با مقاومت و هوشمندی انصارالله، دومین عملیات سنگین ائتلاف سعودی برای تسخیر شهرک حرض در سه سال اخیر ناکام ماند.

عملیات ائتلاف سعودی در شمال استان حجه، از روز ۱۵ بهمن ماه با محوریت نیروهای منصورهادی و پشتیبانی ارتش عربستان سعودی و سودان و با هدف سیطره بر شهرک حرض آغاز شد. ائتلاف سعودی در گام اول این عملیات موفق به محاصره‌ی کامل شهرک حرض شد، اما مقاومت و اتخاذ تاکتیک‌های متناسب انصارالله در جنگ شهری منجر به جلوگیری از نفوذ ائتلاف سعودی به بافت شهری و در نهایت شکست محاصره‌ی حرض شد. با تکمیل آزادسازی ارتفاعات و روستاهای شرقی حرض می‌توان گفت که عملیات ائتلاف سعودی برای سیطره بر حرض به طور کامل شکست خورده است.

بر اساس بررسی‌های تحولات جهان اسلام، انصارالله در طول این عملیات یک فروند پهپاد CH-4 را منهدم کرده و چهار بار حمله موشکی و پهپادی به مواضع و تجمعات ائتلاف سعودی انجام داده که جزئیات آن به شرح موارد زیر است:
۱- حمله سه فروند موشک انصارالله به مواضع و تجمعات ائتلاف سعودی در گذرگاه الطوال و مثلث عاهم واقع در شمال استان حجه. طی این حملات بیش از ۲۰ نفر از نیروهای ائتلاف سعودی از جمله: سرلشکر “ماجد الریادی” مدیر مالی منطقه پنجم نظامی و سرتیپ “یحیی هیکل السمینی” از فرماندهان نیروهای منصورهادی در جبهه حجه کشته شدند. تاریخ: ۱۶ بهمن.
۲- حمله پهپادی انصارالله به تجمعات نیروهای ائتلاف سعودی در جنوب و غرب شهرک حرض واقع در شمال استان حجه. تاریخ: ۱۸ بهمن.
۳- حمله دو فروند موشک انصارالله به مواضع ائتلاف سعودی در شهرک‌های میدی و حیران واقع در شمال استان حجه. تاریخ: ۱۸ بهمن.
۴- حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه ابها. ائتلاف سعودی مدعی زخمی شدن ۱۲ نفر در این حمله شده است. تاریخ: ۲۱ بهمن.

ویدیو: گزارش یحیی الشامی خبرنگار شبکه المسیره از شهرک حرض

ائتلاف سعودی در این عملیات حداقل از ۶ هزار نفر نیروی زمینی شامل: تیپ اول، تیپ العاصفه (طوفان)، گردان‌های زرهی، نیروهای ویژه و نیروهای سواره نظام (شوالیه) که تحت فرماندهی ارتش منصورهادی قرار دارند، استفاده کرده است. همچنین چند گردان از ارتش سودان و عربستان سعودی نیز پشتیبانی عملیات و درگیری‌های جبهه الطوال را به عهده داشته‌اند که تعداد آنها مشخص نیست.
جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیز طی این مدت ۱۱۵ بار جبهات شمال استان حجه را بمباران کردند که با توجه به وسعت کم منطقه این حجم از بمباران هوایی بسیار سنگین به نظر می‌رسد.

طبق اظهارات سرتیپ “یحیی سریع” سخنگوی نیروهای مسلح یمن، طی این درگیری‌ها ۵۸۰ نفر از نیروهای ائتلاف سعودی از جمله: نیروهای منصورهادی، ارتش عربستان و مزدوران سودانی کشته و زخمی شده‌اند که بیش از ۲۰۰ نفر از این تعداد از نظامیان سعودی بوده‌اند.
همچنین یک فروند پهپاد CH-4، یک فروند کوادکوپتر جاسوسی، ۴۰ دستگاه خودروی نظامی و زرهی شامل: مین روب، خودروی شناسایی و… منهدم شده است.

به طور کلی علل شکست عملیات ائتلاف سعودی در حرض را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:
۱- مقاومت و تاکتیک مناسب انصارالله در جنگ شهری. انصارالله با احداث خاکریز، خندق و کارگذاشتن تله‌های انفجاری و… به راحتی حملات زمینی ائتلاف را خنثی می‌کرد.
۲- برتری واحد مهندسی و تک تیراندازان انصارالله در درگیری‌های زمینی.
۳- حملات دقیق نیروی موشکی و پهپادی انصارالله به تجمعات و مواضع ائتلاف سعودی در حومه‌ی حرض.
۴- ضعف کلی ائتلاف سعودی در اجرای عملیات نظامی علیه انصارالله.

لازم به ذکر است این عملیات دومین تلاش جدی ائتلاف سعودی برای تسخیر شهرک حرض بود. ائتلاف سعودی پیش از این عملیات، در دی ماه سال ۹۷ نیز موفق به محاصره کامل حرض شده بود، اما در مقابل حملات انصارالله از شرق مدیریت حرض شکست خورده و ناچار به عقب نشینی شده بود.

مدیریت حرض بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در شمال استان حجه و جنوب استان جیزان در عربستان سعودی واقع شده است. مرکز این مدیریت از فروردین ماه سال ۹۷ تاکنون در وضعیت شبه محاصره قرار داشته و در حال حاضر خالی از سکنه غیرنظامیان است. بعد از نبردهای شهر عدن، نبرد حرض را می‌توان دومین جنگ شهری یمن دانست؛ با این تفاوت که انصارالله در نبرد حرض موفق به شکست ائتلاف شد.

بیشتر بخوانید:
با شهر “حرض”، پایتخت مقاومت یمن آشنا شوید!
تداوم پیشروی انصارالله در استان الحجه و رفع حصار از حرض (۲۳ بهمن ۹۷)

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
ویدیو شماره (۱): خلاصه عملیات انصارالله در مدیریت حرض واقع در شمال استان حجه
ویدیو شماره (۲): غنیمت های جنگی انصارالله از ائتلاف سعودی در عملیات مدیریت حرض

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. رحیم کُبچی جمعه, ۲۹ بهمن, ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷

    سلام به بچه‌های تحولات
    یه سوال داشتم،از مناطق جنوبی مثل عدن و لحج خبری نرسیده؟!
    بازم جنوبی ها و منصور هادی به جون هم نیفتادند؟!
    چون بعد از ۱۳۹۹/۱۰/۲۳خبری از جنوب،علی الخصوص عدن نمی بینم!

    پاسخ
    1. محراب جمعه, ۲۹ بهمن, ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸

      سلام خیر پس از تقسیم مناصب دولتی و افزایش سهم جنوبی‌ها درگیری خاصی رخ نداده است

  2. سعید جمعه, ۲۹ بهمن, ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

    میشه تحلیل بگذارید چرا انصار الله میتونه در برابر نیروهای مرتبط با حزب الاصلاح (با پشتیبانی آل یهود) پیروز بشه ولی جلوی نیروهای عمالقه (با پشتیبانی امارات) کم میاره (چه در نبردهای استان حدیده و چه در نبردهای استان شبوه)؟
    بعضی جاها طرفداران عمالقه تحلیل گذاشتند که حزب الاصلاح داره با انصارالله همکاری میکنه و حتی نیروهای این گروه در جریان اعتراضات هفته گذشته استان حضرموت برای اذیت کردن معترضان شعارهای انصارالله رو سر میدادن.
    همچنین گفته میشه مرز های یمن با عمان در استان مهره در اختیار قبایل طرفدار انصارالله هست. آیا این اخبار صحیح هستند؟

    پاسخ
    1. محراب جمعه, ۲۹ بهمن, ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷

      سلام در مطالب آتی اشاره خواهیم کرد.

  3. گپ جمعه, ۲۹ بهمن, ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱

    خیلی جالبه اگر به الگو پیشروی انصارالله از سال ۹۸ دقت کرده باشید همیشه یک حمله سنگین با پیشروی وسیع انجام میدن بعدش توی للک دفاعی میرند و بعد چند دوباره یک پیشروی وسیع انجام میدن مثلا انصار الله بعد از قرداد استکهلم
    چند وقت بعدش در ضالع و صعده شروع به عملیات کرد چند وقت بعد از چندین ماه وقفه در جبهه نهم الجوف و مارب دو عملیات وسیع رو انجام داد که فکرکنم اسمش فاُکن منهم بود بعدش هم بنیان مرصوص بعد این عملیات چند وقتی توی لاک دفاعی رفت ولی بعدش توی عملیات باس شدید تا سد مارب پیشروی کرد و بعد دوباره توی لاک دفاعی رفت و حتی ائتلاف در استان البیضا شروع به پیشروی کرد و تا چند کیلو متری مرکز استان رسید که انصرالله یکی از وسیع ترین ضد حملاتش که سلسله عملیات ربیع نصر و فجر النتصار بود توانست جاده عتق مارب رو قطع کنه ، بعد این عملیات ها انصارالله توی لاک دفاعی رفت و حتی ائتلاف شروع به پیشروی در شبوه و حرض و جنوب الحدیده کرد که در اهدافش شکست خورد ظاهرا حدس من اینه که اگر اتفاق غیر قابل پیشبینی رخ ندهد باید با توجه این الگو شاهد عملیات وسیعی باشیم از طرف انصار الله باشیم

    پاسخ
  4. محمد جمعه, ۲۹ بهمن, ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷

    عربستان فکر کرده همچی پولیه
    نه احمق بعضی چیزا ذاتی یا حیثیتی یا تمرینی
    یمنی ها هر سه رو دارن اگه پولم داشتن الان عربستان جزوی از خاک یمن بود

    پاسخ
  5. حسن شنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰

    سلام نقشه انلاینه حرض روبروزکنید

    پاسخ
  6. یکشنبه, ۱ اسفند, ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸

    سلام.الان وضعیت دیگه مثل قبل حمله به حرض نیست! غربی ها کار اشتباهی کردن .. ! این عملیات سیلی محکم بهشون بود! اما این عملیات تا چند مدت دیگه تاثیرش رو روی باقی جبهه ها خواهد گذاشت ..! شبوه و مارب در روزها اخر اشغال ..

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.