی از خارج کشور بوده، پس بعید است برای اقدامی به این خطرناکی که می تواند لبنان را به جنگ داخلی بکشاند سرخود عمل کرده باشند. با توجه به اینکه در میان شهدا افرادی از عشیره های سرشناس لبنانی نزدیک به جنبش امل هم بودند و با نظر به فضای لبنان، عناصر شلیک کننده حتما از هویت قربانیان خود و توان عشیره ای آنان اطلاع داشتند و احتمالا عمدا این قربانیان را انتخاب کرده اند تا بتوانند فضای لبنان را متشنج کنند.

اما چرا غرب به پیشوایی آمریکا خواهان آشفتگی لبنان است و از این آشفتگی چه سودی می‌برد. جواب را باید در این دانست که لبنان علاوه بر اینکه کشوری راهبردی در سواحل مدیترانه است، به دلیل همسایگی با رژیم صهیونیستی نیز برای آمریکا و غرب اهمیت دارد. در پی اتفاقات چند سال اخیر لبنان و جدا شدن دولت آن از محور غربی-عربی و برقراری ارتباطاتی از سوی دولت لبنان با کشورهای حامی مقاومت و بخصوص ایران، و درپی شکست طرح ساقط کردن لبنان با تحریم اقتصادی و بحران سوخت، محور غربی-عربی برای آن که لبنان را در بلوک کشورهای حامی مقاومت نبینند به هر کاری دست می زنند حتی اگر به قیمت جنگ داخلی و نابودی لبنان بخواهند مانع از این کار بشوند.

در واقع گلوله ای که به شهدای معترض لبنانی اصابت کرد حاصل سلسله برنامه ریزی های بین المللی تنها با هدف به آشوب کشیدن لبنان بود تا زمینه سلسله اتفاقات بعدی باشد. موضع گیری های سمیر جعجع و درخواست او برای طرح مسائل لبنانی در مجامع بین المللی نیز با توجه به سوابق قبلی این مداخلات، برای شفاف نشدن مسائل و ناقص ماندن مطالبات است.

هرچند حزب الله و دیگر حامیان مقاومت با هوشیاری برای جلوگیری از آشوب داخلی اقدامی نکردند و تنها از دستگاه های امنیتی درخواست توقف درگیری ها و مجازات عاملان آن را نمودند، اما مطمئنا سرویس های امنیتی که حاظر به جلوگیری از تغییر حاکمیت در لبنان حتی به قیمت نابودی این کشور و جنگ داخلی شده اند، از پا نمی نشینند و مجددا دست به اقدامات مخرب دیگری می زنند.

در این فضا جا دارد گروه های مقاومت و دولت لبنان با دقت هرچه تمام تر و با جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز تنها به مجازات عاملان و برقراری ثبات در این کشور کمک کنند، مسئله ای که با وجود حرکت لبنان در مسیر همگرایی با کشورهای حامی مقاومت، به خودی خود بزرگترین ضربه به دشمنان داخلی و خارجی لبنان محسوب می شود.

 مرتضی غلامرضائی
مرتضی غلامرضائی
پژوهشگر مسائل بین الملل
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.