– ارتش روسیه و نیروهای دونتسک منطقه نواباخموتوکا در جبهه شمال شهر دونتسک را به کنترل خود در آوردند. پیشرویها در ابلاست های دونتسک و لوهانسک به کندی صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد ارتش روسیه هنوز عملیات همه جانبه ای که قول آن را برای منطقه دونباس داده بود را آغاز نکرده است.

– ۲۶۷ تفنگدار دریایی از گردان۵۰۳ تیپ ۳۶ نیروی دریایی اوکراین که در شهر ماریوپل مستقر بودند، تسلیم نیروهای ارتش روسیه شدند.
علی‌رغم اینکه نظامیان اوکراینی از تجهیزات انفرادی مناسب‌تری نسبت به نیروهای دونتسک برخوردارند، به دلیل محاصره شهر ماریوپل، ارتش روسیه و متحدان دیر یا زود بصورت کامل بر این شهر مسلط خواهد شد.
این گروه از نظامیان اوکراینی نیز با بررسی شرایط موجود تصمیم گرفتند تا تسلیم نیروهای ارتش روسیه شوند.

– ویدیویی از نیروهای ارتش روسیه و دونتسک در شهر ماریوپل.

– در این تصاویر، حجم تحریب مناطق مختلف شهر ماریوپل به دلیل درگیری‌های شدید نظامیان اوکراینی با ارتش روسیه و متحدان کاملا مشهود است.
خساراتی که به این شهر وارد شده است، به سختی قابل جبران خواهد بود…

– شرکت Maxar با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از منطقه بوچا در تاریخ ۱۹ و ۲۱ مارس (۲۸ اسفند ۱۴۰۰ و ۱ فروردین ۱۴۰۱) و ۲ آوریل (۱۳ فروردین ۱۴۰۱) مدعی شد که اجساد غیرنظامیان کشته شده در بازه زمانی حضور نیروهای ارتش روسیه در این شهر بر روی زمین رها شده است. این تصاویر ماهواره‌ای ادعای کشتار غیرنظامیان بوچا توسط روس‌ها را اثبات می‌کند.
از سویی دیگر روسها مدعی در اختیار داشتن اسنادی برای رد ادعای کشتار غیرنظامیان بوچا توسط نظامیان این کشور هستند. آنها با تکذیب کشتار غیرنظامیان، مدعی شده‌اند که این اقدام پس از خروج آنها توسط اوکراینی‌ها صحنه‌سازی شده است.
در همین راستا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: «روسیه تحت حمله‌های تبلیغاتی قرار گرفته و آنچه در بوچا رخ داده، نمایشی بیش نیست.»
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در همین رابطه گفت: «رژیم کیف در مورد بوچا اطلاعات دروغ پخش می‌کند و سعی می‌کند ما را تحریک کند.»

– آمار وزارت دفاع روسیه در خصوص خسارات ارتش اوکراین در جنگ تا ۱۶ فروردین ۱۴۰۱:
در مجموع از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین تاکنون، ۱۲۵ فروند هواپیمای نظامی، ۹۱ فروند بالگرد، ۳۹۸ فروند پهپاد، ۱۹۶۹ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، ۲۱۴ راکت انداز چندگانه، ۸۵۲ توپ صحرایی و خمپاره انداز و ۱۸۷۳ واحد خودروی نظامی ویژه منهدم شده است.

– جمهوری چک اولین محموله‌ی خودروهای زرهی نظامی را به اوکراین فرستاد. طبق اظهارات رسانه‌های اوکراینی، این محموله شامل پنج عراده تانک‌های T-72M1 و چهار دستگاه خودروی BMP-1 می‌باشد.
خودروی جنگی BMP-1 نخستین خودرو جنگی پیاده‌نظام آبی-خاکی ارتش اتحادیه جماهیر شوروی است که از سال ۱۹۶۶ میلادی مورد تولید انبوه قرار گرفته است. این نفربر ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک نفربر زرهپوش و یک تانک سبک را داراست.
تانک T-72M1 نیز یکی از مدل های صادراتی تانک T-72 است. تولید این تانک از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی در اتحادیه جماهیر شوروی آغاز شد و در حال حاضر مورد استفاده جمهوری چک، لهستان و چند کشور دیگر است. این تانک دارای یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلی‌متری از نوع ۲A46M است.

– آمار رسانه‌های اوکراین از مجموع تلفات و خسارات ارتش روسیه از تاریخ ۲۴ فوریه تا ۵ آوریل سال ۲۰۲۲ میلادی (۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۶ فروردین ۱۴۰۱):
بیش از ۱۸۵۰۰ هزار نفر از پرسنل روسیه کشته و زخمی شده‌اند.
۶۷۶ عراده تانک، ۱۸۵۸ دستگاه خودروی نظامی، ۳۳۲ قبضه توپ، ۱۰۷ دستگاه راکت انداز، ۵۵ دستگاه پدافند هوایی، ۱۵۰ فروند هواپیما، ۱۳۴ فروند بالگرد، ۱۳۲۲ دستگاه خودروی سنگین، ۷ دستگاه قایق تندرو سبک، ۷۶ دستگاه تانکر سوخت و ۹۴ فروند پهپاد منهدم شده است.

– جنایت جنگی و اعدام میدانی اسرا در اوکراین. +۱۸ حاوی صحنه های دلخراش.
ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد نیروهای/داوطلبان “لژیون ملی گرجستان” و اوکراینی تعدادی از اسرای روسی را اعدام میدانی کرده اند. این تصاویر مربوط به اطراف شهر کیف است. با جستجویی در ویدیوهای موجود در سطح اینترنت مشخص شد که ویدیو مربوط به هفته گذشته است و پیشتر با عناوین پاکسازی حومه کیف در فضای مجازی منتشر شده است.
با طولانی تر شدن جنگ، رفته رفته مدارک و اطلاعات جنایات جنگی دو طرف درگیری در حال افشا شدن است. موضوعی که مخاطبان باید مراقب آن باشند و در دام تبلیغات رسانه ای گرفتار نشوند!
در روزهای اخیر مانند روال همیشگی، طرفداران روسیه و طرفداران اوکراین با ارسال پیام های محبت آمیز، ما را مورد عنایت قرار داده و تحولات را متهم به طرفداری از یک طرف جنگ می‌کنند. این موضوع برای ما موضوع تازه ای نیست و به این دست پیام ها عادت داریم. در طول سالهای گذشته، تحولات جهان اسلام همواره بصورت شفاف و بدون طرفداری اخبار و تحولات منطقه را پوشش داده و آنچه که حق است را بیان کرده است.
در هر یک از مناقشه ها، طرفداران هرکدام از طرفین درگیری با دیدن آنچه که خلاف میل آنهاست ناراحت شده و ما را متهم به طرفداری از طرف دیگر کرده اند. حال اینکه خود این افراد از درک واقعیات عاجزند و یا به هر دلیلی در برابر فهمیدن مقاومت می‌کنند.
عدم تفکر و ساده لوحی، نژادپرستی، طرفداری و تعصب کور از جمله عوامل اصلی بدبختی بشریت است و تا زمانی که هرکدام از این ها را داشته باشید مستعد انحراف و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن خواهید بود!

– پس از عقب نشینی ارتش روسیه از اطراف شهر کیف، تصاویری از اجساد غیرنظامیان در خیابان های بوچا و دیگر مناطق منتشر شده است. موضوعی که جنجال‌های فراوانی حول محور ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه در اوکراین بوجود آورده است.
رسانه های غربی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و مقایسه بازه‌های زمانی مختلف تلاش کرده‌اند تا ادعای ارتکاب جنایت جنگی روسیه در بوچا را ثابت کنند. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، اجساد موجود بر روی زمین در ویدیو و تصویرها با تصاویر ماهواره ای همخوانی دارد.
از سوی دیگر اما روسیه، تمام ویدیوها و تصاویر موجود را یک جنگ روانی تمام عیار و هماهنگ شده توسط غرب علیه روسیه عنوان کرده است. لاوروف روز گذشته عنوان کرد، پس از آنکه روسیه طبق برنامه و توافق صورت گرفته از آنجا خارج شد، چند روز بعد این تصاویر صحنه سازی شد و در تمام رسانه های غربی منتشر گردید.
از این رو، روسیه نیز مانند اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای بین المللی درخواست کرده است که در خصوص این اتهامات تحقیقات همه جانبه آغاز شود. در حال حاضر هر دو طرف جنگ طرف دیگر را به صحنه سازی و یا دروغ متهم می‌کنند.

– نیروهای ارتش روسیه طی یک حمله موشکی در عصر روز ۱۵ فروردین ماه، زیرساخت‌های نظامی اوکراین در شهر اوچاکیف را با دقت بالایی مورد حمله قرار داد.
در این حمله یک ناو موشک انداز کوچک نیروی دریایی ارتش روسیه، ۷ فروند موشک کروز کالیبر را از دریای سیاه به سمت یک مرکز آموزشی برای نیروهای عملیات ویژه اوکراین و محل اسکان مزدوران خارجی در شهر ساحلی اوچاکیف در جنوب شهر میکولایف شلیک کردند.
موقعیت مرکز آموزشی ادعایی در شهر اوچاکیف:
۴۶.۶۱۴۹۳۰,۳۱.۵۴۵۰۳۲

– ارسال گسترده تانک های ارتش روسیه به جبهات شرق اوکراین.
در این ویدیو قطار باری روسی در حال انتقال دستکم ۱۸ عراده تانک به جبهات شرق شهر کراماتورسک است. همان طور که انتظار می‌رفت ارتش روسیه توجه خود را معطوف به جبهات شرقی و جنوبی اوکراین کرده و به زودی عملیات سنگینی را در این مناطق آغاز خواهد کرد. گواه این موضوع ارسال کاروان‌های بزرگ نظامی به جبهات دونباس در شرق اوکراین است که یکی از آنها را در این ویدیو شاهد هستیم.

– نیروهای ارتش روسیه روستای براژکیوکا در جنوب ایزیوم را به کنترل خود درآوردند. درگیری ها در جاده ایزیوم-اسلاویانسک بین نیروهای روسیه و اوکراین ادامه دارد. ارتش روسیه با پیشروی به سمت باروینکوئه تلاش می‌کند تا طول خطوط درگیری در این محور را افزایش دهد و از تمرکز نیروهای اوکراینی بر روی جاده اسلاویانسک بکاهد.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

– یک انفجار بسیار قوی در منطقه نواموسکوفسک در شمال شهر دنیپرو گزارش شده است. احتمالا یک انبار مهمات، انبار نفت و یا یکی از پایگاه های ارتش اوکراین توسط موشک های کروز مورد هدف قرار گرفته اند.

– آخرین وضعیت نظامی در اوکراین پس از ۴۱ روز جنگ
نیروهای ارتش روسیه از تمامی ابلاست های چرنیهیف و سامی در شمال اوکراین به داخل خاک روسیه عقب نشینی کردند. از سوی دیگر، ارسال تجهیزات نظامی به مناطق جنوبی و منطقه دونباس برای چندمین روز متوالی ادامه دارد. به زودی جنوب و جنوب شرق اوکراین شاهد شدیدترین درگیریهای نظامی بین نیروهای روسیه و اوکراین خواهد بود.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

آخرین وضعیت نظامی در اوکراین پس از ۴۱ روز جنگ

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹ روز ۴۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد سه شنبه, ۱۶ فروردین, ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

    تمام این مناطق با پول روسیه ساخته خواهد شد شبیه جنگ عراق و کویت روسیه مهمون جیبش

    پاسخ
  2. مزدک سه شنبه, ۱۶ فروردین, ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵

    بازوبند سفید (نشانه ی روسها و طرفداران روس) در بازوهای کشته شده ها٬ مدرک کافی برای شناختن عاملین کشتار بوچا میباشد که همان نیونازی های اوکرایین ( بازوبند آبی) هستند که هرکسی را که با بازوبندآبی یا زرد ندیدند به تیر بستند.
    در ویدیو هم هنوز بازبند سفیدهای تیر خورده که اندک جانی دارند٬ دستشان را بالا میبرند که ثابت میکند تازه همان روز تیر خورده اند.

    پاسخ
  3. رفیق چهارشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۳

    پراکندگی اجساد طوری منظم است که گویا آنجا چیده شده اند. حتی طوری وسط خیابان گذاشته شده اند که حتما توسط دوربین و ماهواره ثبت شوند.
    دقت کنید دو تصویر کنار هم با هم متفاوت هستند، جسد و ماشین سیاه در راستای مختلف هستند. گویا یکی حرکت داده شده.

    پاسخ
  4. امین چهارشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

    با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ، و تشکر از زحماتی که می کشید .

    فاز اول جنگ روسیه در اوکراین بر پایه سیاست ” ضربه به نقطه ضعف خط دفاعی دشمن ” بود ، به این شکل که هرکجا احساس می کردند دفاعی وجود ندارد یا ضعیف است ، به سرعت رخنه کرده و دست به پیشروی می زدند . این سیاست محبوب فرماندهان نظامی جنگ جهانی دوم بود . اما ایراد کار روسها برای الگو گیری از این شیوه این بود که در جنگ جهانی دوم کشورهای درگیر جنگ خط دفاعی یک پارچه داشتند و وقتی رخنه ایی در این خطوط می افتاد کل خط دفاعی به خطر می افتاد ، اما دفاع ارتش اوکراین پراکنده و نامنسجم بود در نتیجه نیروهای اوکراینی می توانستند در هر جایی که روسها انتظار نداشتند ، باشند و به آنها کمین بزنند .

    در فاز دوم جنگ ظاهراً روسها می خواهند سیاست ” ضربه به نقطه قوت خط دفاعی دشمن ” را در پیش بگیرند که همان منطقه دونباس است . این تاکتیک محبوب ژنرال های جنگ جهانی اول بود که همان موقع هم خوب جواب نمی داد و حالا هم بعید است وقتی دست ارتش اوکراین برای کمک به جبهه دونباس باز شده جواب بدهد .

    اگر بنده جای طراحان عملیات ارتش روسیه بودم همان سیاستی را در پیش می گرفتم که در جنگ سوریه هم کاملاً جواب داد ؛ ” القای تهدید به محاصره و فشار به جناحین برای وادار کردن دشمن به عقب نشینی ” .

    مثلاً در فاز اول یک حمله سنگین از جنوب به مرکز اوکراین انجام شود و با سقوط شهرهای زاپروژیا و دنیپرو ، جبهه دونباس در معرض محاصره قرار بگیرد و بعد در فاز دوم با فشار در جناحین ارتش اوکراین بتدریج از دونباس به سمت خارکوف عقب رانده شود .

    هرچند همه اینها فرضیه سازی های روی کاغذ است و ” لنگش کن ” خارج از گود ، اما شخصاً بعید می دانم تاکتیک جدید روسها هم جواب بدهد!

    با تشکر .

    پاسخ
  5. علی جلالی فر چهارشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶

    سلام به برادران مجموعه شبکه تحولات جهان اسلام خسته نباشید گفته وازتلاشی که درجهت اخباررسانی بموقع تقدیروتشکر میکنم بعنوان یک جنگ دیده درشت سال دفاع مقدس و جانباز جنگ بی طرفی شماها را تحسین می کنم بی انصافی است تلاش منصفانه را بعضی دوستان خدش دار کنند غربی‌ها دراخبار دروغ پراکنی دردنیا معروف هستند گول حرفه‌ای آنهارا نباید بخوریم برای ما کا ملا ثابت است صحنه سازی دروغ آنان باید مواظب باشیم و تحولات جهان اسلام را بی دلیل زیر سئوال نبریم تشکر مجدد میکنم دستتون دردنکند

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۱۹ فروردین, ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰

      سلام و درود. زنده باشید

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.