لبخند دولتمردان، مذاکرات پشت درهای بسته

دیدار و گفتگوی سید ابراهیم رئیسی و الهام علیف روسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه نشست سران اکو در عشق آباد پایتخت ترکمنستان و اقامتگاه سید ابراهیم رئیسی یکشنبه ۷ آذر برابر با ۲۸ نوامبر پشت درهای بسته انجام شده است.

رییس جمهور ایران ساعتی بعد ضمن ارزیابی مثبت این رویداد به خبرنگاران گفته است: میان ایران و آذربایجان رابطه تمدنی، فرهنگی و قلبی برقرار است که به هیچ وجه نباید خدشه دار شود. سید ابراهیم رئیسی همچنین با توجه به مذاکرات در حوزه انتقال انرژی، اقتصاد و تجارت به ویژه ترانزیت کالا از انعقاد قرارداد بین دو کشور خبر داده است.

همچنین حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرام اف وزیران امور خارجه هر دو کشور نیز نشستی جداگانه داشته اند. حسین امیرعبداللهیان علاوه موضوعات اقتصادی، موارد امنیتی را نیز بیان کرده و خواستار توسعه روابط دوجانبه شده است.

طی بیانیه منتشر شده وزارت خارجه، وی با ابراز خرسندی از نتایج نشست سوچی که میان سران آذربایجان، روسیه و ارمنستان برگزار شد، آن را “گامی مهم برای منطقه برای خروج از شرایط بحرانی” خواند.

امیرعبداللهیان دیدار الهام علی‌اف و ابراهیم رئیسی، روسای جمهوری آذربایجان و ایران در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان را نیز “نشان از جهت گیری صحیح دیپلماسی” دانست.

جیحون بایرام اف ضمن هم ضمن خرسندی از دیدار مقامات کشورش با ایران و همتای ایرانی خود از پایان سوتفاهم چند ماه گذشته خبر داده است.

هر دو طرف درباره همکاری‌ها و روابط دوجانبه، موضوعات امنیتی میان ایران و آذربایجان و همچنین تحولات افغانستان نیز به تبادل نظر پرداخته‌اند.

بایراموف با ابراز خرسندی از تحولات مثبت پس از “سوءتفاهمات” بین تهران و باکو، اعلام کرد که سفر شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران در ۲۲ نوامبر برای دستیابی به توافق میان دو کشور مهم بوده است. وی همچنین به اهمیت تحقق پروژه‌های مشترک ایران و آذربایجان با مشارکت سایر کشورهای همسایه اشاره و بر آمادگی برای اجرای آنها تاکید کرد.

پروژه های مشترک میان ایران و آذربایجان از جمله تکمیل بارانداز ریلی آستارا _ آستارا، سواپ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز میان ترکمنستان و آذربایجان از خاک ایران، مانع زدایی از مسیر زمینی ترانزیت کالا از مرزهای بیله سوار و آستارا ایران و آذربایجان و سامور(روسیه) و توسعه تجارت و مبادله کالا از موضوعاتی بود که به خبرنگاران اعلام شده است.

شایان ذکر است، تنش های پیش آمده در ماه های اخیر میان ایران و آذربایجان منجر به برگزاری دو رزمایش نظامی از سوی آذربایجان در کنار مرزها شده بود.

همچنین طبق گفتگوی سید جلیل جلالی‌فر، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، دولت آذربایجان در روند ترانزیت زمینی کالا میان ایران و فدراسیون روسیه مانع تراشی کرده بود. گفته های جلالی فر بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

در حال حاضر موضوعات مهمی نظیر جعل تاریخ و داشته های فرهنگی ایرانی و مشترک دوکشور به نام دولت آذربایجان، منع رابطه شهروندان آذربایجانی با ایرانیان، اتهام زنی به مقامهای ایرانی در خصوص قاچاق مواد مخدر، همکاری مستشاران ایران با ارمنستان در جنگ اول قره باغ، تخریب خانه ها و ساختمانهای ساکنان مناطق اشغالی و فروش مصالح آنها از طریق بانک ملت، تغییر هویت مساجد قره باغ مخصوصا در بازسازی مسجد شوشا، تامین سلاح ارمنستان در طول مدت اشغال، اصرار آذربایجان بر کسب کریدور زنگه زور از داخل خاک ارمنستان، حضور مخالفان مذهبی شیوه حکومتی الهام علیف در خاک ایران و حضور جدایی طلبان موسوم به آذربایجان جنوبی در خاک آذربایجان، ایجاد پایگاه هوایی پهپادهای اسراییلی، حضور سرویس امنیتی و اطلاعاتی موساد اسراییل در خاک آذربایجان در کنار احتمال عضویت آذربایجان در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از چالش های اساسی هر دو کشور به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران ؛ شادی در باکو و غم‌باد رسانه‌ها در تهران!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس چهارشنبه, ۱۰ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵

    یک نقطه مثبتم وجود نداره اونم بعد این همه کاری که اونا کردن و هنوز هم با وقاحت دارن انجام میدن

    پاسخ
  2. .. چهارشنبه, ۱۰ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸

    این چیزا تاثیر در بطن و روح انسان گناه کار نداره! در واقع انسان وقتی گناه انجام میده،تبدیل به اتش میشه! انسان منافق،اتش درونش شعله وره! صدام تا اخرین روزها دست از اهدافش برنداشت،و مسیرش رو اصلاح نکرد،همانطور که معمرقذافی نکرد! همانطور که پدر و پسر شاه! نتونستن برگردنن! همینطور که اشرف غنی نتونست!(حالا صدام و .. مثال خیلی خیلی بالا! حتا تویه کوچه خیابون هم اکثرا به دنبال کسب قدرت و شهوت و پیروی از شیطان هستن! دیگه وا ویلا به این افراد که قدرت دارن! و هویت خودشان رو نشان داده اند!)
    این انسان سالهای است،که روح خود رو فروخته اند! اصلا به همین امید زندگی و تلاش کرده اند! (اهداف بی خدایی) و در قضیه اتصال باکو به نخجوان! نیز ثابت کردن،هر خسارتی بدهند،برایشان مهم نیست! و دست از این هدف بر نمی دارن! نرم یا سخت،چنین کاری خواهند کرد! و بعد از ان نرم یا سخت! قسمت ها از ایران را هم با همین روش بامزه! جدا خواهند کرد! بعدها نیز باهم اشتی میکنیم! و از ان به اسم سوء تفاهم صحبت میکنیم!
    رئیس جمهور و وزیر خارجه، باید مردم رو در جریان بگذارند،که چه مکالمه دقیق بین انها و ملحد منطقه شمال صورت گرفته! و چطور میشه،ما بریم با کسی که دوست،غربی ها و اسرائیلی ها و امریکایی ها و تکفیری ها و نژادگرها و لائیک ها و سکولار ها و .. هست صحبت کنیم .
    ایا اگر امام خمینی زنده بود،چنین اجازه میداد؟! یا اگر میدید،یک نفر اینطور خون مردم مسلمان منطقه باکو رو کرده در شیشه مانع عبادت و پرستش خدا میشه،باهشون برخورد نکنه؟!
    تفاوت،انقلاب ایران این بود،که قرار بود اسلام پیاده سازی بشه، تفاوت ما در اسلام بود. وگرنه اگر قرار صرفا از لحاظ اقتصادی خیلی خوب بشیم،که چه فرقی بین ما کشورهای غربیه!
    ضمن اینکه،این رژیم حال حاضر در باکو،با اندکی فشار و محاصره دست از همه کارهای خودش بر میداره! و اینطور نیست،که به جنگ ختم بشه! چرا باید دوباره اجازه بدیم،رشد کنند و سرمایه و پول بدست بیارن،تا بیشتر بر علیه دین فتنه انگیزی کنن و به فکر افزایش قدرت و تصرف سرزمین ها بیشتر بروند؟! ایا همین الان ضربه بخورن و از صحنه حذف بشن،بهتر از این نیست،که در اینده سرزمین ها مسلمان و .. رو به اتش بکشن و از بین ببرند؟!

    پاسخ
  3. علی چهارشنبه, ۱۰ آذر, ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

    مگر چالشی دیگری هم مانده است؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.