اوکراین چند نیروگاه‌ هسته‌ای دارد؟

یکشنبه 15 اسفند 1400 - 19:52
https://iswnews.com/?p=64604

اوکراین دارای چهار نیروگاه هسته ای فعال است. این نیروگاه‌ها حدود ۴۵ درصد از برق مصرفی اوکراین را تامین می‌کنند.

پس از فروپاشی شوروی در آذر ۱۳۷۰ (دسامبر ۱۹۹۱ میلادی)، اوکراین از اتحادیه جماهیر شوروی جدا شد. جغرافیای این کشور شامل استقرار یک سوم از موشک‌های اتمی شوروی می‌شد و همین موضوع منجر به جنجال کشورهای غربی علیه اوکراین شد.

زرادخانه هسته‌ای اوکراین مجهز به ۱۳۰ فروند موشک بالستیک قاره پیما با برد بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بود که هر موشک، مجهز به ۱۰ کلاهک هسته‌ای شده بود. همچنین حدود ۱۷۰۰ کلاهک هسته‌ای و ۳۳ فروند جنگنده دور پرواز با قابلیت حمل بمب هسته‌ای در خاک اوکراین مستقر بودند که تهدیدی جدی برای قدرت‌های شرق و غرب محسوب میشد. البته سوئیچ اصلی این تسلیحات در کنترل روسیه قرار داشت و اوکراین کنترلی بر استفاده از تسلیحات هسته‌ای نداشت.

در چنین شرایطی توافقنامه بوداپست در ۱۴ آذر ۱۳۷۳ (۵ دسامبر۱۹۹۴) بین آمریکا، انگلیس و روسیه (اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد) و کشورهای اوکراین، قزاقستان و بلاروس به امضاء رسید. این توافقنامه در واقع ضمانت امنیتی کشورهای شورای امنیت سازمان ملل متحد به سه کشور اوکراین، قزاقستان و بلاروس در ازای پذیرفتن پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای (NPT) و واگذاری تسلیحات هسته‌ای به روسیه بود.

علیرغم اینکه این تضمین ها روی کاغذ بود و کشورهای روسیه، آمریکا و انگلیس هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبودند، اوکراین موفق به جذب سرمایه گذاری برای توسعه تولید برق هسته‌ای نیروگاه‌های خود شد. این نیروگاه‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱- نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا:
این نیروگاه در حومه‌ی شهر انرهودار در استان زاپروژیا قرار دارد. این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا و در جهان است و جزء ۱۰ نیروگاه برتر جهان محسوی می شود.
این نیروگاه در سال ۱۹۸۵ میلادی راه‌اندازی شد و دارای شش رآکتور هسته‌ای آب سبک است. نیروگاه زاپروژیا یک پنجم برق کشور اوکراین را تامین می‌کند. ظرفیت این نیروگاه ۵۷۰۰ مگاوات است.

۲- نیروگاه هسته‌ای ریونه:
این نیروگاه در منطقه واراش در استان ریونه واقع در شمال غربی اوکراین است. نیروگاه ریونه در سال ۱۹۸۱ میلادی راه اندازی شد و دارای چهار رآکتور است. ظرفیت این نیروگاه ۲۳۵۰ مگاوات است.

۳- نیروگاه هسته‌ای خملنیتسکی:
این نیروگاه در منطقه نتیشین در استان خملنیتسکی واقع شده است. این نیروگاه در سال ۱۹۸۷ میلادی راه اندازی شد و دارای دو رآکتور است. ظرفیت این نیروگاه، ۱۹۰۰ مگاوات است.

۴- نیروگاه هسته‌ای یوژنوکرائینسک:
این نیروگاه در نزدیکی شهر یوژنوکرائینسک واقع در استان میکولایف قرار دارد. ظرفیت این نیروگاه ۲۸۵۰ مگاوات است.

۵- نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل:
این نیروگاه پس از فاجعه‌ی هسته‌ای چرنوبیل در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ میلادی (۶ اردیبهشت ۶۵) تعطیل شد. سه رآکتور این نیروگاه پس از حادثه همچنان فعال بودند، اما در نهایت تا سال ۲۰۰۰ سه راکتور دیگر نیز بطور کامل تعطیل شدند. پاکسازی ضایعات هسته ای تا سال ۲۰۶۵ ادامه دارد.

۶- نیروگاه هسته‌ای اودسا:
ساخت این نیروگاه پس از فاجعه‌ی هسته‌ای چرنوبیل متوقف شد. البته در سالهای بعد طرح هایی برای تکمیل این پروژه مطرح شد، با این حال ساخت و تکمیل این نیروگاه هنوز آغاز نشده است.

بیشتر بخوانید:
آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین – روز یازدهم جنگ، ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
آخرین اخبار از نبردها در شمال، شرق و جنوب اوکراین، ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ + نقشه میدانی

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.