نتایج نشست روز گذشته ناتو چه بود؟

شنبه 7 اسفند 1400 - 14:01
https://iswnews.com/?p=63497

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” طی نشست روز گذشته شورای ناتو، خروج این شورا از “قانون موسس روابط با روسیه” امضا شد.

ناتو دلیل این تصمیم را نقض سه باره‌ی “قانون موسس” توسط روسیه که اشاره به جنگ اوت ۲۰۰۸ میلادی که منجر به الحاق آبخازیا و اوستیای جنوبی شد، الحاق منطقه کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی و عملیات نظامی فعلی در اوکراین دارد، اعلام کرده است.

قانون موسس، قانونی است که در ماه می ۱۹۹۷ میلادی بین روسیه و شورای ناتو امضا شده است. یکی از موارد آن عدم استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک کشورهای جدید عضو ناتو (که پس از سال ۱۹۹۷ میلادی به این سازمان پیوستند) است.

نقض این قانون به اتحاد آتلانتیک شمالی اجازه می‌دهد تا سلاح های هسته‌ای را به عنوان مثال در استونی (در ۱۳۰ کیلومتری سن پترزبورگ) مستقر کند. همچنین با توجه به خروج آمریکا از معاهده INF، احتمال استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد در نزدیکی مرز منطقه لنینگراد در ماه‌های آینده وجود دارد.

بی شک چنین تحولی برای روسیه بسیار خطرناک تر از انبارهای تسلیحاتی در اوکراین است. تحلیلگران مسائل حوزه اروپا و روسیه معتقدند که استقرار تسلیحات مشابه در منطقه کالینینگراد یا بلاروس نمی‌تواند این تهدید آمریکایی را دفع کند و تنها برای اروپا ایجاد خطر می‌کند. تنها پاسخ متقارن استراتژیک روسیه به این مسئله استقرار موشک‌ها در کشورهای آمریکای لاتین است که دور از انتظار است. استقرار موشک‌های استراتژیک در آمریکای لاتین آخرین بار در دوره شوروی و در سال ۱۹۶۲ میلادی صورت گرفت که به منجر افزایش احتمال وقوع جنگ هسته‌ای بین آمریکا و شوروی شد. این تنش رقابت شوروی و آمریکا را وارد مرحله آغاز مذاکرات بین دو کشور کرد که در نهایت با فروپاشی شوروی همراه شد…

بیشتر بخوانید:
رئیس‌جمهور اوکراین: ما تنها ماندیم!
در اوکراین چه می‌گذرد؟ داستان حمله نظامی روسیه به اوکراین چه بود؟ + نقشه اوکراین

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.