در روز آخر “رزمایش پیامبر اعظم ۱۷” سال ۱۴۰۰، ایران برای اولین بار از قابلیت مانور و تغییر جهت سرجنگی جداشونده موشک‌های بالستیک با سرجنگی متفاوت موشک قدر پرده برداشت.

فناوری یا قابلیت مانور خارج از جو (Exo-Atmospheric Trajectory Maneuvering Technology) سرجنگی به کمک تراسترهای گاز تحت فشار یا سوخت مایع دوگانه انجام می‌شود و با تغییر جهت مسیر حرکت سرجنگی، ترجکتوری متغیر بوده و مسیر حرکت دقیق کلاهک قابل پیش بینی نیست. بنابراین این قابلیت باعث کاهش شدید شانس اصابت موشک دفاع هوایی به سرجنگی می‌شود.

استفاده از این فناوری علاوه بر افزایش دقت، هدایت و مانور موشک قدر در جو، باعث افزایش نفوذپذیری آن در برابر پدافند موشکی دشمن می‌شود.

مانور پذیر کردن کلاهک‌های موشک های بالستیک برد متوسط به بالا به دو روش مانور پذیری خارج از جو و پرواز هایپرسونیک در جو قابل انجام است. با در نظر گرفتن چالش‌های کلاهک‌های هایپرسونیک موج سوار (Wave rider) مثل مدیریت دما، هدایت، متریال و پروسه ساخت، به نظر می‌رسد روش مانور خارج از جو بهینه ترین گزینه با در نظر گرفتن عملکرد، هزینه و زمان برای ارتقای کلاهک‌های موشک‌های بالستیک با سرجنگی متعارف به منظور فرار از پدافند موشکی است.

به عنوان مثال در این روش کلاهک‌های پیشین قابل ارتقا هستند و نیاز به استفاده از متریال‌های دیر گداز پیچیده و گران قیمت جدیدی نیست؛ طراحی پایه کلاهک تغییر چندانی ندارد و نیاز به طراحی از پایه وجود ندارد.

طبق بررسی های صورت گرفته ظاهرا تنها کشوری که تاکنون از فناوری مانور خارج از جو بصورت رسمی رونمایی و استفاده کرده است کشور روسیه و موشک قاره پیمای Topol-MR است. اکنون ایران نیز با این رونمایی جزو دارنده این فناوری محسوب می‎‌شود.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: موشک بالستیک قدر

سرجنگی موشک قدر با قابلیت مانور خارج از جو
موشک روسی قاره پیمای Topol-MR
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. صاد یکشنبه, ۵ دی, ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶

    بسیار عالی. خداقوت.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.