بازگشت ژنرال عبدالرشید دوستم

یکشنبه 21 آبان 1396 - 13:14
https://iswnews.com/?p=6264

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «تحولات جهان اسلام»؛ دفتر ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از بهبود سلامت و بازگشت وی به کابل پایتخت افغانستان در روزهای آتی خبر داد.

ژنرال دوستم ازبک تبار و رهبر جنبش ملی اسلامی، در استان‌های شمالی افغانستان از جمله فاریاب، سرپل و جوزجان نفوذ گسترده و قدرت زیادی دارد.
وی در دهه ۱۹۸۰ بر ضد مجاهدین افغان و بعدها در سال‌های ۱۹۹۰ با اتحاد با احمدشاه مسعود بر ضد طالبان می‌جنگید و پس از سقوط طالبان با دولت مجاهدین مخالفت داشت. ژنرال دوستم در دولت اشرف غنی به سمت معاون اول رئیس جمهور رسید که در اردیبهشت ماه سال جاری بدلیل بالا گرفتن اختلافات سیاسی و اتهامات علیه وی افغانستان را ترک و به ترکیه رفت.

همچنین این ژنرال کهنه کار، در سال گذشته از برنامه انتقال داعش به شمال افغانستان اطلاع داده بود و شبکه‌هایی از سازمان اطلاعات ارتش پاکستان و بخش‌هایی از نیروهای امنیتی افغانستان و… را شریک قضیه دانسته بود.
ازبکستان و ترکیه از جمله حامیان اصلی وی هستند و در سالهای اخیر نیز به روسیه نزدیک شده است که شاید بدلیل حمایت غرب از اتهامات علیه وی باشد.

از جمله تحولات مهمی که وی در ترتیب آن تاثیر زیادی داشت تشکیل ائتلاف سیاسی موسوم به «ائتلاف برای نجات افغانستان» در تیرماه سال جاری بود که علاوه بر ژنرال دوستم؛ عطا محمد نور٬ محمد محقق٬ عبدالرشید دوستم و صلاح‌الدین ربانی در آن حضور داشتند. این ائتلاف ضمن اعتراض به عملکرد اشرف غنی و انتقاد از وضعیت افغانستان بر جلوگیری از فروپاشی نظام و هرج و مرج سیاسی و امنیتی تاکید کردند.

از راست به چپ: «عطا محمدنور، محمد محقق، ژنرال دوستم»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.