به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ سخنگوی ارتش مالی از استقرار نیروهای روسی در پایگاه تیمبوکتو خبر داد.

براساس اظهارات سخنگوی ارتش مالی در روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه، مستشاران روسی (موسوم به واگنر) برای آموزش نیروهای ارتش مالی در پایگاه شهر تیمبوکتو مستقر شده‌اند. وی در ادامه اظهاراتش دریافت کمک‌های نظامی روسیه شامل چند فروند بالگرد (میل ۱۷) و تجهیزات دیگر نظامی از روسیه را تایید کرده است.

پایگاه تیمبوکتو پیش از این هشت سال در کنترل نظامیان فرانسوی قرار داشت که در پی تنش فرانسه و دولت مالی بر سر حضور شبه نظامیان روسیه در مالی، نیروهای فرانسوی در دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی از آن عقب نشینی کردند.

پیمانکاران خصوصی نظامی روسیه، گروهی از نظامیان روسی هستند که رسانه‌های غربی آنها را با عنوان ساختگی “واگنر” خطاب می‌کنند. کشورهای غربی همواره این گروه را به نقض حقوق بشر و جنایات جنگی متهم می‌کنند. بر اساس اطلاعات تحولات جهان اسلام از منابع آگاه روسی، گروهی با عنوان گروه واگنر در روسیه وجود ندارد؛ اصولا مجلس و ساختار نظامی روسیه، اجازه تشکیل چنین گروه های نظامی خصوصی را در فدراسیون روسیه نمی‌دهد. این پیمانکاران در واقع جزئی از نیروهای نیابتی ارتش روسیه در کشورهای هدف محسوب می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد ساختار این گروه با شرکت ها و پیمانکاران خصوصی کشورهای غربی از جمله آمریکا بسیار متفاوت باشد.

در حال حاضر پیمانکاران خصوصی نظامی روسیه در جنگ‌های شرق اوکراین، سوریه، لیبی و… حضور فعال دارند. در کشور مالی نیز، دولت این کشور با رد اتهامات غربی‌ها، می‌گوید که نیروهای روسیه در چارچوب توافق دوجانبه در این کشور حضور دارند.

بیشتر بخوانید:
شناخت و بررسی گروه‌های درگیر در جنگ داخلی مالی
تحولات آفریقا، ۲۷ آذر ۱۴۰۰

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.