دانش نظامی: موشک راهبردی خیبر شکن

شنبه 7 اسفند 1400 - 11:31
https://iswnews.com/?p=62611

بررسی تخصصی موشک بالستیک میانبرد خیبر شکن

در ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ و در جریان بازدید رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، سرلشکر محمد باقری و فرمانده نیروی هوافضای سپاه سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده از یکی از پایگاه‌های زیر زمینی موشکی ایران، موشک میانبرد راهبردی تاکتیکال خیبر شکن رونمایی شد.

رونمایی از این موشک در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بخصوص نام خاص این موشک، توجه و واکنش‌های بسیاری را در سطح جهان به سمت خود جلب کرد.

اولین موردی که در موشک خیبر شکن خودنمایی می‌کند ابعاد به نسبت بزرگتر بالک‌های متحرک سرجنگی آن است. افزایش ابعاد بالک، قدرت مانور سرجنگی را پس از ورود به جو افزایش می‌دهد و امکان اجرای مانور‌های پیچیده تر و سریع تر را به منظور عبور موثر تر از سد پدافندهای ضد موشکی درون جوی مانند فلاخن داود و پاتریوت را فرآهم میکند.

سرجنگی موشک خیبر شکن و بالک‌های متحرک بزرگ‌تر

پیکربندی سرجنگی از نوع سه مخروطی (Tri Conic) است. استفاده از این پیکربندی محافظه کارانه به منظور حفظ پایداری سرجنگی در حین انجام مانورهای سنگین است و در فاز فرود دارای مانورپذیری بالا برای عبور از سپر موشکی است. البته میزان درگ در این پیکربندی مقداری بیشتر است که در اینجا در مصالحه مهندسی صورت گرفته افزایش نیروی درگ یا پسا به منظور رسیدن به قابلیت مانور بیشتر توسط طراح سلاح در نظر گرفته شده است.

مثالی از نحوه عملکرد سرجنگی مانور پذیر (MaRV)

متاسفانه اطلاعات دقیق موشک مانند وزن، طول، عرض، وزن سرجنگی و… بصورت رسمی ارائه نشده است؛ اما با تخمین‌های صورت گرفته قطر موشک ۸۰۰ میلیمتر و طول آن حدود ۱۰/۵ متر تخمین زده می‌شود.

با توجه به بازتاب نور از بدنه موشک و بافت آن بنظر می‌رسد جنس بدنه کامپوزیتی باشد که به معنی وزن مرده پایین موتور است. از این رو وزن موشک بین ۴.۵ تا ۵ تن با فرض وزن ۵۰۰ کیلو گرمی کلاهک تخمین زده می‌شود که برای یک موشک بالستیک میانبرد با برد ۱۴۵۰ کیلومتر عدد بی نظیری است. در زمان رونمایی نیز ذکر شد که وزن این موشک به یک سوم موشک‌های کاهش یافته است که با یک سوم جرم موشک قدر اس ۱۵ تنی هم خوانی دارد.

چابکی و سرعت فوق‌العاده در اصابت به اهداف در برد ۱۴۵۰ کیلومتری یکی از توانمندی‌های اصلی این موشک است.

بدنه موشک موشک خیبر شکن

همانطور که گفته شد این موشک که توسعه یافته موشک دزفول است، با ۳۰ درصد وزن موشک‌های سوخت مایع، به برد همان موشک‌ها دست پیدا کرده است. بنابراین این موشک دارای سوخت جامد است و بواسطه کاهش ابعاد و وزن این موشک، امکان بکارگیری ۲ فروند از این نوع موشک بر روی پرتابگرهای ۲ فروندی وجود دارد.

ابعاد کوچکتر موشک مزیت‌های قابل توجهی دارد. هرچه موشک کوچکتر باشد در فضای محدود پایگاه‌های موشکی زیر زمینی تعداد بیشتری از آن را می‌توان ذخیره و انبارداری کرد. همچنین نیاز به حفاری برای افزایش طول تونل‌ها و هزینه و زمان مورد نیاز برای حفاری تونل کمتر می‌شود. لازم به ذکر است در گذشته به دلیل کمبود فضا برای جای دهی موشک‌ها، نیروی هوافضا سپاه ایده چند طبقه کردن انبار موشک‌ها را عملی کرد.

پایگاه‌ موشکی زیر زمینی ایران

یکی دیگر از مزیت‌های کاهش ابعاد، استفاده از طیف وسیعی از پرتابگرها است بطوری که موشک بالستیک خیبر شکن را میتوان از پرتابگر ۱۰ چرخ آریا ایران‌خودرو دیزل پرتاب کرد. البته این کامیون به تازگی به بدنه نیروهای مسلح پیوسته است و علاقمندان این حوزه را به استفاده موثرتر و گسترده تر نیروهای مسلح از کامیون‌ها و پلتفورم‌های داخلی امیدوار کرده است.

یکی دیگر از موارد که با رونمایی خیبر شکن رسانه ای شد پرتابگرهای دو فروندی موشک‌های بالستیک میانبرد است که توانایی حمل و پرتاب تا دو موشک میانبرد خیبرشکن را حمل می‌کنند. تا پیش از این، موشک برد کوتاه مانند موشک قیام با بیشینه برد ۱۰۰۰ کیلومتر بصورت تکی توسط پرتابگر حمل می‌شد؛ افزایش تعداد موشک ها به معنی افزایش نرخ شلیک است که در بحث اشباع سامانه های دفاع موشکی یک تاکتیک بشدت تاثیر گذار و اثبات شده است.

موضوعی که در فضای مجازی در زمان رونمایی از موشک خیبر شکن رخ داد و نحوه نام گذاری این سلاح به آن دامن می‌زد نوع سرجنگی آن بود که در ابتدا بنظر می‌رسید از نوع سنگر شکن باشد اما با انتشار تصاویر بیشتر از شلیک و برخورد موشک به هدف با توجه به برخورد مایل به هدف و نحوه انفجار آنی آن، فرضیه سرجنگی سنگر شکن آن رد شد. البته امکان توسعه سرجنگی سنگر شکن برای این موشک کاملا محتمل است. اما به هر حال در کلیپ رونمایی از موشک، موشک بکار گیری شده از کلاهک شدید الانفجار استفاده می‌کند که بنا به گفته فرمانده نیرو هوافضا سپاه سردار حاجی زاده ماده انفجاری بکار رفته چندین برابر معادل TNT آن، قدرت انفجاری بیشتری ارائه می‌کند. بنابراین استفاده از ترکیب RDX و HMX برای ارائه چنین عملکردی محتمل است.

ویدیو رونمایی و عملکرد موشک بالستیک خیبر شکن

مشخصات موشک بالستیک خیبر شکن:
طول: ~ ۱۰/۵ متر
قطر: ~ ۰/۸ متر
وزن: ۴۵۰۰ کیلوگرم
سر جنگی: مواد شدیدالانفجار تا وزن ۵۰۰ کیلوگرم
سوخت: جامد مرکب یک مرحله‌ای
برد: ۱۴۵۰ کیلومتر
مسیر پروازی: بالستیک
ساخت: ایران

برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید

مجموعه پوسترهای “موشک راهبردی خیبر شکن” به زبان‌های انگلیسی، عربی، کردی، آذری، روسی برای نشر در شبکه‌های اجتماعی:

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.