به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ عصر امروز در منطقه مرزی شغالک واقع در شهرستان هیرمند، درگیری‌ و تبادل آتش میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان رخ داده است.

این درگیری زمانی آغاز شد که کشاورزان ایرانی از دیوارهای امنیتی عبور کرده و مسلحین طالبان به سمت آنها شلیک کردند. در پی این اقدام، مرزبانان ایران نیز به سمت مواضع طالبان شلیک می‌کنند و تبادل آتش تا ساعتی ادامه داشته است.

درگیری‌ها پس از یک ساعت پایان یافت و پس از گفتگوی نمایندگان دو طرف و شفاف شدن موضوع، مشکل حل شد.

مسلحین طالبان با تصور اینکه خاک کشورشان تا دیوار امنیتی امتداد دارد به خاک ایران ورود کرده و پس از آن نیز برای کشاورزان ایرانی مزاحمت ایجاد کرده و به سمت آنها شلیک کردند که این اقدام با واکنش و پاسخ سریع مرزبانی ایران روبرو شد.

این دیوارها به منظور مقابله با قاچاقیان و اشرار در خاک ایران احداث شده و تصور طالبان نسبت به تجاوز به خاک افغانستان ناشی از عدم اطلاع آنها از خطوط مرزی و تصور غلط آنها بوده است.

پس از تغییر حاکمیت در افغانستان و تسلط طالبان بر استان نیمروز اکثریت نیروهای مرزبانی افغانستان به مسلحین طالبان تغییر کرد که اکثر آنها از اهالی نیمروز نیستند و با این مرزها آشنایی ندارند.

در خصوص تلفات و خسارات دو طرف تا این لحظه آمار و اطلاعات موثقی منتشر نشده و تصرف پاسگاه‌های مرزبانی ایران توسط طالبان صحت ندارد.

براساس اظهارات منابع محلی در شهرستان هیرمند، دیوار امنیتی یاد شده توسط جمهوری اسلامی ایران احداث شده و در خاک ایران قرار دارد. این زمین‌ها مزارع کشاورزان ایرانی‌ها است و ساکنان استان نیمروز در افغانستان حاکمیتی بر آن ندارند.

با توجه به آشکار بودن این تجاوز و سایر اقدامات غیرمعمول طالبان در مرزهای ایران در گذشته، انتظار می‌رود وزارت خارجه تدابیر لازم را در جهت توجیه مقامات طالبان آغاز کنند و نیروهای مسلح نیز زمینه و امکانات پاسخگویی قاطعانه‌تر به هرگونه تعرض در مرزهای شرقی را فراهم کنند.
مرزهای شرقی ایران توجه بیشتری را می‌طلبد و قبح تجاوز به خاک ایران نبایستی در هیچ گوشه‌ای از مرز این کشور شکسته شود. امید است که مقامات مسئول در این زمینه کوشاتر از گذشته عمل کنند.

ویدیو: شلیک توپخانه مرزبانی ایران به سمت مواضع طالبان
ویدیو: تبادل آتش مرزبانی ایران و طالبان
ویدیو: لحظه ورود مسلحین طالبان به خاک ایران
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. .. پنجشنبه, ۱۱ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲

    سلام.ابتدا باید یقه اون پیمان کار و افرادی که رفتن این دیوار کج رو ساختن بگیرن! حتا صدا سیما هم چندین ماه قبل ازش یک گزارش تهیه کرده بود! معلومه که مشکلات ایجاد میکنه! امیدوارم حداقل بعد از این اتفاق،برن اون دیوار کج رو اصلاح کن،تا اینجور حوادث بازم اتفاق نیافته!
    موضوع بعدی اینکه،هیچ بعید،نیست،کار نفوذی در افغانستان هم باشه،چرا که بعد از اعلام این خبر،بدجوری در نظرات و .. خوشحال بودن! و اگهی بازرگانی! پخش میکردن همه جان! با دمشون گردو میکشتن!
    یک لحظه تصور کنید،اینا دیگه چه جهش یافته هستن! چقدر وقیح و کثیف هستن،که عاشق جنگ بین ایران و افغانستان هستن! تصور کن،مردم بیچاره افغانستان بعد از ۲۰ سال از شر ملحدین راهی پیدا کرده! الان بخششون اواره در ایران و جهان شدن! و در زجر و درد هستن! این منافقین سیاه قلب عاشق غرب(که مثل همون هم فکر میکن) میخوان جنگ بشه!
    خدا جایی حق نشسته! برخره یک روز،پاسخ این کارها بسیار زشتشون رو میگیرن! و بی کس تنها میشن! و خودشون و خانواده (هم فکرشون) اواره و بدبخت میشن.. اونوقت متوجه میشن! چه کار وحشتناک چرکین انجام میدادن.

    پاسخ
    1. سمندون دوشنبه, ۱۵ آذر, ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴

      عزیز چند جا دیدم کلمه بالاخره را اشتباها برخره نوشتی.لطفا دقت کن برادر من برخره چیه دیگه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.