مقایسه حادثه قاراهیبت با فاجعه قاراکند در آذربایجان

سه شنبه 16 آذر 1400 - 20:09
https://iswnews.com/?p=58475

هلی کوپتر نظامی میل ۱۷ نیروی مرزبانی آذربایجان، با شماره ۲۰۱۳۶ و ۱۶ سرنشین، ۲۰ دقیقه پس از پرواز از فرودگاه سنگ چال در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه در ۳۰ نوامبر برابر با ۹ آذر در فرودگاه قاراهیبت استان خیزی سقوط کرد. ۱۴ سرنشین آن کشته و دو تن دیگر که زخمی شده اند هنوز در بیمارستان نظامی باکو بستری هستند.

پیکر کشته شدگان روز ۱ دسامبر برابر ۱۰ آذر در مراسمی رسمی تشییع و در زادگاه آنها خاکسپاری شده اند. اما پیامدهای حادثه سقوط هلی کوپتر نظامی آذربایجان در فرودگاه قاراهیبت دامن مسئولان این کشور را گرفته است.

بنابر گفته سپهبد الچین قلی اف فرمانده نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان این هلی کوپتر هنگام فرود در مانور نظامی و به دلیل بدی شرایط آب و هوای روز سه شنبه سقوط کرده است.

کامران علیف دادستان کل آذربایجان نیز در گفتگو با وب سایت خبری آذرتاج با بیان آغاز تحقیق درباره علت سقوط این هواگرد نظامی گفته است: الهام علیف رییس جمهور آذربایجان شخصا دستور رسیدگی صادر کرده و نتایج هر هفته به وی گزارش می‌شود. همچنین نتیجه تحقیقات به اطلاع مردم نیز می‌رسد.

دادستان کل آذربایجان با بیان حساسیت موضوع نزد افکار عمومی تصریح کرده است: از موضوع سقوط هلی کوپتر سواستفاده سیاسی می‌شود و در این مورد شایعه پراکنی می‌کنند. طبق قانون آذربایجان، با این افراد برخورد شدیدی انجام می‌دهیم تا راه سواستفاده را ببندیم. وی در ادامه عنوان کرد که جعبه سیاه پیدا شده و در حال بررسی است.

دادستانی کل، دادستانی نظامی و کمیته ویژه بررسی مرزبانی آذربایجان مشغول تحقیق درباره این موضوع هستند.

کاربران شبکه های اجتماعی و فعالان مدنی آذربایجان حادثه ۳۰ نوامبر قاراهیبت را با فاجعه ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ در قاراکند قره باغ مقایسه می‌کنند. طی جنگ نخست قره باغ بالگرد میل ۸ آذربایجان در نزدیکی روستای قاراکند رایون خوجاوند (مارتونی) با آتش نیروهای ارمنی ساقط شد و ۲۲ سرنشین آن کشته شدند. ۱۷ مقام برجسته دولتی و مجلس آذربایجان، خبرنگار تلویزیون و ۳ فعال صلح روسی و قزاقستانی در میان کشته شدگان بودند.

وب سایت آخار آذربایجان پرسش هایی را درباره ابهامات حادثه مطرح کرده است:

نخست اینکه بیشتر کشته شدگان با درجه سرهنگ و سرهنگ دوم هستند و چرا باید این تعداد از افسران با درجه بالای نظامی در یک بالگرد سوار شوند.
دوم اینکه حادثه در هوای صاف اتفاق افتاده است.
سومین پرسش این است که این مانور با چه تعدادی از نیروها و تجهیزات انجام شده که همه از آن بی خبر هستند.
چهارمین مورد این است که چرا رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی در ترکیه پیش از رسانه ها و مردم آذربایجان از موضوع مطلع شده و نام اشخاص کشته شده را بیان کرده اند؟ چرا منابع رسمی ۶ ساعت پس از رسانه های ترکیه خبر رسمی را در این باره منتشر می‌کنند؟
پنجم آنکه، بزرگی این حادثه به اندازه فاجعه قاراکند است و این دومین بار است که یک فروند بالگرد حامل مقام‌های عالی رتبه در تاریخ ۳۰ ساله آذربایجان سقوط می‌کند.
ششمین موضوع هم مربوط به مرگ دو سرهنگ مرزبانی این کشور است که در جنگ اول قره باغ نیز حاضر بوده اند.

اسامی کشته شدگان سانحه سقوط هلی کوپتر به شرح زیر است:
سرهنگ یکم فضولی جواداف
سرهنگ دوم امیل نظیر اف
سرگرد المیر حسن اف
سرگرد البرز احمد اف
سرگرد امیل ماییل اف
سرگرد مراد محمد اف
سرگرد امیل قلی اف
پزشک سروان جیحون احمدخان اف
سروان جاوید بایرام لی
سروان خیام علی اف
سروان تیمور قاراعیسی اف
ستوان یکم عبدالله سلیمان اف
ستوان دوم فرید نقی اف
خدمه پرواز الچین نبی اف

همچنین سرهنگ دوم امیل جفر اف و سروان رامین عادل اف نیز زخمی شدند که هنوز بستری هستند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. رضا سه شنبه, ۱۶ آذر, ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴

    دقیقا مثل حادثه های هوایی خودمونه !

    پاسخ
  2. .. چهارشنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱

    چه اهمیتی داره! تعدادی افراد تحت فرمان ملحد ها هلاک شدن! الان بهتر میفهن،مبارزه با دین و خدمت به افراد ملحد،چه معنا و مفهومی داره! در واقع اگر این افراد حاضر به خدمت به این رژیم نمی شدن،انها نیز مجبور میشدن،دست از کارها زشتشان بردارند! اگر این افراد وقیح نبودن،الان مردم منطقه باکو،ارتباط بسیار صمیمانه با مردم ایران و جهان پیرامون داشتن! اینطور با چرندتیات من در اوردی عده ای تازه به دوران رسیده،تحت اسارات نبودن!
    انتظار از اقایی رئیسی این بود،که به کمک مردم باکو بروند،و انها را از شر گرگ صفتان و ملحدین نجات بدهند،! وگرنه مثل دیروز،یک سخنرانی میکند! بازهم از توهمات خود در منطقه و قدرت تک نظیر نداشتشون صبحت میکن!(جناب اقای ! تازه به دوران رسیده در باکو).

    پاسخ
  3. بی باک چهارشنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴

    خواهش می کنم از نویسنده یادداشت بخواهید، اسنادشون رو در مورد اینکه نیروهای ارمنی باعث انهدام هلی کپتر در قاراکند در سال ۱۹۹۱ شدند رو ارائه بدهند.
    اولا همین وبسایت تحولات چند سال پیش یک مقاله ای نوشت و در اون اشاره کرد که این سقوط چقدر مشکوک بوده.
    ثانیا مطلبف رییس جمهور سابق باکو در چندین مصاحبه صراحتا اعلام کردند این حادثه برای سقوط کابینه اون تدارک دیده شده بود. ثالثا تمام شهود توسط نیروهای جبهه خلق باکو کشته شدند. چرا مقالات فعلی تحولات مقالات پیشین رو نقض میکنه؟
    کافیه اسم “عثمان سوینج گیزی میرزایوا” رو در وبسایت خودتون سرچ کنید تا به مطالبی که پیشتر خودتون ارائه کردید و کاملا هم مستند و مستدل بود برسید.
    لطفا یکبار نگارندهی این مطلب مباحثات کمیسیون تحقیق و تفحص پارلمان باکو که ویدیوهاش در اینترنت هم به راحتی در دسترس هست نگاه کنند. ببینند باز هم روشون میشه بگن این کار ارمنستان بوده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.