تحولات افغانستان، ۵ دی ۱۴۰۰

یکشنبه 5 دی 1400 - 22:54
https://iswnews.com/?p=59757

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ در پی کشته شدن یکی از اهالی شهرستان عنابه توسط مسلحین طالبان، مردم استان پنجشیر علیه طالبان اعتراض و تجمع برپا کردند.

۱- هرات:
– ازدحام هزاران نفر از مسافرین و مهاجرین افغانستان در گذرگاه مرزی اسلام قلعه. این ازدحام به دلیل عدم صدور ویزای جهانگردی و محدودیت‌های کرونایی از سوی ایران تا ۱۸ دی ماه رخ داده است.
– شامگاه ۴ دی ماه، یک انفجار مهیب در شهر هرات رخ داد. این انفجار ناشی از بمب مغناطیسی بوده است که در محله ۶۴ متری در منطقه پنجم شهر هرات رخ داده است و تلفاتی نداشته است.

۲- پنجشیر:
– صبح روز ۵ دی ماه، یک افسر پیشین پلیس به اسم “محمد آقا” در محله سنگین شهرستان عنابه از سوی طالبان کشته شد. طالبان گفته است که این فرد در هنگام کارگذاشتن بمب کنار جاده‌ای از سوی آنها کشته شده است، اما شاهدان ماجرا این فرد را بیگناه دانسته‌اند.
– درگیری مسلحین طالبان با نیروهای تحت امر “عبدالحمید خراسانی” فرمانده امنیتی استان پنجشیر. این درگیری پس از اعتراض مردم پنجشیر به کشته شدن یک فرد در شهرستان عنابه توسط طالبان آغاز شد. این درگیری تلفاتی نداشته است و در حال حاضر اختلاف بین آنها حل شده است.
– در حمله نیروهای احمد مسعود (جبهه مقاومت ملی) علیه مواضع طالبان در مناطق “تپه سالار شهدا” و “دره فراج”، ۹ نفر از اعضای طالبان کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده است.

۳- کابل:
– داعش مسئولیت حمله انتحاری به اداره گذرنامه شهر کابل در روز ۲ دی ماه را به عهده گرفت. (جزئیات بیشتر)
– طالبان برای واگذاری مدیریت پنج فرودگاه در افغانستان وارد مذاکره با کشورهای ترکیه و قطر شده است. برخی منابع محلی این پنج فرودگاه را فرودگاه‌های کابل، مزار شریف، هرات، قندهار و ننگرهار عنوان کرده‌اند.

۴- پکتیا:
در چهارم دی ماه، مسلحین ناشناس یک فرد غیرنظامی را در منطقه دوم شهر پکتیا ترور کردند. مقامات محلی طالبان در استان پکتیا گفته اند که هویت حمله کنندگان تاکنون شناسایی نشده است، اما این ترور به احتمال زیاد توسط عوامل داعش انجام گرفته است.

۶- طالبان از ایجاد شورای بزرگان و شورای عمومی خبر داده است. این اقدام پس از انحلال مجلس و سنای افغانستان شکل گرفته است. به احتمال زیاد شورای بزرگان جایگزین سنا و شورای عمومی جایگزین مجلس افغانستان خواهد شد.

۸- ننگرهار:
– داعش در ۵ دی ماه، یکی از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان را در شهرستان اچین ترور کرد.
– “قاری فصیح‌الدین” رئیس ستاد ارتش طالبان، به جهت بازدید از خط مرزی دیورند وارد مناطق مرزی استان ننگرهار شد. این دیدار پس از تنش‌های مرزی اخیر میان طالبان و پاکستان انجام گرفته است. (جزئیات بیشتر)

۹- “صبغت الله احمدی” سخنگوی جبهه مقاومت ملی (نیروهای احمد مسعود) مدعی کشته و زخمی شدن ۱۷ نفر از اعضای طالبان در منطقه‌ی شباشک استان بادغیس و ۲۳ نفر دیگر در شهرستان‌های اندراب، خوست و فرنگ استان بغلان، ۶ نفر در استان‌های تخار و بدخشان خبر داد. وی همچنین مدعی است که در حملات نیروهای جبهه مقاومت ملی علیه مواضع طالبان در ۲۳ استان افغانستان، ۷۳ نفر از اعضای طالبان کشته و ۹۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:
تحولات افغانستان، ۲۵ آذر ۱۴۰۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. .. دوشنبه, ۶ دی, ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

    سلام.گروه طالبان و حاکمیت حال حاضر افغانستان باید بدانند،که این پروژها همگی قبلا در ایران تست و ازمایش شده! و هدف نهایی عصبی کردن حاکمیت و بهم ریختگی روحیه و در نهایت انجام کارهای احساسی توسط نیروهای حاکمیت است!
    گروهک مجاهدین خلق،چریک ها فدایی خلق،سلطنت طلب ها،دمکرات،کومله،و باقی تروریست ها. نفوذهای که به اسم نیروهای امنیتی یا واقعا نیروهای امنیتی(نفوذی) اقدام به اذیت و ازار مردم میکردن! و میکشتن .. اما بعدا مشخص شد،همش برای بد نام کردن نیروها بود و اکثر با برنامه بوده.
    براتون یک آش پختن،که صد وجه کره داشته باشه! تازه این جنگ ها مستقیم تمام شده! مسائل مثل کوه دانشگاه! قتل ها زنجیره ای ! ندا اقاسلطان! و .. میسازن!
    از خودتون،برعلیه خودتون میسازن! یعنی ادم های که ادبیات و منطق شبیه شما،اما برعلیه شما! هرطوریش و هر جنس که فکر کنی تولید میکنن!
    در جهان براتون یک اسم میسازن! و به کمک رسانه هاشون،اون اسم رو بدنام و کاری میکن،که مردمان جهان،موقعه که اسمش اومد،بخندن!

    همه این روش ها در ایران تست شده! و مرحله مرحله این روش و تاکتیک ها رو روی شما ازمایش میکن! تا برخره تسلیم بشید!
    احمدمسعود دقیقا یکی از اون دلقک هایست،که الان پرچمش رو علم کردن! البته میدون همه گیری نداره!(اما برای ناامن کردن،منطقه و افغانستان بسیار عالیه! انداختن ترس به جون مردم افغانستان و اوره کردنشون خوبه! درست وظیفه مثل داعش! کمی تر تمیز تر! )

    حاکمیت حال حاضر افغانستان،چه اصراری دارید،که اون همه مراحل رو برید و بعد متوجه بشید؟! چرا از ایران کمک نمی خواهید؟! گره که میشه با دست باز کرد! رو چرا با دندان باز می کنید؟! سپاه و نیروهای امنیتی ایران بهترین تجربه ها رو دارن! (دیپلماسی ایران که هیچ،هنوزم در تعطیلاته! طرح بی خود و بی سر ته)

    امریکا و غرب،حیله مکر بسیار شدید دارن! که هرکدوم می توان سالهای سال،وقت و توان کشورتون رو بگیرید ..!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.