اهداف اردوغان از سفر به نیجریه چه بود؟

پنجشنبه 29 مهر 1400 - 18:53
https://iswnews.com/?p=56239

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ “رجب طیب اردوغان” رئیس‌جمهور ترکیه در طی سفری مهم به نیجریه، چند توافقنامه را با رئیس‌جمهور این کشور امضاء کرد.

اردوغان در این سفر دو روزه، ضمن دیدار و گفتگو با “محمد بوهاری” رئیس‌جمهور نیجریه هشت توافقنامه مهم در زمینه‌های انرژی، دفاعی، تجاری، معادن و… را امضاء کرد.
اردوغان در این دیدار از حضور طرفداران “فتح الله گولن” رهبر جنبش افراطی گولن در نیجریه انتقاد کرد و نفوذ وی در این کشور را نگران کننده خواند. وی در ادامه‌ی اظهارات خود بر آمادگی ترکیه برای کمک به ارتش نیجریه در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

فتح الله گولن از رهبران افراطی ترکیه است که جزء مخالفین پرقدرت اردوغان در ترکیه است. اردوغان وی را مسئول کودتای ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی می‌داند و برای پاکسازی دولت خود از طرفداران وی تاکنون ۴۰ هزار نفر را بازداشت کرده و بیش از ۱۱۰ هزار نفر کارمند دولتی را اخراج کرده است. گفته می‌شود گولن در دنیا بیش از هزار مدرسه راه‌اندازی کرده است که از این تعداد، ۱۷ مدرسه در نیجریه قرار دارد و به آموزش گسترده هزاران دانش‌آموز نیجریایی می‌پردازد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. .. پنجشنبه, ۲۹ مهر, ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷

    به قول اقایی ازغدی، امریکا(غرب) یک سری کشورهای به ظاهر اسلامی(!) برای اینکه نزارن انقلاب اسلامی ایران در جهان منتشر بشه رو ساختن! (یکیش همین ترکیه).
    الان شما نگاه کنید! هرجا ما هستیم! اینا هم به یک بهونه بار بندیلشون رو جمع میکن میان! ونزوئلا! سوریه! افغانستان،اذربایجان،پاکستان،عراق!،یمن! و حالا نیجریه ! به این مجموعه اضافه شد!
    میان که اسلام وارنه اشون رو به دنیا عرضه کنن! و نزارن اسلامی واقعی که امام خمینی زحمات زیادی برای اون کشید در دنیا منتشر بشه! میان که این کشورها رو در جهل ببرن ..! و انواع سوء استفاده رو ازشون ببرن!
    الحق و انسان! کشورهای غربی، چه خوب روی ترکیه سرمایه گذاری کردن!(و در ظاهر مثلا با ترکیه و باکو و .. مشکل دارن! اره جون خودشون!)
    حالا این شخص(!) میگه گولن امریکایی! در حالی که خودش امریکایی تره! (فکر کنم دوتا رقیب حسود هستن!)

    این روحانی محترم شیعه که رفته اونجا،خیلی زحمات زیادی کشیده،مشخصه مخفیانه تونسته کارها بزرگ در حق بشریت و مردم فوق مظلوم سیاه پوست کنه. اینا هم دارن میان! که جلویی این پیشرفت انسانی و بشری رو بگیرن! ..
    واقعا وقتشه،ایران نقشه اساسی برای ضربه کاری بر کمر رژیم ترکیه بزنه! که اینطور رذیلانه در به انحراف کشوندن بشریت و نوکری برای غربی ها کار میکنه! مردم افریقا واقعا مظلوم ترین ها در کل تاریخ بشریت بودن ،بخاطره رنگ پوستشون.
    ما بخاطره این انسان شریف و روحانی محترم شیخ زکزاکی خیلی امیدوارم بودیم،دریچه امیدی برای این مردم مظلوم باز بشه . امیدوارم قدم نحس نوکران غرب خراب نشه. و ایران برنامه برای این مسئله داشته باشه! بازم مثل رژیم باکو نشه! که الان تبدیل به وحشی ترین ها شده! و ضد مسلمانی قیام کرده..

    پاسخ
    1. مهدی جمعه, ۳۰ مهر, ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۸

      اونی که اسلام اورده خودشم محافظت میکنه ازش آمریکا که مثل برگ خشک شده ای در شکوفه های بهاریه

  2. زیتونک پنجشنبه, ۲۹ مهر, ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰

    تو چه ساده ای …دنبال اورانیومه تا با کمک پاکستان بمب اتم بسازه…..جیک و پوکش با پاکستان هم برای همینه…..

    پاسخ
  3. علی اس اس جمعه, ۳۰ مهر, ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

    واقعا خاک تو سر ایران تو برنامه سریا واقعا بحث شد ترکیه از ایران کلا جلو زده تو حوذه اقتصادی یعنی افریقایی که باید تو مشت ما میبود الان تو مشت بقیه کشور ها هست یک عده عقب مانده کاسه لیس غرب گدای غرب اصلا افریقا براشون مهم نیست فقط فقط میگن امریکا شمالی اروپا الان کشور های به اصطلاح جهان اولی اروپا و امریکا شمالی دارن دست پا میزنن برن اونجا تجارت صادرات کنن یک مشت عقب مانده ذهنی که از شانس بد ما مسئول هم هستن حاضر نیستن برن با کشور های افریقایی امریکای جنوبی یا حتی کشور های همسایه سطح تجارت و صادرات محصولات اینا رو افزایش بدن رهبر هم گفت که اگه ما سطح تجارت و صادرات رو اگه با کشور های همسایه رو افزایش بدیم کلی اشتغال زایی میشه بماند که امریکای جنوبی افریقا رو بیاریم وسط چه شود ولی خوب تا این نفرات سر کار هستن مملکت به هیچ جات نمیرسه

    پاسخ
    1. کتاب دوست جمعه, ۳۰ مهر, ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

      عزیز من چرا خاک بر سر ایران؟ تاج گل بر سر ایران، تاج عزت بر سر ایران. البته خاک بر سر مسئولین غرب گدا که فرمودید. که بحمد الله گروشان را گم کرده و در زباله دان تاریخ با دیگر امرای خائن جهان اسلام (پهلوی، نامبارک، صدام، قضاوی و …) محشور خواهند بود. ترکیه کجا رشد کرده؟ اردوغان بیچاره زیر بار بدهی ۵۰۰ میلیارد دلاری دست و پا می زند و برای کسب درآمد حداقلی تن به هر خیانتی می دهد. مردم بیچاره ترکیه با سرانه بدهی ۶۰۰۰ دلاری، هر لحضه باید متنظر ورشکستگی اقتصاد وابسته خود باشند. پیشرفت کجا؟ رشد اقتصادی کجا برادر من. کجای کاری؟!!.

    2. علی اس اس شنبه, ۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳

      سلام شما میگی کجا زده جلو برو امار ببین ترکیه تو هر کشوری که ما باید داخلش قدرت نمایی کنیم ولی نکردیم مثل سوریه افغانستان کشور های افریقایی اینا میزان صادراتش چندین برابر ایران اگه این حوزه اقتصاد اینا نیست پس چیست

    3. علی اس اس شنبه, ۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵

      کشوری که منافع ملیش و کشورش رو تو اولیت قرار نده واقعا خاک تو سرش با خوش خیالی به هیچ جا نمیرسیم

  4. ساسان جمعه, ۳۰ مهر, ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷

    اردوغان در آفریقا به دنبال چیست ؟ جواب اورانیوم و با کمک پاکستان عقب ماندگیش نسبت به ما رو سریع جبران کنه ، منتها یه فرق بزرگ بین ما و اون هست ، اردوغان با کمک غرب کشورشو ساخت و بعد پرچم اخوانی دست گرفت و داره به منافع ما دست اندازی میکنه حالا هم به پشتوانه همون اقتصاد صنعتی شده با کمک غرب دنبال بمب اتمه ، اما کشور عزیزمون ایران با بدبختی و سرشاخ شدن جریان اتم رو به یه جاهایی میرسونه اما جرات و جسارت ساختن بمب رو نداره و میره مذاکره و تحریم پشت تحریم یعنی آش نخورده و دهن سوخته

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.