به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” بر اساس اطلاعات موجود، نیروهای مسلح لهستان با همکاری آمریکا، اوکراین، مولداوی و رومانی در حال طراحی عملیات احتمالی برای کنترل منطقه خودمختار ترانس‌نیستریا در شرق مولداوی هستند.

در پی شکست‌های اخیر ارتش اوکراین در جبهات جنوبی و شرقی از روسیه و همچنین اوج گیری تنش‌ها در منطقه خودمختار ترانس‌نیستریا، به نظر می‌رسد کشورهای اروپای شرقی با پشتیبانی آمریکا قصد راه اندازی عملیاتی برای کنترل جمهوری خودمختار ترانس‌نیستریا را دارند. با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، ترانس‌نیستریا نیز به روسیه گرایش بیشتری پیدا کرده و به دنبال راهی برای پیوستن به فدراسیون روسیه هستند.

در همین راستا، در روزهای گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر اعزام مجدد واحدهایی از ارتش لهستان به رومانی برای فعالیت‌های مشترک، همانند رزمایش اخیر در خاک مولداوی منتشر شده است. بر اساس اظهارات منابع روسی، نیروهای مسلح لهستان در جریان اعزام به رومانی، اقدام به ایجاد یک گروه ضربتی در خاک این کشور کرده‌اند. جزئیات ترکیب نیروهای لهستانی مستقر در مولداوی مشخص نیست، اما تعداد آنها ۸ هزار نفر تخمین زده می‌شود. همچنین در آینده نزدیک، قرار است یک گروه نظامی مشترک در قالب مانور نظامی یا درخواست رسمی دولت مولداوی، وارد خاک این کشور شوند.

یکی از گزینه‌های لهستان در مولداوی، ایجاد یک پایگاه پیشرفته برای اجرای عملیات کنترل ترانس‌نیستریا و استقرار نیروهایی در قالب “نیروهای حافظ صلح” در منطقه اودسا واقع در سواحل جنوب غربی اوکراین است. در این راستا فرماندهی ارتش اوکراین در اودسا آماده است تا از حمله احتمالی ائتلاف “مولداوی-لهستان-رومانی” به ترانس‌نیستریا تحت پوشش یک عملیات بشردوستانه حمایت کند.
این موضوع ضربه‌ی جدی به نفوذ منطقه‌ای روسیه در شرق اروپا وارد می‌کند و تمرکز آنها در جبهات جنوب اوکراین به خصوص جبهه میکولایف را بهم می‌ریزد.

تعداد نیروهای عملیاتی روسیه در ترانس‌نیستریا بین ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ سرباز و تعداد نیروهای مسلح جمهوری خودمختار ترانس‌نیستریا نیز حدود ۷۵۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. در حالی که نیروهای مسلح مولداوی ۵۲۰۰ نفر نیروی عملیاتی با ۶۰ هزار نفر نیروی ذخیره در اختیار دارد. همچنین تعداد نیروهای مسلح رومانی به ۷۰ هزار نفر می‌رسد.
نیروهای مشترک ائتلاف “مولداوی-لهستان-رومانی” برای انجام عملیات ترانس‌نیستریا به نیرویی بالغ بر ۲۲ الی ۲۵ هزار نفر نیاز دارند و در صورت وقوع درگیری نظامی، کار اصلی عملیات بر عهده واحدهای ویژه لهستانی و رومانیایی که تعداد آنها ۹ هزار نفر تخمین زده می‌شود، خواهد بود.

درگیری نظامی روسیه با لهستان و رومانی در خاک یک کشور غیرعضو ناتو، یک سناریوی عالی برای آمریکا و اوکراین است. چرا که از یک سو روسیه را جبهه جدیدی درگیر می‌کند و از سویی دیگر منجر به کاهش حجم حملات روسها در اوکراین خواهد شد.

همزمان با این سناریو، تحولات سیاسی بین المللی جاری در اروپا نویدبخش تصویب بسته ششم تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه است که با رویدادهای آتی ترانس‌نیستریا مرتبط است.

به طور کلی زمان اجرای این سناریو به اقدامات و تصمیمات روسیه در شرق اوکراین ارتباط دارد، اما برخی تحلیلگران اروپایی، بر اساس شرایطی خاص پیش بینی می‌کنند که این سناریو در بازه‌ی زمانی ۱۲ تا ۲۵ می (۲۲ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۴۰۱) یا ۱۵ تا ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ میلادی (۲۵ خرداد تا ۴ تیر ۱۴۰۱) انجام پذیرد.

بنابراین وضعیت خطیری در ترانس‌نیستریا در حال گسترش است و با توجه به موارد ذیل احتمال تشدید یافتن آن بالاست:

۱- رئیس مشترک کمیسیون کنترل مشترک مدعی شد: نیروهای حافظ صلح روسیه وضعیت ترانس‌نیستریا و مناطق شرقی مولداوی را زیر نظر دارند.
۲- برگزاری مانور روز پیروزی در ۹ می (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) در ترانس‌نیستریا لغو شد و فقط مراسم نمادینی برگزار می‌شود.
۳- موسسات آموزشی در شهر تیراسپل پایتخت ترانس‌نیستریا، تا پایان سال تحصیلی به صورت مجازی فعالیت خواهند کرد.
۴- تدابیر امنیتی در مرزها افزایش یافته است. ایست بازرسی های مختلفی در ورودی شهرهای ترانس‌نیستریا ایجاد خواهد شد و بازرسی از خودروها و شهروندان در طول روز به صورت انتخابی و در شب بر همه افرادی که وارد محلات می شوند، انجام خواهد شد.
۵- در مولداوی نیز “مایا ساندو” نخست وزیر این کشور جلسه‌ای اضطراری با اعضای شورای عالی امنیت که بازیگران اصلی سیاست مولداوی هستند، تشکیل داده است.
وی همچنین سازمان اطلاعات و امنیت را به حفظ آرامش فراخوانده است و این نشان از رصد تهدیدات امنیتی در مولداوی دارد.

به طور کلی مولداوی کمتر از اوکراین تحت نفوذ کشورهای خارجی است و اکثریت جمعیت این کشور، از آغاز تنش با ترانس‌نیستریا حمایت نمی‌کنند. همچنین نیروهای مسلح مولداوی از قدرت نظامی بالایی برخوردار نیستند. بنابراین، حمله به ترانس‌نیستریا تنها با مشارکت نظامی لهستان و رومانی و پشتیبانی ارتش اوکراین در اودسا امکان پذیر است.
جنگ در ترانس‌نیستریا می‌تواند ماهیت و مقیاس درگیری در شرق اروپا را به طور قابل توجهی تغییر دهد. آمریکا از گسترده‌تر شدن جنگ استقبال می‌کند زیرا اقتصاد روسیه را بیش از پیش تخریب می‌کند.

بیشتر بخوانید: حمله به ترانس‌نیستریا، خودزنی روس تبارها یا حمله اوکراین؟ ترانس‌نیستریا کجاست؟!

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

منبع

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. احمدرضا گلچین راد شنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸

    اطلاعات و تحلیل جالبی از شرق اروپا بود. سپاس از نگارنده.

    پاسخ
  2. تنگسیر یکشنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

    سپاس فراوان از تحلیل زیبایتان

    پاسخ
  3. آرین کریمی دوشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

    با سلام تحولات قره باغ را نیز در نقشه آنلاین نشان دهید

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.