روایت رئیس MI6 از سقوط کابل و تهدیدات بزرگ علیه بریتانیا

چهارشنبه 10 آذر 1400 - 16:21
https://iswnews.com/?p=58165

“ریچارد مور” رئیس سازمان اطلاعات انگلیس در اولین مصاحبه‌ی خود سقوط کابل بدست طالبان را غیرمنتظره و حاصل اشتباه محاسباتی سازمان‌های اطلاعاتی دانست.

“ریچارد مور” رئیس سازمان اطلاعات MI6 انگلیس در جریان اولین مصاحبه‌ی زنده خود با شبکه BBC، چین، روسیه، ایران و تروریسم بین‌المللی را تهدیدهای چهارگانه بزرگ برای بریتانیا خواند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سقوط شهر کابل یک مسئله اطلاعاتی بود؟ گفت: «ارزیابی پیشروی طالبان در افغانستان به وضوح اشتباه بود، اما سقوط کابل یک شکست اطلاعاتی نیست و این توصیف بیش از حد اغراق آمیز است. تنها اشتباه ما در محاسبه سرعت کنترل کابل توسط طالبان با سرعت خروج نیروهای بریتانیایی و آمریکایی از افغانستان بود.
صادقانه بگویم اگر ما شورای رهبری طالبان و نیروهای ارشد آنها را هم به عنوان یک مامور مخفی استخدام می‌کردیم، باز هم سقوط کابل را پیش‌بینی نمی‌کردیم، زیرا طالبان نیز نتوانستند آن را پیش بینی کنند و این اتفاق برای خود آنها هم غیرمنتظره بود. هیچ یک از ما پیش بینی نمی‌کردیم که کابل به این زودی سقوط کند.
تردیدی وجود ندارد که پیروزی طالبان یک روند معکوس جدی بوده است و ما نگران هستیم که این موضوع باعث تقویت روحیه افراط‌گرایان در سراسر جهان و در واقع برای کسانی باشد که در پکن، تهران و مسکو نشسته‌اند.»

وی در ادامه‌ی اظهاراتش در خصوص ایران گفت:
«ایران یک تهدید عمده است. آنها از گروه سیاسی و نظامی حزب الله که دولتی در میان دولت است، برای ایجاد تلاطم در کشورهای همسایه استفاده می‌کنند.»

در پی خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، طالبان پیشروی خود به سمت مراکز استان‌ها را تشدید کرد و با عقب‌نشینی‌های مکرر ارتش افغانستان، دولت این کشور به ریاست اشرف غنی در معرض سقوط قرار گرفت. در نهایت با ورود مسلحین طالبان به شهر کابل و فرار اشرف غنی در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، حکومت غربگرای افغانستان پس از بیست سال مجددا به دست طالبان افتاد. بسیاری از تحلیل‌گران و رسانه‌ها سقوط افغانستان بدست طالبان را پروژه‌ی جدید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس می‌دانند.
این تحلیل برآمده از متن طرح‌های اندیشکده‌های غربی برای سقوط دولت‌ها و ایجاد آشوب در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، لبنان و… است. این طرح در کشوری همانند افغانستان به ظاهر موفق شده است و در برخی دیگر همانند لبنان به خاطر وجود تشکیلات حزب الله تاکنون ناکام مانده است. از این رو، بلوک غرب به سرکردگی آمریکا و انگلیس تلاش می‌کند با ارائه تحلیل های غلط و دستکاری حقایق، بر شکست های خود خصوصا در کشور افغانستان سرپوش گذاشته و از سوی دیگر از تحولات میدانی افغانستان به بهترین نحو ممکن بهره برداری کند. ماجرای سرعت پیشروی طالبان در افغانستان و تسلط و قدرت نفوذ این گروه بر بخش های مختلف این کشور، موضوعی آشکار و واضح بود و از مدت ها قبل تحولات جهان اسلام، احتمال وقوع چنین سناریویی را پیش بینی می‌کرد. چگونه است که بلوک غرب با وجود آنهمه اندیشکده و نیروهای میدانی در خاک افغانستان از این موضوع مطلع نبوده اند؟! جواب واضح است: آنها دروغ می‌گویند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. .. پنجشنبه, ۱۱ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹

    سلام.کاملا مشخص بود افغانستان خیلی زود سقوط میکنه،مثلا چند ماه پیش که طالبان خیلی از مناطق رو گرفته بود! یک دفعه از ۱ سال پریدن به ۳ ماه!(تئوری ۱ ساله سقوط کردن افغانستان پس از خروج) که خیلی خیلی شبیه جوک می ماند! در حال که مشخص بود،چند هفته هم زیادیه!(حتا به وجود امریکا و غرب) افغانستان کاملا غربی بود! و غربی ها قاعدتان شجاعت جنگیدن رو ندارن! جزء در فیلم های هالیودی،دیگه چه برسه به نوکرانشون در افغانستان! نوکرانشون،هم وقتی دیدن! بالا سری هاشون نیستن! زور و اتو نیست! جیم زدن رفتن! (خاک و میهن و .. دیگه چیه! این برای ویدئوهای تبلیغاتی!)
    الان اگر امریکا و غرب بیان،بدتر از قبل شکست میخورن!(در واقع شکست خوردن،که رفتن!)
    این تئوری امریکایی و غربی که هیچ رژیم وحکومت در جهان سرکار نمیاد مگر اینکه امریکا و غرب اجازه بدن! رو به انقلاب ما نسبت دادن در سال ۵۷ . در واقع بت پرستان و امریکا و غرب پرستان،معتقدن،هیچ قدرت بالاتر(!!!!!!!) از اونا(!) در جهان نیست! درست و دقیق مثل خدا می پرستنش! که اینطوری فکر میکن!
    در حالی که خدا در قران گفت،سلطنت و حکمت و قدرت دست من است،و به هرکس بخواهم میدهم و از هرکس بخواهم بگیرم!

    در واقع یک انسان منافق و کافر و مشرک(!) طوری ترس در وجودش افتاده! و در زندگی رقت بار و خفت بار زندگی میکنند! که نمی توانند دنیایی بدون دنیا اربابش فکر کند!
    مثل برخی در ایران،که هنوز به شاه فکر میکن! یا عده بیشتر که وقتی شاه فرار کرد،باور نمی کردن،رفته! باور نمی کرد،ازاد شدن! (هم جسما و هم فکرا تصور نمی کردن هرگز ازاد بشن! و دیگه نوکر کسی نیستن! یعنی در این حد تئوریزه شده بودن! شتشو شدید مغزی شده بودن!)

    بنظر من،سرویس ها جاسوسی راست میگن! این دفعه رو راست گفتن! چون ادم های احمقی گذاشته بودن،اینجا! اطلاعات غلط بهشون میدادن!و عقلشون ناقص بود! در واقع همون گروهای هستن،که الان(و در گذشته) در شبکه ها اشتراکی ویدئوی داخلی و خارجی! و خبرگزارهای و نظرات و .. پیام میزارن! و یک سری حرف ها میزن،که بشدت مشعمزه کننده! بشدت دروغ! سیاه نمایی شدید! (نمونه خنده داره اش! همین دیروزی! افغانستان وارد خاک ما شده! چندتا پاسگاه رو هم گرفته! … ! اخه چطوری تونستی همچین چاخنی بگی!!!)
    به هر حال غربگرایان افغانستان بیرون شدن،و بی کار شدن! احتمالا مواد فروش ها و تولید کنندها انها هم بی کار بشن! به همراه صاحب منسبان زور و خلافکاران بچه دزدان، مراسم ها عیاشی و …! که تعدادشون زیاده! .. مطمعا تلاش میکن،حکومت حال حاضر افغانستان رو ساقط کنن! در کنار باقی گروها مخالف.! اکثراشون رو هم امریکا و غرب به وجود اورده !

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.