سقوط جنگنده F-35 انگلیس در دریای مدیترانه

پنجشنبه 27 آبان 1400 - 14:05
https://iswnews.com/?p=57560

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ در۲۶ آبان، یک فروند جنگنده F-35B انگلیسی که از ناو هواپیمابر “اچ‌ام‌اس ملکه الیزابت” برخاسته بوده در دریای مدیترانه سقوط کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع انگلیس، این حادثه در ساعت ۱۰ صبح به وقت انگلیس رخ داده است و خلبان جنگنده موفق به اجکت شده و به سلامت به ناو بازگردانده شده است. تحقیقات در خصوص حادثه آغاز شده و اظهار نظر بیشتر در این زمان نامناسب است.

جنگنده F-35B جنگنده‌ای با قابلیت برخاست کوتاه و فرود عمودی است. این جنگنده یکی از ۲۴ فروند جنگنده‌ی F-35‌ است که تاکنون به انگلیس تحویل داده شده است. هر یک از جنگنده‌های F-35 ساخت آمریکا حدود ۱۰۰ میلیون پوند برای انگلیس هزینه در بر داشته است.

این حادثه زمانی رخ داد که ناو هواپیمابر “اچ‌ام‌اس ملکه الیزابت” در حال بازگشت از ماموریت خود از آسیای شرقی بوده است. ناو هواپیمابر مذکور حامل هشت جنگنده F-35B انگلیسی و ۱۰ جنگنده F35 آمریکایی بود.

ارتش انگلیس در نظر دارد ۱۳۸ جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند و در حال حاضر ۴۸ فروند از آن در لیست تحویل قرار دارد. این حادثه ممکن است بر این برنامه‌ها تأثیر بگذارد و پیش‌بینی می‌شود که تعداد تقاضا جهت خرید این جنگنده کاهش یابد.

طراحی و عملکرد جنگنده های F-35 تاکنون با انتقادات زیادی مواجه شده است. در ماه مارس، یک F-35B نیروی دریایی آمریکا هنگامی که در حال شلیک گلوله از غلاف تفنگ ۲۵ میلی متری زیر شکم جنگنده بود، مدت کوتاهی پس از شلیک گلوله و ترک دهانه توپ در داخل آن منفجر شد و این حادثه آسیب قابل توجهی به جنگنده وارد کرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.