تحولات افغانستان و پاکستان، ۷ اسفند ۱۴۰۰

شنبه 7 اسفند 1400 - 19:01
https://iswnews.com/?p=63210

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در ادامه کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان، یک محموله ارسالی مواد غذایی در استان نیمروز بین ۸۵۰ خانواده نیازمند توزیع شد.

۱- کابل:
– در ۱ اسفند ماه، کمیسیون تصفیه طالبان از اخراج ۴۳۵۰ نفر از افراد نامطلوب طی پنج ماه گذشته خبر داد.
– در ۴ اسفند ماه، نیروهای احمد مسعود کاروان خودروهای طالبان را در شهرستان کوه دامن مورد حمله قرار دادند. طی این حمله سه نفر از اعضای طالبان کشته و پنج طالب دیگر زخمی شدند.
– در ۴ اسفند ماه، شماری از ساکنان کابل در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر گرفتن غرامت از دارایی‌های ملت افغانستان، تجمع کرده و شعار “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر بایدن” سر دادند.
– در ۴ اسفندماه، “حسن کاظمی قمی” ، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان، با “مولوی امیرخان متقی” وزیر خارجه و “ملا عبداللطیف منصور” وزیر انرژی و آب طالبان دیدار و پیرامون روابط تجاری و سیاسی گفتگو کردند.
– در ۷ اسفند ماه، طالبان یک افسر نیروهای ویژه وزارت کشور حکومت پیشین به نام “ذکرالله حسن زاده” ‌را پس از سه روز بازداشت و شکنجه، کشتند.

۲- بامیان:
– در ۲ اسفند ماه، طالبان برای استحکام مواضع و تقویت نیروهایش، صدها نفر نیروی جدید را از استان‌های جنوبی به بامیان ارسال کردند.
– در ۷ اسفند ماه، طبق اظهارات مردم شهر یکاولنگ، افراد وابسته به فرماندار طالبان برای پیدا کردن گنج، اطراف مجسمه های تاریخی بودا را حفاری می‌کنند.

۳- پروان:
در ۳۰ بهمن ماه، نیروهای احمد مسعود مدعی حمله به پاسگاه طالبان در محله عشق آباد شهرستان جبل سراج و کشته شدن چهار طالب و زخمی شدن دو طالب دیگر شدند.

۴- پنجشیر:
– در ۲ اسفند ماه، یک بالگرد نظامی طالبان در شهرستان شتل سقوط کرد. نیروهای احمد مسعود مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.
– در ۴ اسفند ماه، طی حمله نیروهای احمد مسعود به مسلحین طالبان در شهرستان شتل، ۹ نفر از اعضای طالبان از جمله: “ملا عزت الله قندهاری” از فرماندهان قطعه سرخ (یگان ویژه طالبان) کشته شدند.
– در ۵ اسفند ماه، بر اثر انفجار بمب در شهر بازارک یک خودروی زرهی طالبان منهدم شد. از تلفات طالبان در این حادثه اطلاعات دقیقی در دست نمی‌باشد.

۵- کاپیسا:
– در ۳۰ بهمن ماه، طی حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه طالبان در محله پل میرویس شهرستان حصه دوم، “مولوی مجیب الرحمان لوگری” فرمانده این پاسگاه و دو محافظش کشته شدند.
– در ۲ اسفند ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به یک پاسگاه طالبان در محله کلاله ها واقع در شهرستان حصه اول کوهستان، چهار طالب کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

۶- هرات:
در ۴ اسفندماه، بر اثر انفجار یک راکت خنثی نشده و بجا مانده از جنگ در سال‌های گذشته، سه کودک جان باخته و یک نفر دیگر زخمی شد.

۷- فاریاب:
در ۷ اسفند ماه، افراد مسلح ناشناس یک مرد جوان را در شهر میمنه ترور کردند.

۸- نیمروز:
در ادامه کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان، یک محموله ارسالی مواد غذایی در استان نیمروز بین ۸۵۰ خانواده نیازمند توزیع شد.

۹- در ۳۰ بهمن ماه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدارش با آنتونیو گوتریش، در خصوص اوضاع افغانستان دیدار و گفتگو کرد. طرفین در مورد تشکیل حکومت فراگیر، استمرار کمک‌های بشردوستانه و توسعه اقتصادی افغانستان تبادل نظر کردند.

۱۰- در ۳ اسفند ماه، سازمان ملل متحد نام “اشرف غنی” به عنوان رئیس جمهور و نام “حنیف اتمر” به عنوان وزیر خارجه افغانستان را حذف کرد.

۱۱- پاکستان:
در ۱ اسفند ماه، در اثر درگیری نظامیان ارتش پاکستانی با مسلحین طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی، پنج تروریست و یک نظامی پاکستانی کشته شدند.

بیشتر بخوانید:
تحولات افغانستان و پاکستان، ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲

    به نظر میاد،بخشی از اخبار افغانستانی که منتشر میکنید،به نقل از گروهک های امریکایی و غربی احمد مسعود و .. باشد (که شاهکارهای خبررسانیشون رو در زمان عملیات در تابستان میدیدیم ..! و بیشتر این سبک خبررسانیشون هم برای کسانی کلا از هیچ چیز خبر ندارن و دسترسی به هیچ چیز نداره. شاید به نوعی مردم ساده در روستاه ها و جاها دور افتاده افغانستان باشد!)

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.