تحولات آفریقا، ۲۴ دی ۱۴۰۰

جمعه 24 دی 1400 - 18:11
https://iswnews.com/?p=60915

آخرین اخبار و تحولات از کشورهای لیبی، نیجریه، سومالی، اتیوپی، مالی و کنگو

۱- نیجریه:
– در ۱۹ دی ماه، بر اثر انفجار سه بمب کنار جاده‌ای در مسیر کاروان ارتش نیجریه بین شهرهای دیکوا و مارته واقع در ایالت برنو، ۱۵ نفر از نظامیان نیجریایی کشته و زخمی شده‌اند.
– بر اثر حمله مسلحین داعش به دانشگاه نظامی توکور بوراتای در ایالت برنو، ۱۰ نفر از سربازان نیجریایی کشته شده‌اند. داعش در این حمله پنج دستگاه خودروی نظامی را به آتش کشیده‌اند.
– طی حمله مسلحین ناشناس به منطقه ایریگوه در ایالت پلاتو، ۱۸ نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.
– در ۲۳ دی ماه، مسلحین داعش با سه قبضه خمپاره پایگاه ارتش نیجریه در شهر باما واقع در ایالت برنو را هدف حمله قرار دادند. داعش مدعی است در این حمله ۸ نفر کشته و زخمی شده است.
– طی حمله مسلحین داعش به نظامیان نیجریایی در شهر موکتوم واقع در ایالت یوبی، دو نفر از نیروهای ارتش کشته شدند.

۲- لیبی:
الجزایر کنسولگری خود در شهر طرابلس پایتخت لیبی، را پس از هشت سال تعطیلی مستمر بازگشایی کرد. کنسولگری الجزایر در ماه می ۲۰۱۴ میلادی، در پی انتشار اطلاعاتی مبنی بر قصد حمله گروه‌های تروریستی به سفارت این کشور در طرابلس بسته شده بود.

۳- مالی:
– براساس بیانیه‌ی نیروهای مسلح مالی، طی عملیات ارتش در مناطق مرکزی و جنوبی مالی در ۲۱ دی ماه، ۳۱ نفر از مسلحین جهادی (گروه نصرت الاسلام و المسلمین، داعش و…) کشته شده‌اند. همچنین بر اثر حملات هوایی نیروی هوایی ارتش مالی به منطقه سما واقع در شمال شرق شهر سوفارا، یک پایگاه تروریستی تخریب شده است و ۲۶ نفر از مسلحین جهادی کشته شده‌اند.
– منابع محلی از کشف جسد یکی از نیروهای روسی در حومه‌ی شهر باندیاگارا خبر دادند. این اولین کشته نیروهای روسی در کشور مالی است.

۴- سومالی:
– در ۲۲ دی ماه، در نتیجه‌ی حمله انتحاری یکی از عوامل گروه تروریستی الشباب در شهر موگادیشو، بیش از ۱۸ نفر کشته و زخمی شده‌اند.
– ارتش سومالی از اجرای یک عملیات نظامی در مناطق مرکزی این کشور خبر داد. طی این عملیات طرح حمله مسلحین گروه الشباب خنثی شده و ۲۱ نفر از اعضای این گروه کشته شده‌اند.

۵- اتیوپی:
“لیز تروسل” سخنگوی دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد: «حداقل ۱۰۸ نفر غیرنظامی از ابتدای سال جاری در جریان حملات نیروی هوایی اتیوپی کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.»

۶- کنگو:
داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله انتحاری به مراسم جشن کریسمس در شهر بنی در ۴ دی ماه را به عهده گرفت.

بیشتر بخوانید:
تحولات آفریقا، ۱۷ دی ۱۴۰۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.