عبدالله قرداش سرکرده معدوم داعش کیست؟

جمعه 15 بهمن 1400 - 19:11
https://iswnews.com/?p=62211

عبدالله قرداش سرکرده داعش که در جریان عملیات نیروهای آمریکایی در شهر اطمه واقع در استان ادلب سوریه کشته شد، کیست؟

عبدالله قرداش متولد سال ۱۹۷۶ در استان نینوا عراق به دنیا آمد. پدر وی مؤذن مسجد بوده و گفته می‌شود از خطیبان مشهور سلفی بوده است.
“قرداش” افسر ارتش عراق در دوران صدام حسین بود و اطلاعات کمی در مورد وی وجود دارد. او فارغ التحصیل دانشکده “الامام الاعظم” دانشگاه موصل بوده است.

“ابوابراهیم الهاشمی” قبل از کشته شدن “ابوبکر البغدادی” سرکرده معدوم داعش، مدیریت بیشتر امور این گروه تروریستی را بر عهده داشت و با توجه به اینکه در میان محافل داعش به عنوان “متفکر و مسلط به امور داعش” شناخته می‌شد که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ با آنها شروع به کار کرد.

در سال ۲۰۰۴، “قرداش” پس از بیعت با ابومصعب الزرقاوی به “القاعده” پیوست و در زمینه صدور فتوا و… فعالیت می‌کرد و در آن زمان به سرکرده سابق داعش “ابوبکر البغدادی” نزدیک شد. چند سال بعد، نیروهای آمریکایی او را در سال ۲۰۰۸ در موصل دستگیر کرده به دلیل عضویت و داشتن سِمَت در گروه القاعده در زندان بوکا در استان بصره زندانی شد. قرداش در سال ۲۰۰۹ بصورت کاملا مبهم توسط نیروهای آمریکایی از زندان آزاد شد.

“حاجی عبدالله” سمت رئیس دفتر امنیت داعش را برعهده داشت. این دفتر که یکی از قدرتمندترین دفاتر داعش بود، مسئولیت حفاظت از فرماندهان و نبرد با دشمنان این سازمان را برعهده داشت و شخصاً نبردهای داعش در رقه را رهبری می‌کرد. همچنین وی مقام وزیر دفاع در گروه داعش را برعهده گرفت و در زمانی که داعش به دنبال راه اندازی گروهی تحت امر در لبنان بود، از سوی ابوبکر عراقی، معاون سابق البغدادی، به عنوان رئیس شاخه گروه داعش در لبنان معرفی شد، اما این برنامه پس از مدتی لغو شد. در نهایت در ماه اوت ۲۰۱۷ به معاونت سرکرده داعش منصوب شد.
قرداش اسامی بسیاری از جمله: المولى الصلبی، أمیر محمد سعید عبد الرحمن، عبدالله قرداش، حاجی عبدالله، أبو إبراهیم الهاشمی، أبو إبراهیم القرشی داشته است.

در پایان اکتبر ۲۰۱۹، گروه داعش مدت اندکی پس از کشته شدن “ابوبکر البغدادی” سرکرده داعش (که در حمله نیروهای آمریکایی‌ به مخفیگاه وی در شهر باریشا در حومه ادلب کشته شد) “ابوابراهیم الهاشمی” را خلیفه جدید این گروه معرفی کرد.

در آوریل ۲۰۲۰، واشنگتن برای هر کسی که اطلاعاتی درباره رهبر فعلی داعش ارائه دهد، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

سرانجام در تاریخ ۳ فوریه ۲۰۲۲ (۱۴ بهمن ۱۴۰۰) “امیرمحمد سعید عبدالرحمن” سرکرده داعش در جریان عملیات نیروهای آمریکایی در حومه شهر اطمه واقع در استان ادلب کشته شد.

بیشتر بخوانید:
بایدن: سرکرده داعش کشته شد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.