گغام استپانیان شهروند ارمنی و فعال حقوق بشر قره باغ کوهستانی (قاراباغ- ناگورنو قاراباغ- آرتساخ) به رادیو ارمنستان گفته است: نیروهای آذربایجان روز پنجشنبه ۲ دسامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۱ آذر، در نزدیکی شهرک قرمزی بازار رایون خوجاوند (کارمیرشوکا مارتونی آرتساخ) به سمت مردم غیرنظامی ارمنی نزدیک به خط تماس تیراندازی کرده اند. این تیراندازی در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی آغاز و تا ۱۵ دقیقه ادامه داشت.

این منطقه در جنوب منطقه قره باغ کوهستانی و نزدیکی خطوط تماس میان نیروهای دولتی آذربایجان و ارامنه قرار دارد.

همچنین روز جمعه ۲ دسامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۲ آذر، نیروهای مرزبانی آذربایجان در رایون خوجاوند به سمت یک شهروند غیرنظامی ارمنی در استان مارتونی تیراندازی کردند.

سیران سارکیسیان شهروند ۶۵ ساله شهروند غیرنظامی ارمنی ساکن شهرک چارتار هنگام چرای دام و نزدیک پست مرزبانی هدف قرار گرفته و کشته شده است.

منابع رسمی آذربایجان در این مورد سکوت کرده اند اما منابع غیررسمی فرد کشته شده را یک نظامی مسلح معرفی می‌کنند که قصد خرابکاری داشته است.

وزارت خارجه دولت موسوم به آرتساخ (دفاکتو) این اقدامات را محکوم کرده و طی بیانیه ای اعلام کرده است: اقدام دولت آذربایجان بر علیه شهروندان ارمنی خلاف قوانین بین المللی و حقوق بشر است و آذربایجان همه توافقات دوجانبه را آشکارا زیر پا می‌گذارد تا مردم ارمنی مجبور شوند وطن خود را ترک کنند.

مبادله اسیران ارمنی با نقشه میدان‌های مین

دولت‌های آذربایجان و ارمنستان طبق توافقنامه سوچی با میانجی گیری دولت فدراسیون روسیه، اسرا و نقشه میدان‌های مین را مبادله کردند.

دولت آذربایجان شنبه ۴ دسامبر برابر با ۱۳ آذر، ۱۰ اسیر ارمنی که در درگیریهای مرزی ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ آبان به اسارت گرفته شده بودند را آزاد کرده و به دولت میانجی روسیه تحویل داده است. نام اسرای آزاد شده نارک یریمیان، آراییک آراکلیان، سرژیک امیرخانیان، گئورگ آکوپیان، روبرت نعلبندیان، هاروت سارکیسیان، آرتم ماناسیان، اریک آوتیسیان، آرمن توسیان، تیگران آکوپیان می‌باشد و بوسیله هواپیما از آذربایجان به اربونی ارمنستان منتقل شدند.

براساس اطلاعات منابع خبری آذربایجان، دولت این کشور نقشه تعدادی از میدان‌های مین نواحی اشغالی تخلیه شده را از ارمنستان تحویل می‌گیرد.

دولت آذربایجان برای عمل به توافقات یک اسیر زخمی ارمنی را آزاد کرده و بخشی از نیروهای خود در کوه ایشخاناسر در استان سیونیک ارمنستان را تخلیه کرده است.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
بنفش: تحت کنترل ارامنه قره باغ؛ سبز: تحت کنترل دولت آذربایجان؛ قرمز: ارمنستان
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.