تشریح مواضع الهام علیف، واکنش پاشینیان

پنجشنبه 2 دی 1400 - 12:45
https://iswnews.com/?p=59500

نیکول پاشینیان در واکنش به سخنان علیف: تلاش رئیس جمهور آذربایجان برای ایجاد تشابه بین کریدور لاچن (لاچین) و افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه ای هیچ ارتباطی به مذاکرات سه جانبه و قراردادهای امضا شده ندارد. ارمنستان این سخنان را نمی پذیرد و من این مواضع را طی دور بعدی مذاکرات سه جانبه اعلام می کنم.

رییس جمهور آذربایجان روز شنبه ۲۷ آذر در گفتگو اختصاصی با روزنامه ایتالیایی «سول اور۲۴» به پرسش ها پاسخ داد.

الهام علیف در پاسخ به تعارض منافع روسیه با کشورش در منطقه و موضوع صادرات گاز به اروپا گفت: آذربایجان و روسیه در موضوع صادرات گاز رقیب یکدیگر نیستند و تضاد منافعی با روسیه نداریم. ما به تازگی وارد بازار صادراتی گاز به اروپا شده ایم و روسیه سال هاست که صدها متر مکعب صادرات به کشورهای اروپایی دارد.

وی در پاسخ به سیاست حمل و نقل آذربایجان بیان کرد: آذربایجان کشوری محصور در خشکی است و به آبهای آزاد دسترسی ندارد و به همین خاطر با همه همسایگان رابطه خوبی برقرار کرده ایم. سرمایه گذاری زیادی انجام شده تا آذربایجان به قطب مسیر تجاری اوراسیا تبدیل شود. امروز راه آهن آذربایجان به روسیه، گرجستان و ایران متصل شده است و با افتتاح مسیر جدی در خاک ارمنسان از طریق نخجوان به ترکیه نیز متصل می شویم. ارمنستان نباید فرصت طلایی ارتباط با این شبکه ریلی متنوع را از دست بدهد. ما همچنین در آذربایجان شش فرودگاه بین المللی داریم که سه فرودگاه جدید است و یک فرودگاه (فضولی) به تازگی افتتاح شده است. ساخت بزرگترین بندر تجاری دریای کاسپین را به ظرفیت ۲۵ میلیون تن (در مسیر تجاری کریدور شرق به غرب) برنامه ریزی کرده ایم. همچنین در نظر داریم یک کارخانه کشتی سازی نیز بسازیم تا انواع کشتی مورد نیاز خود را بسازیم. بخش حمل و نقل پس از بخش انرژی پیشرو خواهد بود.

علیف درباره چگونگی عمل به تعهدات دو کشور آذربایجان و ارمنستان به تعهد سه جانبه برای ساخت راه آهن گفت: این مسیر ریلی بخشی از کریدور زنگه زور است و ارمنستان باید این خط ۴۵ کیلومتری را تا سال ۲۰۲۳ میلادی به پایان برساند اما این کشور بودجه کمی برای این کار در نظر گرفته است.

بنابر گزارش تحولات جهان اسلام اتحادیه اروپایی، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ارمنستان برای اجرای تعهدات سه جانبه بروکسل کمک می‌کند. همین موضع موجب انتقاد رئیس جمهور آذربایجان از این اتحادیه شده است.

الهام علیف پرسش دیگر در زمینه دریافت و چگونگی هزینه کمک های اتحادیه اروپا به روزنامه نگار ایتالیایی گفت: اتحادیه اروپایی در زمینه کمک مالی به هر دو کشور با عدالت رفتار کند. همه روستاها و شهرهای مناطق آزاد شده (قره باغ) ویران شده اند و ارمنستان یک میلیون مین در این اراضی کاشته است و حدود ۲۰۰ تبعه آذربایجان بخاطر انفجار مین کشته و زخمی شده اند. ما مشغول پاکسازی اراضی از مین به جا مانده از جنگ هستیم، اما این کار هزینه نجومی دارد. اگر به ما کمک نمی کنید به شرکت های اروپایی متخصص پاکسازی مین کمک کنید.

نیکول پاشینیان نیز به این سخنان واکنش جدی نشان داده و در فیس بوک خود نوشته است: تلاش رئیس جمهور آذربایجان برای ایجاد تشابه بین کریدور لاچن (لاچین) و افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه ای هیچ ارتباطی به مذاکرات سه جانبه و قراردادهای امضا شده ندارد. ارمنستان این سخنان را نمی پذیرد و من این مواضع را طی دور بعدی مذاکرات سه جانبه اعلام می کنم.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.