اتیوپی: آبی احمد تیگرایی‌ها را شکست داد!

جمعه 3 دی 1400 - 01:50
https://iswnews.com/?p=59554

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در ادامه پیشرویهای نیروهای فدرال اتیوپی در جنوب شرق ایالت امهارا و عقب نشینی کامل نیروهای تیگرای به داخل ایالت تیگرای، تمامی مناطق ایالت امهارا مجددا به کنترل دولت فدرال در آمد.

در هفته های گذشته در حالی که نیروهای تیگرای به چند قدمی پایتخت اتیوپی رسیده بودند و گمان می‌رفت شهر آدیس آبابا سقوط کند، نیروهای فدرال اتیوپی به رهبری آبی احمد از دهم تا ۱۶ آذرماه، در مدت شش روز موفق شدند با بازپسگیری بیشتر مناطق از دست رفته در جنوب شرق ایالت امهارا از نیروهای تیگرای (TDF) و ارومو (OLA)، دست برتر را در تحولات میدانی اتیوپی در اختیار بگیرند. پس از این شکست ها، نیروهای تیگرای ضدحملاتی را انجام دادند و موفق شدند مجددا بعضی نقاط را به کنترل خود در بیاورند و به نظر می‌رسید کار در اطراف شهرک ولدایا و لالیبلا گره بخورد.

بیشتر بخوانید: عقب‌نشینی وسیع نیروهای تیگرای از جنوب شرق امهارا + نقشه

اما در ادامه، این نیروهای فدرال اتیوپی بودند که موفق شدند بار دیگر برتری خود را در میدان به نیروهای تیگرای دیکته کنند و طی ۱۵ روز از ۱۶ آذر تا یکم دیماه تمامی نقاط باقیمانده در ایالت امهارا را از نیروهای تیگرای پاکسازی کنند و حتی شهر آلاماتا در جنوب ایالت تیگرای رو به کنترل خود در بیاورند. البته ذکر این نکته قابل توجه است که بخش قابل توجهی از این پیشرویها پس از عقب نشینی نیروهای تیگرای از ایالت امهارا به وقوع پیوست.

دبرشن جبرمایکل، رئیس منطقه تیگرای و جبهه آزادیبخش تیگرای (TPLF)، سه روز گذشته نامه ای به سازمان ملل ارسال کرد و اعلام کرد که وی به تمام نیروهای خود دستور داده است تا به مرزهای تیگرای عقب نشینی کنند. دبرشن جبرمایکل در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، جامعه بین المللی را بدلیل ناتوانی در محافظت از جان غیرنظامیان سرزنش کرد، و یکی از دلایل اصلی اصلی تصمیمش را «پهپادهای ارائه شده توسط قدرت های خارجی» عنوان کرد و خواستار آتش بس و آغاز مذاکرات صلح شد. وی عنوان کرد که تیگرایی ها نشان دادند که هیچ کسی نمی‌تواند به زور بر آنها حمکرانی کند و تیگرای ایستادگی و مقاومت خود را ثابت کرده است. به گفته جبرمایکل، در طول جنگ چندین بار فرصت صلح پیش آمد ولی طرف مقابل از آن استفاده نکرد و امیدوار است از فرصتی که اکنون برای صلح پیش آمده برای دستیابی به یک صلح پایدار استفاده شود.

اظهارات دبرشن جبرمایکل در حالی مطرح می‌شود که از سوی دیگر آبی احمد نخست وزیر اتیوپی با پیروزی کامل بر تیگرایی‌ها و پایان جنگ در امهارا، جایگاه خود را بعنوان فرد برنده، بار دیگر به خوبی بازیابی کرده است و بعید به نظر می‌رسد خواسته‌های پیشین تیگرایی ها مورد قبول وی قرار بگیرد. اکنون که نیروهای تیگرای به داخل ایالت خود بازگشته اند، اخباری به گوش می‌رسد که نیروهای ارتش اریتره در مرزهای شمالی در حال تجمیع نیرو و تجهیزات هستند و احتمال درگیری دیگری در مرزهای شمالی وجود دارد. بنابراین کوچک ترین درگیری یا بهانه ای می‌تواند آغازگر یک جنگ طولانی مدت دیگر در ایالت تیگرای باشد.

نکته مهمی که در جنگ اخیر در اتیوپی قابل توجه و ملاحظه است، بکارگیری و استفاده موثر از پهپادهاست. جنگ اخیر در اتیوپی به وضوح نشان داد که استفاده موثر از پهپادهای رزمی می‌تواند نتیجه نبردها را کاملا تغییر دهد. این موضوع برای کشورهایی که از نیروی هوایی ضعیف تری برخوردارند تعیین کننده خواهد بود. همانطور که در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کرده بودیم؛ آبی احمد اقدام به خرید پهپاد از کشورهایی نظیر ترکیه، امارات و ایران کرده بود و در طول یک ماه گذشته، استفاده از پهپادهای خریداری شده به اوج خود رسید و این موضوع به طرز چشمگیری باعث شکست نیروهای تیگرای و عقب نشینی آنها از مناطق مختلف شد.

بیشتر بخوانید: اتیوپی پهپادهای خود را از کجا تامین می‌کند؟

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.