در دانش نظامی پیشین که به بررسی عملکرد سامانه دفاع فعال تروفی پرداختیم به این موضوع اشاره کردیم که یکی از نقاط ضعف این سامانه زمان ۱.۷۵ ثانیه ای بارگذاری مجدد مقابله کننده است.
با اینکه سامانه تروفی بشدت سامانه پیشرفته و دارای سطح مهندسی بسیار سنگین است که باعث شده کشور های صاحب سبک در حوزه زرهی مانند آلمان، ایالات متحده، انگلستان و … از این سامانه در تانک های اصلی میدان نبرد خود استفاده کنند، اما راه حل گذر از سد این این سامانه به نسبت ساده تر و کم هزینه تر است.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: سامانه دفاع فعال تروفی

مهندسان دفاعی ایران با در نظر گرفتن ضعف سامانه تروفی، دست به توسعه پرتابگر دو گانه و چهارگانه(سامانه پیروز) موشک دهلاویه زده‌اند که زمان بین شلیک دو موشک متوالی در آن حدود ۰/۴ ثانیه است؛ یعنی کمتر از یک چهارم زمان بارگذاری مقابله کننده در سامانه تروفی. ایده اصلی این است که بعد از مقابله سامانه تروفی با اولین موشک شلیک شده، این سامانه به زمان حداقل ۱/۷۵ ثانیه ای برای بارگذاری مقابله کننده بعدی نیاز دارد و در این حین موشک دوم شلیک شده از پرتابگر در ۰/۴ ثانیه بعد از شکار موشک اول از سد سامانه تروفی عبور میکند.

البته از قابلیت های دیگر پرتابگر دوتایی موشک دهلاویه توانایی کنترل از راه دور (تا ۱۵۰ متر) است که بقا پذیری پرتابگر و پرسنل آن را افزایش میدهد.

گفتنی است که بلافاصله بعد از تجهیز تانک های رژیم صهیونسیتی به این سامانه، مقاومت لبنان هم مجهز به این پرتابگرها شده و عملا سامانه تروفی از معادلات این جبهه تا حد زیادی خارج شد. امیدوار هستیم که در دیگر جبهه‌ها، مقاومت به این پرتابگر ها بصورت گسترده مجهز شده باشند.

مشخصات پرتابگر دوگانه موشک دهلاویه:
وزن پلتفرم روی حامل متحرک: ۲۵ کیلوگرم
وزن پلتفرم روی سه پایه: ۳۵ کیلوگرم
وزن موشک: ۱۵ کیلوگرم
میزان نفوذ سرجنگی موشک در فولاد (ورق فولادی نورد شده) : ۱۲۰۰ میلیمتر
برد کنترل از راه دور: ۱۵۰ متر
برد مسافت یاب لیزری: تا ۲۰ کیلومتر

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

مجموعه پوسترهای “پرتابگر دوگانه موشک دهلاویه” به زبان‌های انگلیسی، عربی، کردی، آذری، روسی برای نشر در شبکه های اجتماعی:

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.