اتیوپی پهپادهای خود را از کجا تامین می‌کند؟

جمعه 14 آبان 1400 - 10:46
https://iswnews.com/?p=56985

تحولات سال‌های اخیر اتیوپی و استمرار تهدیدات علیه دولت فدرال و ادامه جنگ، این کشور را به خرید جنگ‌افزارهای مختلف از جمله پهپادهای اسرائیلی، ایرانی و… سوق داده است.

اولین واحد پهپادی ارتش اتیوپی در سال ۲۰۱۱ میلادی با کمک اسرائیل تشکیل شد. طی این قرارداد اتیوپی دو نوع پهپاد از شرکت اسرائیلی Aerostar خریداری کرد. اما این پهپادها بیشتر کاربری اطلاعاتی، آموزشی و… داشته و قابلیت حمل موشک و عملیات تهاجمی را نداشتند. در سال‌های بعد و با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه تیگرای در شمال اتیوپی و احساس نیاز دولت فدرال برای حملات دقیق تر علیه گریلاهای تیگرایی، از عوامل موثری بود که منجر به روی آوردن دولت اتیوپی به خرید تسلیحات از کشورهای دیگر از جمله پهپادهای ایرانی و چینی شد.

در این راستا انتشار تصاویر پهپاد مهاجر ۶ در اتیوپی نشان از فروش این پهپاد ایرانی به دولت اتیوپی دارد. همچنین گفته می‌شود پهپادهای تجاری کوچک غیرمسلح چینی در اختیار پلیس و ارتش اتیوپی قرار گرفته است. در گزارشی دیگر اشاره شده است که چین تعداد نامشخصی از پهپادهای وینگ لونگ را به ارتش اتیوپی فروخته است. همچنین وزارت امنیت عمومی چین در سال ۲۰۱۸ میلادی نظامیان اتیوپیایی را در مدرسه هوانوردی در پکن آموزش داده است. این ادعاها تاکنون توسط دو طرف رد و یا تکذیب نشده است؛ با این وجود منابع محلی، حضور پهپادهای وینگ لونگ در آسمان منطقه تیگرای را در چندین نوبت گزارش کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر نیز گزارشی مبنی بر گفتگوی دولت‌های اتیوپی و ترکیه برای خرید پهپاد بیرقدار منتشر شده است. این خبر بهانه جدیدی برای افزایش اختلافات مصر با اتیوپی و ترکیه شده است. در این رابطه مصر خواستار فشار آمریکا و اروپا بر ترکیه جهت لغو قرارداد فروش پهپادهای بیرقدار شده است، اما این درخواست با بی‌توجهی از سوی آمریکا و اروپا مواجه شده است.

تمایل ارتش اتیوپی به خرید پهپادهای مختلف از ایران و چین تا ترکیه و رژیم صهیونیستی نشانگر اهمیت بالای این جنگ افزار تهاجمی و اطلاعاتی در نبردهای نظامی و امنیتی روز دنیا است.

ماکت پهپاد وینگ لونگ ۱ بر سر میز فرمانده نیروی هوایی اتیوپی در مصاحبه ای در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.