آخرین اخبار از نبردهای اتیوپی، ۳ آذر ۱۴۰۰

پنجشنبه 4 آذر 1400 - 00:52
https://iswnews.com/?p=57910

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در ادامه عملیات نیروهای تیگرای (TDF) و نیروهای آزادیبخش ارومو (OLA) در ایالت امهارا، کنترل چندین منطقه دیگر از دستان دولت فدرال اتیوپی خارج شد.

در طول ۱۰ روز گذشته آهنگ پیشرویهای TDF و OLA در ایالت امهارا کند شده است اما پیشرویها به آرامی و بصورت مستمر به سمت آدیس آبابا ادامه دارد. یکی از دلایل این موضوع، ارسال گسترده نیروهای رزمی جدید به خطوط نبرد توسط دولت فدرال اتیوپی است.

در آخرین تحولات میدانی صورت گرفته در جبهه های نبرد اتیوپی، مناطق شوا روبیت، ملاله، مهال مدا، دگولو و لوگاما در جنوب شرق ایالت امهارا به کنترل نیروهای تیگرای (TDF) و نیروهای آزادیبخش ارومو (OLA) درآمد. در حال حاضر درگیریها در جبهه شوا روبیت و دبره سینا حول محور بزرگراه A2 بشدت در جریان است. بزرگراه A2 مسیر مستقیم و اصلی عملیات نیروهای مهاجم به سمت پایتخت اتیوپی محسوب می‌شود.

در جبهه شرقی ایالت امهارا، نیروهای دولتی و نیروهای ایالت عفار موفق به بازپسگیری کاساگیتا شده‌اند. همچنین پیشرویهایی به سمت باتی گزارش شده است. در طول یک ماه گذشته، نیروهای تیگرای و ارومو چندین بار برای پیشروی در این محور تلاش کردند اما هربار با مقاومت سنگین نیروهای وفادار به دولت فدرال مواجه شدند و شکست خوردند. دولت فدرال و نیروهای عفار این محور را بشدت تقویت کرده‌اند. در صورت پیشروی در این محور و تصرف دسیه، نیروهای دولتی عقبه‌ی نیروهای تیگرای و ارومو را در جنوب شرق ایالت امهارا قطع خواهند کرد. البته این موضوع دور از انتظار به نظر می‎رسد.

در هفته اخیر و با تداوم پیشروی شورشیان به سمت پایتخت اتیوپی، بسیاری از کشورها از اتباع خود خواسته اند تا این کشور را ترک کنند. این موضوع نشان از وضعیت مبهم و خطرناک اتیوپی دارد. حتی سازمان ملل نیز خانواده‌های کارکنان بین‌المللی را از اتیوپی تخلیه خواهد کرد.

در ۳۰ آبان ویدیویی توسط رسانه های طرفدار تیگرای منتشر شد که در آن حدود ۱۰ هزار اسیر از نیروهای دولت فدرال و نیروهای اریتره ای به نمایش در آمد که در نوع خود جالب توجه بود. در صورت صحت این ویدیو، به نظر نمی‌رسد تمامی این اسرا مربوط به نبردهای یک ماه اخیر باشد، بلکه بخش اعظم آنها مربوط به نبردهای یکسال گذشته است که در منطقه تیگرای شکست خورده و به اسارت نیروهای تیگرای در آمدند.

بیشتر بخوانید:
آخرین اخبار از نبردهای اتیوپی، ۱۴ آبان ۱۴۰۰
آخرین اخبار از نبردهای اتیوپی، ۲۳ آبان ۱۴۰۰
در اتیوپی چه می گذرد؟ شعله ور شدن آتش نبردها در اتیوپی

حدود ۱۰ هزار نیروی دولت فدرال و ارتش اریتره در اسارت نیروهای تیگرای
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محسن پنجشنبه, ۴ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۲

    سلام،یه سوال دارم، شما تو اتیوپی هم منابع میدانی دارین که براتون خبر بیارن?

    پاسخ
  2. .. پنجشنبه, ۴ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹

    سلام.اطلاعاتی کمی از این گروه هست.ولی من فکر میکنم،بیشتر جنگ ها افریقایی،بردبرد برای امریکا و غربه.احتمالا هر دو گروه امریکایی غربی هستن! که باهم می جنگن! (ممکنه یک گروه بیشتر امریکایی و غربی باشه).
    به هر حال سیاست ۲۰۰ و ۳۰۰ سال اخیر امریکا و غربه،جنگ در افریقا و اجازه نداده به افریقایی ها برای فکر کردن و گرفتن حقشون از غربی ها! این همه انرژی وقت،اگر صرف کار فکر و اندیشه رفع گرفتاری ها و حرکت به سمت خدا و همینطور مبارزه با امریکا میشد.. سرنوشت این سرزمین ها اکنون چیزی دیگری بود.

    پاسخ
    1. مجید جمعه, ۵ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۳

      ۳۰۰ سال پیش آمریکا هنوز تشکیل نشده بود.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.