به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ بر اثر درگیری‌های داخلی اتیوپی در روزهای اخیر شهرهای دسیه و کومبولچا از کنترل نیروهای دولتی خارج شد.

براساس آخرین اخبار از درگیری‌های شمال اتیوپی، مسلحین تابع جبهه آزادیبخش تیگرای (TPLF) معروف به نیروهای دفاعی تیگرای (TDF) شهر دسیه و کومبولچا واقع در منطقه امهارا را به تصرف خود درآوردند. در حال حاضر درگیری‌ها در مناطق حومه‌ی شهر کومبولچا جریان دارد و ارتش اتیوپی از تدارک عملیات بازپس‌گیری و اعزام نیروی کمکی به این مناطق خبر داده است.

از سویی دیگر مسلحین ارتش آزادیبخش اُرومو موفق به خارج کردن کنترل شهر کمیسه واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب کومبولچا شدند و با پیشروی به سمت شمال به نیروهای تیگرای رسیدند. مسلحین تیگرای و ارومو در بیانیه‌های اخیر، هدف خود را ساقط کردن دولت احمد آبی و تصرف آدیس آبابا پایتخت اتیوپی اعلام کرده‌اند.

مسلحین ارتش آزادیبخش اُرومو (OLA) تا سالهای اخیر بعنوان شاخه نظامی حزب سیاسی جبهه آزادیبخش اُرومو (OLF) محسوب می‌شدند. در سال ۲۰۱۸ توافق صلحی میان دولت فدرال اتیوپی و حزب سیاسی جبهه آزادیبخش ارومو برای پایان دادن به درگیریها در ایالت ارومیا منعقد شد؛ اما ارتش آزادیبخش اُرومو با مخالفت در برابر این توافقنامه از حزب سیاسی جبهه آزادیبخش اُرومو جدا شد. از آن زمان تاکنون مسلحین ارومو به حملات خود علیه نیروهای ارتش اتیوپی ادامه داده‌اند.

در ۲۰ مرداد (۱۱ آگوست)، کومسا دیریبا رهبر ارتش آزادیبخش اُرومو (OLA) اعلام کرد که این گروه با نیروهای دفاعی تیگرای (TDF) ائتلاف کرده است و همچنین گفتگوها با سایر گروه‌های شورشی دیگر برای ایجاد یک “ائتلاف بزرگ” برای سرنگونی آبی احمد نخست وزیر اتیوپی در حال انجام است.

در خصوص مناطق تازه تصرف شده بدست مسلحین تیگرای و ارومو ذکر این نکته قابل توجه است که این شهرها در ماه‌های گذشته میزبان هزاران نفر از آوارگان جنگی در منطقه امهارا بوده است. شهرهای دسیه و کومبولچا حدود ۲۵۵ کیلومتر با شهر آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی فاصله دارند و تصرف آنها بدست مسلحین، خطر جدی را متوجه پایتخت اتیوپی کرده است. همچنین مسلحین تیگرای از سمت چیفرا و کاساگیتا وارد ایالت عفار شدند. به نظر میرسد هدف نهایی از ورود به عفار قطع بزرگراه A1 و تضعیف یکی از مسیرهای لجستیک دولت اتیوپی باشد. بزرگراه A1 مسیر دسترسی آدیس آبابا به بندر جیبوتی یا بندر عصب و دسترسی به آب های آزاد است.

بیشتر بخوانید: در اتیوپی چه می گذرد؟ شعله ور شدن آتش نبردها در اتیوپی

آخرین درگیریها در کشور اتیوپی در ۱۳ آبان ۹۹ (۳ نوامبر ۲۰۲۰) پس از حمله نیروهای جبهه آزادیبخش تیگرای (TPLF) به مقر فرماندهی ارتش اتیوپی در شهر مکلله مرکز ایالت تیگرای آغاز شده بود و در نهایت پس از عملیات ارتش اتیوپی و گذشت چند هفته و تصرف تعدادی از نقاط مهم در منطقه تیگرای و با اعلام آزادسازی شهر مکلله و پایان عملیات توسط آبی احمد در ۸ آذر ۹۹ (۲۸ نوامبر ۲۰۲۰) به پایان رسید.

اما این پایان کار نبود و نیروهای تیگرای رفته رفته قدرت خود را بازیابی کرده و با تشکیل ساختار نظامی جدید تحت عنوان نیروهای دفاعی تیگرای (Tigray Defense Forces – TDF)، کنترل بسیاری از مناطق از دست رفته را مجددا بازیابی کردند.
نیروهای دفاعی تیگرای در جریان نبردهای پاییز سال ۹۹ از ادغام نیروهای ویژه دولت منطقه‌ای تیگرای، سربازانی که از دولت فدرال جدا شده‌اند، شبه نظامیان محلی، اعضای احزاب سیاسی تیگرای مانند TPLF، کنگره ملی تیگرای بزرگ، سالسای ویانه تیگرای، حزب استقلال تیگرای و افراد بسیار دیگری که در جریان جنگ به کوهستان گریخته بودند تشکیل شده است.

همزمان با تحولات نظامی و میدانی در شمال اتیوپی، تاکنون چندین نشست صلح توسط نهادهای بین المللی و کشورهای آفریقایی برای حل بحران تیگرای و جنگ داخلی اتیوپی برگزار شده است، با این حال تمام تلاش‌ها بی‌نتیجه و بی اثر بوده است.

از سوی دیگر جبهه تیگرای که از شرایط موجود و رفتار نابرابر دولت فدرال اتیوپی در قبال مردم تیگرای بشدت ناراضی است، در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ (۲۸ ژوئن ۲۰۲۱) مجددا شهر مکلله را به تصرف خود در آوردند و قول دادند که جنگ را به داخل ایالت امهارا و اگر لازم شد به داخل کشور اریتره خواهند کشاند.

از این رو مسلحین تیگرای در ۱۵ تیرماه (۶ جولای) عملیاتی را با عنوان “مادران تیگرایی‌ها” با هدف باز پسگیری مناطق اشغال شده در ایالت تیگرای آغاز کرده و در ادامه، جنگ را به داخل ایالت امهارا کشاندند و تنش‌ها یکبار دیگر بیشتر از هر زمان دیگری بین مسلحین تیگرای و دولت اتیوپی بالا گرفت.

ذکر این نکته قابل توجه است که طی یکسال اخیر گزارش‌های متعدد و متناقضی از وقوع جنایات جنگی و کشتار دسته جمعی علیه غیرنظامیان و افراد غیر مسلح توسط گروه‌های درگیر در جنگ اتیوپی منتشر شده است. بر اساس اطلاعات موجود تاکنون دستکم ۱۰ هزار غیرنظامی قربانی تجاوز، غارت، جنایات جنگی و نسل‌کشی شده‌اند.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید (۵مگ)
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. بهزاد پنجشنبه, ۱۳ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

    وقت بخیر، به نظر شما با توجه به اینکه مصر و سودان با اتیوپی سر ساخت سد اختلاف دارن ممکنه که این دو کشور حامی این گروه های مسلح باشه؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.