اینفوگرافیک: گروههای ضد طالبان در افغانستان
با سقوط دولت افغانستان به ریاست جمهوری “اشرف غنی” و سیطره گروه طالبان بر حکومت افغانستان، حدود ۱۴ گروه با هدف مبارزه با طالبان در مناطق مختلف این کشور اعلام موجودیت کردهاند.
با سقوط دولت افغانستان به ریاست جمهوری “اشرف غنی” و سیطره گروه طالبان بر حکومت افغانستان، حدود ۱۴ گروه با هدف مبارزه با طالبان در مناطق مختلف این کشور اعلام موجودیت کردهاند. لازم به ذکر است که بعضی از این گروهها همانند: داعش و جنبش مقاومت برای عدالت، پیش از سقوط دولت اشرف غنی نیز در افغانستان فعالیت داشتند.
لیست و جزئیات گروههای ضد طالبان در افغانستان به شرح زیر است:
۱- جنبش مقاومت برای عدالت (تحت فرماندهی عبدالغنی علیپور):
شروع فعالیت در سال ۱۳۹۲. فعالیت در استانهای میدان وردک، غور، دایکندی، غزنی، ارزگان و بامیان. بخشی از نیروهای پیشین حزب وحدت اسلامی و تحت تاثیر شهید عبدالعلی مزاری. قوم: هزاره.
۲- داعش (شاخه خراسان داعش):
شروع فعالیت: آوریل ۲۰۱۵ میلادی (فروردین ماه سال ۹۴). فعالیت در مناطق شرقی و شمال افغانستان. جهادگرایی سلفی و وهابیت.
۳- جبهه مقاومت ملی افغانستان (نیروهای تابع احمد مسعود):
شروع فعالیت ۲۴ مرداد ۱۴۰۰. فعالیت در استان های پنجشیر، بغلان، کاپیسا و پروان. قوم: تاجیک.
۴- جبهه آزادی افغانستان (نیروهای تابع ژنرال یاسین ضیاء، رئیس ستاد ارتش حکومت پیشین):
شروع فعالیت ۱۵ بهمن ۱۴۰۰، فعالیت در استان های تخار، قندوز و بدخشان.
۵- جبهه آزادگان افغانستان:
شروع فعالیت: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰. فعالیت در استانهای خوست، کاپیسا، کابل، پروان و دیگر استانهای افغانستان. این گروه از فرماندهی واحدی تبعیت نمیکند و متحد نیروهای احمد مسعود هستند.
۶- ببرهای آزادی ترکستان (نیروهای تابع یار محمد دوستم، فرزند ژنرال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان):
شروع فعالیت ۱۹ بهمن ۱۴۰۰. فعالیت در استان های جوزجان و فاریاب. قوم: ازبک.
۷- تحریک اسلامی ملی آزادی افغانستان (نیروهای تابع ژنرال خالد عزیز، از فرماندهان ارتش در حکومت پیشین):
شروع فعالیت ۴ اسفند ۱۴۰۰. فعالیت در استان های ننگرهار، کنر و هلمند. قوم: پشتون.
۸- جبهه آزادی و مردم سالاری:
شروع فعالیت ۴ فروردین ۱۴۰۱. فعالیت در مناطق شیعه نشین و استان های مرکزی افغانستان. تابع تفکرات شهید عبدالعلی مزاری. قوم: هزاره.
۹- شورای عالی مقاومت (نیروهای تابع عطا محمد نور از رؤسای حزب جمعیت اسلامی):
شروع فعالیت ۵ فروردین ۱۴۰۱. فعالیت در استان های شمالی و مرکزی افغانستان. قوم: تاجیک و هزاره.
۱۰- حزب دموکراتیک خلق افغانستان: شروع فعالیت: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱. در استان کابل. تابع تفکرات کمونیسم.
۱۱- جبهه آزادی خواهان نورستان غربی:
شروع فعالیت ۲۰ فروردین ۱۴۰۱. در استان نورستان.
۱۲- قیام آزادی:
شروع فعالیت: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱. فعالیت در شهرستان سنگ تخت واقع در استان دایکندی. تحت تاثیر تفکرات شهید عبدالعلی مزاری. قوم: هزاره.
۱۳- قطعه گرگ (تابع ژنرال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان):
شروع فعالیت: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱. فعالیت در شهرستان برکه در استان بغلان.
۱۴- جبهه وطن دوست:
شروع فعالیت: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱. فعالیت در استانهای غزنی، کابل و هرات.
آخرین بروز رسانی ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱.
دیدگاه
تحلیلی دراینباره میشه بنویسید؟
و اینکه وضعیف شیعیان مخصوصا جنبه نظامیشون چطور هست؟
طالب یک پدیده شوم و یک طرح غربیان است با لباس دین امده و وظیفش بدنام کردن اسلام است طالب اصلا مسلمان نیست و شعیان را کافر خطاب میکنن من خودم شیعه هستم و از قوم هزاره زادگاهم افغانستان است سال های سال منطقه که قوم ما بوده تحت تعرض قرار گرفته توسط دولت پشتونزیم و طالبان از قتل عام گور های دسته جعمی تا حذف هویت زبان و فرهنگ من خودم شخصا با نظر فرمانده علیپور موافق هستم طالب دشمن ماست دشمن هرچی انسان روی زمین عافت دین است!
ای کاش ما مردم هزاره که اکثریت شیعه و تماما فارسی زبان هستیم حامی داشتیم شیعیان در افغانستان رو به نابودی است
من در ولایات
کابل
میدان وردک
غزنی
زابل
قندهار
هرات
نیمروز
لوگر
پکتیا
پکتیکا
ننگرهار
پروان
هلمند
فعالیت داریم
منابع محلی در دایکندی میگویند که طالبان به تازهگی نام امام خمینی را از لوحه انستیتوت زراعت این ولایت حذف کردهاند و نام این نهاد آموزشی را به سیدجمالالدین افغان، تغییر دادهاند.
به گزارش اسپوتنیک، منابع محلی در ولایت دایکندی روز چهارشنبه، ۲۹ سرطان، میگویند که ساختمان انستیتوت زراعت و وترنری این ولایت در سال ۱۳۹۲ از طرف کمیته امداد امام خمینی ساخته شد و با توافق وزارت معارف آن وقت افغانستان، این انستیتوت بهنام “انستیتوت زراعت امام خمینی” نامگذاری شد.
این در حالی است که طالبان به تاریخ ۵ جوزای سال روان نیز چهارراهی شهید عبدالعلی مزاری در شهر نیلی، مرکز ولایت دایکندی را به چهارراهی فیضمحمد کاتب تغییر دادند.
دریاچهٔ هامون در روایات ملی ایران و بخصوص در ارتباط با رروایات مرتبط به آخرالزمان شناسی زردشتی رابطهٔ تنگاتنگی دارد. نام این دریاچه در عصر اوستایی متآخر بطور فزاینده ای به همراه رود هیرمند و منطقهٔ سیستان تکرار می شود. وعدهٔ ظهور سه منجی زردشتی در آب کیانسه (صورت پهلوی دریاچهٔ هامون) داده شده است و پیروان دین زردشتی برای این دریاچه احترام خاصی قائل بوده اند، همچنین در متون اوستایی و پهلوی به نذز شاهان و مردمان برای اناهیتا/اناهید اشاراتی شده است. این روایات تا سالیان متمادی در بین مردم سیستان رواج داشته اند، همچنین رسم اوشیدر در بین مردم این منطقه و اطلاق نام هامون به دریاچه می تواند ریشهٔ زردشتی داشته باشد.
به دید من خشکاندن دریاچه هامون نشان از ترس جهان خواران و سرمایه داری جهانی از امام زمان است.و آب که نماد پاکی است و چون ایران سنگر فرهنگی در برابر مصرف گرایی جهان باختر یا غرب است از اینرو به هر روشی تلاش در آسیب به این دژ قاره ای و دینی و فرهنگی دارند.
هماهنگی فرهنگ کنفوسیوسی و بودایی و شمنی و مسیحیت ارتدکسی و مسلمانی به ویژه شیعه و آزادگان جهان و گفتمان خردورزانه در هماهنگی با طبیعت میتواند زمینه ای برای شکست سرمایه داری و مصرف گرایی باشد.