یادداشت: پایگاه التنف؛ مقر مشترک تروریست‌ها

پنجشنبه 6 آبان 1400 - 10:36
https://iswnews.com/?p=56542

یادداشتی در خصوص پایگاه التنف و نقش آن در پشتیبانی از تروریست‌ها در عراق و سوریه.

شامگاه ۲۱ مهر در حوالی ساعت ۲۳:۳۴ به وقت محلی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با استفاده از حریم هوایی منطقه التنف که در اشغال نیروهای آمریکایی است، حمله‌ای را علیه منطقه تدمر و یک دکل مخابراتی و اطراف آن انجام دادند که طی این حمله یک سرباز ارتش سوریه شهید و سه تن دیگر مجروح شدند. پس از این حمله، اتاق عملیات متحدین سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلافی این حمله و انتقام خون شهدا و مجروحان به این حمله پاسخ خواهد داد.

چند روز بعد در شامگاه ۲۸ مهرماه، مواضع نظامیان آمریکایی و مسلحین تحت حمایت آن در پایگاه التنف هدف حملات پهپادی قرار گرفت. کمی بعدتر، تصاویر منتشر شده از این پایگاه نشان داد که دستکم سه نقطه از این پایگاه هدف حملات پهپادی قرار گرفته و تخریب شده است. حجم تخریب و خسارات وارد شده به این پایگاه، سازمان تروریستی سنتکام را مجبور به واکنش کرد و آنها نیز ضمن انتشار بیانیه‌ای مسئول این حمله را ایران دانسته و عنوان کردند که در این حمله از پنج پهپاد انتحاری استفاده شده است و هیچ نیروی آمریکایی در کشته یا زخمی نشده است.
مسلحین مغاویر الثوره نیز با انتقال تعدادی از غیرنظامیان به محلهای مورد اصابت و انتشار تصاویر کودکان در حال گریه، دست به پروپاگاندای سخیفی زدند که نه تنها خریداری نداشت بلکه باعث مضحکه اکانت توییتر رسمی این گروه شد.

و اما پایگاه التنف کجاست؟

پایگاه التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن واقع شده است. قرار داشتن این پایگاه در مرزهای مشترک کشورهای عراق، سوریه و اردن و گذرگاه مرزی “الولید” عراق و بر سر جاده‌ی ارتباطی بغداد-دمشق، پایگاه التنف را به یکی از پایگاه‌های مهم و استراتژیک آمریکا در منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است.

این پایگاه در آموزش، پشتیبانی تسلیحاتی و اطلاعاتی مسلحین مخالف دولت سوریه نقش بسیار مخرب و پررنگی دارد و با جابه‌جایی و حمایت‌های گسترده از عوامل داعش به دنبال ناامنی مناطق مرزی عراق و سوریه و تحت تاثیر قرار دادن جاده ارتباطی ایران-مدیترانه است. اسناد و گزارشات نیروهای مرزبانی عراق و سوریه نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی‌ مستقر در این پایگاه در انتقال تروریست‌های داعش از زندان‌های شبه نظامیان کُرد به مناطق مختلف عراق و سوریه نقش به سزایی دارند.

منطقه التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن

منطقه التنف سال‌هاست که در اشغال نیروهای آمریکایی قرار دارد و بر خلاف آنچه که نیروهای آمریکایی از دلیل حضورشان در این منطقه عنوان می‌کنند، این منطقه تبدیل به محلی ناامن برای دولت های سوریه و عراق و به محلی برای فتنه گیری و حمله به حاکمیت کشورهای عراق و سوریه تبدیل شده است؛ منطقه ای که نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت عراقی اجازه نزدیک شدن به شعاع ۵۵ کیلومتری آن را ندارند. آمریکا با اشغال این منطقه بر این باور است که دسترسی زمینی مستقیم ایران از تهران-بغداد-الرطبه به دمشق را مسدود کرده است؛ اما آیا واقعا چنین است؟ پاسخ واضح است: مسلما خیر!

علاوه بر این مسائل، استفاده از حریم هوایی منطقه التنف توسط جنگنده‌های رژیم اسرائیل در حملات اخیر و حملات سالهای گذشته به سوریه باعث شد تا اتاق عملیات متحدین سوریه، تصمیم به اقدام متقابل نسبت به این حملات بگیرد.
در گذشته نیز در سوریه شاهد حملاتی علیه مواضع اشغالگران آمریکایی بوده‌ایم اما حمله پهپادی به التنف اولین حمله از این نوع است و می‌تواند بعنوان نقطه عطف و آغازی بر انجام چنین حملاتی قلمداد شود. چشم در برابر چشم! حمله در برابر حمله. به نحوی که اسرائیل و آمریکا بفهمد که به ازای هر تجاوز و حمله ای، یک حمله و پاسخ متقابل و دردناک وجود خواهد داشت. موضوعی که رمز ورود به حوزه بازدارندگی علیه آمریکا و اسرائیل در سوریه خواهد بود.

 مصطفی پاکدل
مصطفی پاکدل
پژوهشگر و تحلیل‌گر غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. زیتونک پنجشنبه, ۶ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

    تو تدمر کروز امریکایی که عمل نکرده بود پیدا کردن …..لذا حمله توسط اسرائیل هم در ابهامه و خود آقای ابرخشتک احتمالا حمله میکنه و اسرائیل گردن میگیره …..

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.