در ساعات ابتدایی پنجم اسفند ماه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که روسیه رسما عملیات ویژه ای را برای برقراری صلح در اوکراین آغاز کرده است! بر اساس سخنان رئیس جمهور روسیه که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد؛ هدف از این عملیات، حفاظت از ساکنان مناطق دونتسک و لوهانسک و همچنین غیر نظامی کردن اوکراین و نازی‌زدایی این کشور اعلام شد.

پوتین تاکید کرد که هدف از این عملیات حفاظت از افرادی است که به مدت هشت سال توسط رژیم کی‌یف مورد آزار و نسل‌کشی قرار گرفته‌اند و برای این منظور ما به دنبال غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی از اوکراین و همچنین محاکمه کسانی هستیم که مرتکب جنایات خونین متعددی علیه ساکنان صلح‌جو از جمله شهروندان فدراسیون روسیه شده‌اند.

پیرو این بیانیه عملیات نظامی روسیه از ساعات ابتدایی ۵ اسفند ماه در کشور اوکراین آغاز شد.

اما ریشه و دلیل اصلی آغاز این جنگ چیست؟

دو روز گذشته، در تاریخ ۳ اسفند ماه و پس از هفته‌ها افزایش تنش در شرق اوکراین، در نهایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، استقلال دو جمهوری جدایی طلب دونتسک و لوهانسک در جنوب شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و برای آخرین بار به کیف فرصت داد تا عملیات نظامی در منطقه دونباس را متوقف کند و تمامی ابلاست‌های (استان‌های) دونتسک و لوهانسک را به مردم این منطقه تحویل دهد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که توافقات مینسک “دیگر وجود ندارد” و اوکراین مقصر فروپاشی آن است. شایان ذکر است در حال حاضر تقریبا نیمی از مناطق ذکر شده در دونباس، تحت کنترل جمهوری‌های جدایی طلب دونتسک و لوهانسک قرار دارد.

دونباس یک منطقه تاریخی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب شرق اوکراین است که در جریان انحلال شوروی بهمراه اوکراین از شوروی جدا شد. روسیه، منطقه دونباس را که روس تباران بسیاری در آن زندگی می‌کنند جزئی از قلمرو سنتی خود بشمار می‌آورد.

در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۴، رئیس‌جمهور اوکراین ویکتور یانوکوویچ که از جناح طرفدار روسیه بود سرنگون شد و سیاست‌مداران طرفدار اروپا در شهر کیف پایتخت اوکراین به قدرت رسیدند. پس از این انقلاب (و یا کودتا)، مردم شبه جزیره کریمه تمایل خود برای جدایی از اوکراین را اعلام کردند و در نهایت و پس از یک سری از اتفاقات، منجر به جدایی کریمه و الحاق آن به خاک روسیه شد. مردم لوهانسک و دونتسک هم متعاقبا ساز جدایی زده و خواستار جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه شدند. از این رو، در تاریخ ۱۱ می سال ۲۰۱۴، استان دونتسک هم‌زمان با استان لوهانسک شاهد برگزاری یک همه‌پرسی به منظور استقلال از اوکراین بود. در این همه‌پرسی، رای‌دهندگان در دونتسک بیش از ۸۹ درصد و در لوهانسک بیش از ۹۶ درصد به خودمختاری و استقلال رای دادند.

اما اینبار دولت اوکراین با تجربه جدایی کریمه، با اقدام سریع و عملیات نظامی دست به سرکوب جدایی طلبان زد. هرچند که عملیات نظامی ارتش اوکراین در منطقه دونباس موفق به سرکوب کامل جدایی طلبی نشد؛ اما در این روند وقفه ایجاد کرد. در همان سال، توافق آتش بسی تحت عنوان توافق مینسک بین اوکراین و روسیه و جدایی طلبان دونتسک و لوهانسک امضا شد. از آن زمان تاکنون (تا سال ۲۰۲۲) منطقه دونباس شاهد درگیریهای روزانه بین نیروهای نظامی طرفین و کشتار،‌ آوارگی و … مردم منطقه شده است. پیش از جنگ در دونباس، این منطقه پرتراکم‌ترین منطقه اوکراین بعد از کیف، پایتخت این کشور محسوب می‌شد.

به هر روی، در طول هشت سال گذشته، مناطق تحت کنترل نیروهای جدایی طلب دونتسک و لوهانسک در جنوب شرق اوکراین تبدیل به چالشی غیرقابل حل بین روسیه و اوکراین و محل کشمکش های سیاسی بین روسیه و غرب شده است. توافق مینسک ۱ و ۲ هم نتوانست آتش بسی پایدار را به ارمغان بیاورد و هر یک از طرفین، دیگری را به عدم پایبندی و پیروی از بندهای این توافق متهم کردند.
در طول این سالها دولت اوکراین با امید به کمک های مالی و نظامی غرب و آمریکا، در تلاش برای بازیابی مناطق خود برآمد؛ موضوعی که هرگز حاصل نشد و برعکس با افزایش نفوذ آمریکا در اوکراین،‌ این کشور را عملا تبدیل به محلی برای تهدیدات نظامی مستقیم و غیرمستقیم ناتو و آمریکا علیه روسیه کرد. اخیرا نیز حواشی موجود حول پیوستن اوکراین به ناتو و استقرار پایگاه‌ها و سامانه‌های دفاعی و موشکی ناتو در این کشور، فدراسیون روسیه را به این جمع بندی رساند که تنها راه خروج از این مشکل، نظامی زدایی اوکراین است!

و عملیات نظامی روسیه برای تسخیر مناطق سنتی خود در دونباس و شاید تمام اوکراین آغاز شد…

بیشتر بخوانید:
آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین
آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین، ۵ اسفند ۱۴۰۰

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. پنجشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

    سلام.امریکا و غرب در راه به اندازی این جنگ بی تاثیر نبوده. متاسفانه یکی از اشتباهات غرب(نظام سرمایه داری) اینکه،که با زیر دستان و به اصطلاح متحدین خود! درست مثل نوکر و غلام حلقه به گوش نگاه میکند! و همین باعث میشه، تصمیمات احمقانه بگیرن و در دنیا یک کشور لوده باشن! الان عربستان رو نگاه کنید! همه دنیا ازشون متنفر هستن!(منظور ملت ها و مردم) بخاطره کارهای خبیثانه که انجام میدن! چون حقیقتا از خود تصمیم نمی گیرن،اربابان هر تصمیمی بگیرن،انها انجام میدهن.
    دولت ها خنده داره! تصمیمات خنده دار! ادم های که سر کار اصلا لایق نیستن! و اگر واقعا لایق بودن،که سرکار نمی اومدن! بی اراده(از نوع رفتارشون مشخصه،کلی ازشون اتو دارن) از جمله همین اشرف غنی ! قذافی ! یا صدام .. تا مرکل! کسانی که در ایتالیا و کره جنوبی و .. هستن!
    تا همین رئیس جمهور اوکراین! رفتن، تویه اوج، اینکه اوکراین در ضعف! یک بازیگر! رو برداشتن اوردن رئیس جمهور کردن! خود همین یعنی توهین به یک ملت ..!

    تا ابد قرار نبود امریکا و غرب سر قدرت باشن! برخره از بین میرن …! چون اساس کفر و کافری و الحاد، قطعا و حتما نابودیست..! تنهایی تنها،کسانی باقی خواهند ماند،که پیروی دین و خدا باشن .. باقی قطعا در دونیا جزء نابودی و عذاب! (و البته به همراه اندکی خوشی دنیا! که البته در مقابل عذاب تمام نشدنی قیامت هیچ محسوب میشود)چیزی بیشتری نسیبشون نمیشه!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.