مالی سفیر فرانسه را اخراج کرد!

چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 21:24
https://iswnews.com/?p=62018

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ در ادامه‌ی تنش مقامات دولت مالی با فرانسه، سفیر فرانسه از این کشور آفریقایی اخراج شد.

در اواخر دی ماه گذشته، در پی درخواست دولت مالی از فرانسه مبنی بر بازنگری فرانسوی‌ها در قراردادهای دفاعی دوجانبه روابط مالی و فرانسه وارد تنش جدی شد. “چوگوئل کوکالا مایگا” نخست‌وزیر مالی در این پیام نسبت به پرواز هواپیماهای مالی در آسمان کشور خود با اجازه فرانسه انتقاد کرده و خواستار لغو این چارچوب شده بود. طبق قراردادهای دفاعی فرانسه با دولت پیشین مالی، کلیه پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه‌های این کشور باید با فرانسوی‌ها هماهنگ شود.
در ادامه‌ی این درخواست، انتقادات “ژان ایوو لودریان” از دولت مالی در خصوص کشته شدن یکی از نظامیان رده بالای فرانسه به نام سرتیپ “الکساندر مارتین” در حمله راکتی به پایگاه فرانسوی‌ها در شهر گائو، تنش‌ها بین مقامات دو کشور بیش از پیش شد و در نهایت دولت مالی در روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه، دستور اخراج “ژوئل مایر” سفیر فرانسه از شهر باماکو پایتخت مالی را صادر کرد. در پی این دستور سفیر فرانسه تا ۷۲ ساعت پس از ابلاغ پیام، یعنی تا پنج شنبه ۱۴ بهمن ماه باید خاک مالی را ترک کند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که فرانسه در هفته گذشته دولت مالی را دولتی غیرقانونی اعلام کرده و از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مقامات آن خبر داده است.

با توجه به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور مالی و فرانسه، گام بعدی این تنش اخراج نظامیان فرانسه از پایگاه‌های نظامی در شمال مالی است. دولت مالی در پاسخ به تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا نیز احتمالا خواستار خروج نیروهای اروپایی خواهد شد و این موضوع پایانی بر رقابت روسیه و فرانسه در این کشور است.

بیشتر بخوانید:
شناخت و بررسی گروه‌های درگیر در جنگ داخلی مالی

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.