سفر یک روزه وزیر امور خارجه ایران به باکو

پنجشنبه 2 دی 1400 - 22:12
https://iswnews.com/?p=59551

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه یکم دی (۲۲دسامبر) در یک سفر کاری یک روزه وارد باکو پایتخت آذربایجان شد.

جیحون بایرام اف وزیرخارجه جمهوری آذربایجان به طور رسمی از وی استقبال کرد. امیر عبداللهیان در فرودگاه باکو در جمع خبرنگاران گفت: هدف از این سفر، نهایی کردن توافقنامه های مقام های دو کشور طی دیدارهای گذشته است.

وی سپس به دیدار رئیس جمهور آذربایجان رفت. الهام علیف طی این دیدار ابتدا موضوع پیروزی نیروهای مسلح کشورش بر ارمنستان و آزادسازی منطقه قره باغ را مطرح کرد.

رئیس جمهور این کشور با بیان اهمیت دیدار با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران اظهار کرد: پس از دیدار عشق آباد زمینه توسعه روابط در همه زمینه ها فراهم شده است.

همچنین علیف با ابراز خشنودی گفت: برنامه همکاری در آینده گسترده تر از سطح کنونی است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سپس با صاحبه غفاراوا رئیس مجلس ملی آذربایجان (و نخجوان) نیز دیدار کرد.

غفاراوا نیز همانند علیف موضوع آزادسازی قره باغ در عملیات نظامی و دیدار مقام های عالی رتبه دو کشور در عشق آباد را مهم توصیف کرد. وی همچنین گزارشی از روند بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ ارائه کرد.

رئیس مجلس آذربایجان ضمن قدردانی از تلاش های گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان خواستار حمایت دو کشور از یکدیگر در سازمان های بین اللملی شد.

وی با بیان پیشنهاد تشکیل شبکه پارلمانی کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از سوی الهام علیف در نشست مادرید بر اتخاذ مواضع مشترک در موضوعات مهم و کلیدی تاکید کرد.

صاحبه غفاراوا در پایان، نقش پارلمان های دو کشور را برای توسعه روابط ستود.

وزیر خارجه ایران با بیان حمایت ایران از تمامیت ارضی آذربایجان علاقمندی دولت متبوعش را از توسعه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بیان کرد.

حسین امیرعبداللهیان با بیان تاثیر مثبت دیدار علیف و رئیسی در عشق آباد و حاشیه نشست اکو تصریح کرد: مرحله جدید و پرباری در راوبط دو کشور ایجاد شده است و روابط سیاسی تاثیر مثبتی بر سایر زمینه ها دارند.

نشست خبری امیرعبداللهیان و بایرام اف وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان بخشی از نتایج این سفر را خبری کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه روابط تجاری بر گسترش آن تاکید کرد.

وی از همکاری در زمینه های مختلف انرژی و ترانزیت سخن گفت اما جزییاتی از آن بیان نکرد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین علاقمندی خود را برای مشارکت شرکت های فنی و مهندسی ایرانی در بازسازی ویرانی های جنگ قره باغ ابراز کرد.

این مقام دولتی ایران بر همکاری چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان در قفقاز تاکید کرد. وی همچنین روند همکاری های اقتصادی گروه ۳+۳ با حضور ایران، آذربایجان، روسیه، ترکیه، ارمنستان و گرجستان را به عنوان راهی برای جلوگیری از دخالت دولت های بیگانه در منطقه قفقاز بیان کرد.

وزیر خارجه آذربایجان با بیان حمایت مقام های بلند پایه ایرانی از آزادسازی قره باغ این موضوع را مهم توصیف کرد.

وی با اشاره به آغاز به کار کمیسون همکاری اقتصادی دو کشور از شروع سوآپ گاز ترکمستان به آذربایجان از خاک ایران طی ماه آینده (یکم ژانویه ۲۰۲۲) خبر داد.

جیحون بایرام اف برنامه آینده دو کشور را راه اندازی کریدور جدید اتصال خلیج فارس از طریق خاک ایران، آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه سخن گفت و آن را مهم توصیف کرد.

امیر عبداللهیان که برای نخستین بار به باکو رفته بود از مجموعه خیابان شهیدلر (۱ و ۲) نیز دیدار کرد.

علی علیزاده سفیر آذربایجان در ایران و سید علی موسوی سفیر ایران در آذربایجان از جمله همراهان حسین امیرعبداللهیان در این سفر بودند. وی صبح روز پنجشنبه ۲ دی وارد تهران شد.

بنابر گزارش تحولات جهان اسلام، آذربایجان طبق قرارداد سوآپ گازی ۲ میلیارد مترمکعب را طی یک سال از خاک ایران و آستارا دریافت می کند و سهم ایران از این قرارداد پنج درصد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است. قرار داد سوآپ به این شکل است که ایران این مقدار گاز را دریافت و مصرف می کند و معادل آن را از گاز استخراج شده خود تحویل می دهد. این مقدار گاز از مخازن آغاجاری در شرق خوزستان و  خط لوله آغاجاری به حاج قبول (آذربایجان) تحویل می شود.

جمهوری آذربایجان برای اجرای کریدور خلیج فارس به دریای سیاه قراردادی به ارزش پنج میلیون دلار منعقد کرده که پلی ماشین رو به طول ۹۷ و نیم متر با عرض ۳۲ متر را بر روی رودخانه آستاراچای بسازد. این تنها بخشی از این قرارداد است و جزئیات دیگر آن مشخص نیست.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. .. جمعه, ۳ دی, ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

    عجب گروهای مافیایی پشت سر این باکو است! موشک و بمب سرما ریختن! برنامه برای تجزیه کشور ما انجام میدهن،دائم خط نشان برای ما میکشن! مردم خودشون رو به جرم طرفداری از ایران میگیرن! ماه محرم رو تعطیل کردن! تکفیری ها و اسرائیل رو اوردن،عملیات ضد ما انجام دادن! الان میخوان مرز شمالی ما رو از بین ببرن(با گرفتن استان ارمنستان)

    چطوری یک نفر برای ما توضیح بده،اگاه بشیم! الان وقتی طالبان کاری بکن،کلی مقاله ضدش نوشته میشه،حتا توپخانه میره بمبارانشون میکنه! (درست و غلطش رو کار ندارم) .. اما ملحدین درجه یک! که شمشیر رو از روی بستن! و همه اشرار رو اوردن پیششون،هیچ کاری در مقابلشون نمی کنیم!

    الان با کامل وقاحت! میگن،ما می خوایم،جایگزین ارمنستان بشیم،گرجستان،رو به خلیج فارس وصل کنیم!
    اقایی رئیسی عزیز و محترم،گروها زیادی از کسانی که در وزارت خارجه ایران هستن،افراد مشکل دار هستن! همانطور که بخش ها زیادی از دولت قبلی که هنوز در بدنه این دولت مانده.. واقعا بریزنشون بیرون .. که همه چیز رو به شما وارنه نشان خواهند داد!
    گرگ و کفتار که در باکو هستن،که قدرت بگیرن،بدتر صدام خواهند شد. همین الانش دارن صبح تا شب خط نشون میکشن،برای همه،وای به روزی،که قدرت و مساحت و .. انها بیشتر بیشتر بشود! انها دشمن درجه یک دین هستن.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.