– شب گذشته ۱۶ فروردین ۱۴۰۱، نیروهای ارتش روسیه در یک حمله موشکی مخازن سوختی اوکراین در منطقه نووموسکوفسکی و سینلنیکوفسکی واقع در استان دنیپروپتروفسک را مورد حمله قرار دادند.
بر اساس اظهارات منابع محلی، در مجموع ۶ مخزن نفتی در نووموسکوفسکی منهدم شده و سوخت ذخیره شده از بین رفته است. آتش سوزی تا صبح امروز ادامه داشته و نیروهای آتش نشانی اوکراین موفق به دفع آتش سوزی شده‌اند. در منطقه سینلنیکوفسکی نیز تاسیسات نفتی اوکراین به طور کامل منهدم شده است.
وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد شب گذشته ارتش روسیه با استفاده از موشک های کروز انبارهای نفتی اوکراین در مناطق نووموسکوفسکی، لیسیچانسک، چوگویف و دنیپروپتروسک را مورد هدف قرار داده است. به گفته روسیه، سوخت مورد نیاز نیروهای اوکراینی در منطقه دونباس بوسیله این انبارهای سوختی تامین می‌شد.

– پرتاب موشک های کروز اونیکس از پایگاه ارتش روسیه در شبه جزیره کریمه به سمت اهدافی در اوکراین.
موشک پی-۸۰۰ اونیکس یا یاخونت، یک موشک کروز ضد کشتی مافوق صوت با قابلیت حمله به اهداف زمینی است و بسته به نوع آن بردی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر دارد. این موشک در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط اتحادیه جماهیر شوروی ساخته شد. این موشک در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط ارتش روسیه مورد استفاده قرار گرفت. P-800 Oniks قابلیت شلیک از زمین، دریا و هوا را دارد و در حین کروز می تواند در ارتفاع ۱۰ متری از زمین به سمت اهداف پرواز کند.

– نبرد به شیوه جنگ جهانی دوم در اوکراین!
رسانه‌های اوکراینی ویدیوئی از کمین علیه ستون‌های زرهی‌ ارتش روسیه در زمان حضورشان در منطقه نوا باسان چرنیهیف منتشر کرده‌اند. این ویدیو دارای نکات جالبی از نحوه عملکرد توپخانه و زرهی اوکراین و همچنین نحوه عملکرد ارتش روسیه است.
همانطور که در ابتدای جنگ نیز گفته بودیم، نحوه ارسال ستون های زرهی ارتش روسیه و نفوذ به عمق مناطق اوکراین بدون تامین هوایی و توپخانه ای مناسب، یکی از عجایب جنگ اوکراین بود. موضوعی که مشابه آن فقط در جنگ‌های سال‌های دور مشاهده‌ می‌شد.
در روزهای ابتدایی جنگ تصور می‌شد تاکتیک و استدلال محکمی پشت این قضیه وجود دارد، اما با گذشت زمان و اصرار ارتش روسیه بر اجرای این شیوه از پیشروی در مناطق شمالی اوکراین، عملا شیرازه‌ی زرهی ارتش روسیه در محورهای شمالی را از هم پاشاند!
این تاکتیک شاید تاحدودی در مناطق جنوبی بدلیل برخی ملاحظات، موفقیت آمیز بود؛ اما در محورهای شمالی باعث تلفات زرهی بسیار سنگین و یک آبروریزی کامل برای ارتش روسیه شد. موضوعی که تا آخرین روزهای عقب نشینی روسیه از ابلاست های کیف، چرنیهیف و سامی با آن دست به گریبان بود.
بصورت کلی در جنگ های مدرن امروزی، نیرو یا نیروهای مهاجم بدون برتری هوایی کامل و یا سرکوب حداکثری سیستم های پدافندی نیروی مدافع اقدام به انجام چنین لشکرکشی هایی در عمق خاک دشمن نمی‌کند. بعنوان نمونه و مقایسه می‌توان نحوه عملکرد ارتش رقیب روسیه یعنی آمریکا در حمله به کشورهای مختلف و نحوه ورود و تامین نیروهای عمل کننده بر روی زمین را مورد بررسی قرار داد.
در هر صورت عقب نشینی روسیه از مناطق شمالی تصمیم درستی بود که روس ها تلاش کردند با آبروریزی هر چه کمتر آن را انجام دهند.

– درگیری‌های شدید نظامیان اوکراینی با نیروهای روسی و متحدان در ماریوپول در طول روز ادامه داشت. نیروهای مسلح اوکراین کارخانه آزوفستال را محاصره کردند.
ویدیوهای ذیل مربوط به بخشی از درگیری‌های شهر ماریوپل است.

– ویدیویی از درگیری‌های شبانه در محور آودیوکا در حومه‌ی دونتسک و فعالیت‌ توپخانه‌ای نظامیان اوکراینی و ارتش روسیه.

– ارتش اوکراین یک فروند پهپاد “اورلان-۱۰” روس‌ها را در حوالی پوپسانا ساقط کرد.
پهپاد “اورلان-۱۰” (Orlan-10) یک پهپاد سبک روسی و طراحی شرکت Special Technology Center LLC است. این پهپاد برای انواع مأموریت ها شامل شناسایی هوایی، نظارت، جستجو و نجات، آموزش رزمی، ایجاد اختلال، تشخیص سیگنال های رادیویی و ردیابی هدف در زمین های صعب العبور مورد استفاده قرار می‌گیرد. (جزئیات و تصاویر بیشتر)

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹ روز ۴۰روز ۴۱

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر چهارشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

    من جنگ دیدم زیاد ولی برخورد با اسرا نیروهای اکراین ومزدوران گرجستانی می‌کنند وآنها را درمیدان می‌کشند یا اینکه چندروز قبل مجددا سرباز اکراین اسرای روسی را وقتی از مینی بوس پیاده می‌کنند و باتیر ازپا یشان می‌زنند وخون درهردوصحنه مثل سیل جاری می‌شود مخصوصا اعدام خیابانی من میگم اآیا اینها انسان هستند یا گرگ خونخوار چون اسیر دیگر کارازاوساخته دست بسته دراختیار توست ازنظر سازمان ملل اینگونه موارد جنایت جنگی است وباید محاکمه شوند انسانیت یعنی درغرب اینگونه است چون خدارا نمی شناسند ایمان ندارند واقعا دل آدم ازافراد آن کشور زده می‌شود قلب بشر به درد می افتد الله اکبر

    پاسخ
  2. کوروش چهارشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶

    خبرهاتون طوری القا میکنه انگار فرداش اوکراین تسلیم میشه
    نقشه هاتون نشان میده روسیه از نصف متصرفات عقب نشینی کرده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.