تحولات آفریقا، ۱۷ دی ۱۴۰۰

جمعه 17 دی 1400 - 14:28
https://iswnews.com/?p=60655

آخرین اخبار و تحولات از کشورهای نیجریه، مالی، اتیوپی، مصر، سومالی و سودان

۱- نیجریه:
– در ۹ دی ماه، مسلحین داعش به شهرک ولتیهیا در ایالت اداماوا حمله کرده‌اند. داعش در این حمله کلیسا، منازل مسکونی و خودروهای اهالی این شهر را به آتش کشیده است.
– در نتیجه‌ی حمله داعش به پایگاه ارتش نیجریه در شهر مارته، بیش از ۱۰ نفر از نظامیان ارتش نیجریه کشته و زخمی شدند.
– بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در مسیر دیکوا-مارته چند نفر از نظامیان ارتش نیجریه کشته و زخمی شدند. با توجه به عدم واکنش رسانه‌های داعش نسبت به این خبر، احتمالا این حمله توسط بوکوحرام انجام گرفته است.

۲- مصر:
بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی شبه نظامیان وابسته به ارتش مصر در روستای ابوالاعرج یک نفر کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

۳- مالی:
– در ۱۳ دی ماه، ارتش مالی و مسلحین گروه نصرت الاسلام و المسلمین در جاده مرکزی مالی در حومه‌ی شهر باندیاگارا درگیر شدند. منابع محلی مدعی شرکت مستشاران روسی (واگنر) در این درگیری شده‌اند.
– در ۱۴ دی ماه، مسلحین داعش و گروه نصرت الاسلام و المسلمین در روستای آی ان تیلت واقع در استان گائو درگیر شده‌اند. در این درگیری ۱۲ نفر از مسلحین داعش کشته و یک نفر اسیر شده است. گروه نصرت الاسلام و المسلمین نیز تلفات خود یک نفر کشته و یک نفر زخمی عنوان کرده است.

۴- اتیوپی:
در ۱۷ دی ماه، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از کشته شدن سه پناهنده اریتره‌ای شامل دو کودک و زخمی شدن چهار نفر دیگر در حمله هوایی ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای خبر داد.

۵- سومالی:
در ۱۲ دی ماه، بر اثر حمله مسلحین الشباب به پاسگاهی در شهر موگادیشو، سه نفر پلیس سومالیایی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

۶- سودان:
گروه‌های آزادی و تغییر سودان طی بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار تشکیل کمیته مستقلی برای تحقیقات درباره جنایت‌هایی مقامات سودانی از ۲۵ اکتبر تاکنون شدند. اعتراضات سودانی‌ها به سیطره نظامیان بر دولت از تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شده و تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات تاکنون به ۶۰ نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:
تحولات آفریقا، ۱۰ دی ۱۴۰۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.