کودتایی دیگر در سودان

سه شنبه 4 آبان 1400 - 16:21
https://iswnews.com/?p=56389

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ نظامیان ارتش سودان با بازداشت نخست‌وزیر و وزرای دولت انتقالی، برای دومین بار در سودان کودتا کردند.

صبح روز گذشته طی حمله گروهی از نظامیان و نیروهای اطلاعاتی سودان به منزل “عبدالله حمدوک” نخست‌وزیر و چهار تن دیگر از وزرای دولت انتقالی سودان بازداشت شدند.
در پی این بازداشت‌ها دهها هزار نفر از مردم معترض سودان در شهر خارطوم پایتخت سودان به خیابانها آمده و علیه کودتا تظاهرات کردند. ارتش و پلیس سودان نیز ضمن اشغال ساختمان‌های رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و معابر اصلی شهر خارطوم را مسدود کرده‌اند.
منابع محلی نیز از قطع گسترده اینترنت در پایتخت سودان خبر داده و از سرنوشت بازداشت‌شدگان جزئیاتی در دست نیست. گروه‌های سیاسی حامی دولت انتقالی نیز از حامیان خود درخواست مقاومت و اعتراض کرده‌اند و اوضاع در سودان همچنان ملتهب است.

“عبدالفتاح البرهان” فرمانده ارتش سودان نیز در خصوص کودتا گفت: «برخی با نفرت پراکنی و نژادپرستی در حال کشاندن کشور به جنگ داخلی بوده و وحدت ملی را تهدید می‌کنند. نخست‌وزیر برای حفظ امنیت خود در خانه من است و زندگی خود را به طور عادی می گذراند و به خانه خود باز خواهد گشت. ما خواستار دولت انتقالی‌ای هستیم که کشور را اداره کند و نیروهای مسلح را به دور از سیاست قرار دهد. ما خواهان استقلال قوه قضائیه و تشکیل دادگاه قانون اساسی، شورای عالی قضایی و شورای دادستانی هستیم.»

گفتنی است که در پی کودتای سال ۲۰۱۹ میلادی ارتش علیه دولت، عمر البشیر از قدرت برکنار شد و عبدالله حمدوک به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی انتخاب شد. دولت انتقالی نیز می‌بایست تا سه سال کشور را اداره کند و در پایان دوره‌ی خود انتخابات را به صورت دموکراتیک برگزار کرده و به دولت منتخب تحویل دهد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. گپ سه شنبه, ۴ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸

    جالبه اینا رو کسایی کودتا کردن که خودشون با کودتا عمر البشیر رو سرنگون کرده بودند و خود البشیر هم با کودتا اومده بود! یعنی دموکراسی کشک!!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.