فشار روسیه، کاهش تنش میان آذربایجان و ارمنستان

پنجشنبه 11 آذر 1400 - 13:49
https://iswnews.com/?p=58229

درگیری های مرزی میان آذربایجان و ارمنستان که در محدوده میان استان (رایون) های لاچن (لاچین) و کلبجر با ارمنستان در محدوده استان (مارز) سیونیک در ۱۶ نوامبر برابر با ۲۵ آبان آغاز شده بود با دخالت روسیه منجر به یک آتش بس اجباری شد.

در این راستا دولت آذربایجان پیش از نشست سوچی دو اسیر ارمنی خود را آزاد کرد. آرامیان آرین ژرایویچ نظامی ۲۸ ساله ارمنستان که در نبردهای ۱۶ نوامبر زخمی و اسیر شده بود با میانجی گری روس‌ها ۲۶ نوامبر برابر با ۵ آذر به ارمنستان تحویل داده شد.

همچنین موسائیلیان مهران ارنست ۲۱ ساله و شهروند غیرنظامی ارمنی قره باغ کوهستانی (تحت کنترل ارامنه) نیز به صلحبانان روسی تحویل داده شد. وی در رایون آقدام با عبور از خط تماس وارد محدوده تحت کنترل ارتش آذربایجان شده بود.

در جریان درگیریهای اخیر، ارمنستان مدعی شده بود که آذربایجان ۴۸ کیلومتر مربع از سرزمین این کشور را در مرز مشترک متصرف شده و ۸ پایگاه نظامی در آن ایجاد کرده است.

از سوی دیگر اما اسپوتنیک ارمنستان ۲۹ نوامبر برابر با ۸ آذر به نقل از ساکنان و مارات پطروسیان دهیار روستای ایشخاناسر استان سیونیک مدعی شده است که نیروهای نظامی آذربایجان بخشی از کوه ایشخاناسر را ترک کرده اند. این ارتفاعات بر مناطق وسیعی از خاک ارمنستان مشرف هستند.

وزارت دفاع ارمنستان نیز واکنش عجیبی در مورد این خبر از خود نشان داده است. بنابر گزارش آرمن پرس وزارت دفاع ملی ارمنستان ضمن عدم تایید این خبر از تکذیب آن نیز خودداری می‌کند. مسوولان این وزارتخانه خواستار ارایه اطلاعات شفاف از منابع رسمی در این مورد شده اند.

نیکول پاشینیان پیش از نشست سوچی بر ضرورت بازگشت کنترل نقاط اشغالی به کشور تاکید کرده بود. هم اکنون وضعیت مناطق مورد مناقشه مرزی آذربایجان و ارمنستان پس از استقرار نیروهای روسی آرام گزارش می‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.