تحولات افغانستان و پاکستان، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

جمعه 16 اردیبهشت 1401 - 18:49
https://iswnews.com/?p=69655

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای احمد مسعود ده روستا شامل پجک بالا، میان شهر، بند برق، خانقاه و پاکانی را در شهرستان ورسج از سیطره طالبان آزاد کردند.

۱- بدخشان:
در ۱۰ اردیبهشت ماه، مسلحین طالبان دو نفر از نیروهای احمد مسعود به نام های “عبدالخبیر” و “جلندر” را در شهرستان کشم بازداشت کردند.

۲- بغلان:
– در ۱۱ اردیبهشت ماه، بر اثر درگیری نیروهای احمد مسعود و طالبان در مناطق تغانک و پس کندی در شهرستان اندراب، هشت نفر از مسلحین طالبان و تعدادی از نیروهای احمد مسعود از جمله یکی از فرمانده میدانی به نام “سبزعلی اندرابی” کشته شدند.
– در ۱۱ اردیبهشت ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به مواضع طالبان در شهرستان تاله و برفک، چهار طالب کشته و چهار طالب دیگر زخمی شدند.
– در ۱۲ اردیبهشت ماه، بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان، “قاری نجیب الله” مدیر اطلاعات شهرستان خوست و فرنگ کشته شد و دو نفر از محافظانش زخمی شدند.
– در ۱۳ اردیبهشت ماه، یکی از فرماندهان میدانی نیروهای احمد مسعود به نام “شکرالله اندرابی” در نبرد با طالبان در شهرستان اندراب کشته شد.
– در ۱۵ اردیبهشت ماه، نیروهای احمد مسعود “قاری نورالدین” از فرماندهان مسلحین طالبان در استان بغلان را در شهرستان تاله و برفک ترور کردند.

تصویری از قاری نورالدین از فرماندهان طالبان در استان بغلان

۳- تخار:
در ۱۵ اردیبهشت ماه، نیروهای احمد مسعود ده روستا شامل پجک بالا، میان شهر، بند برق، خانقاه و پاکانی را در شهرستان ورسج از سیطره طالبان آزاد کردند.

۴- خوست:
در ۱۲ اردیبهشت ماه، در حمله غافلگیرانه نیروهای جبهه آزادگان به ساختمان فرمانداری شهرستان علیشیر، فرماندار طالبان و ۱۱ نفر از نیروهایش کشته شدند و ساختمان فرمانداری برای چند ساعت به تصرف نیروهای جبهه آزادگان قرار گرفت.

۵- سرپل:
در ۱۰ اردیبهشت ماه، افراد ناشناس “مولوی مهدی مجاهد” از فرماندهان هزاره تبار طالبان را مسموم کردند.

۶- سمنگان:
در ۱۲ اردیبهشت ماه، نیروهای اطلاعاتی طالبان “مولوی ریحان” شهردار شهر ایبک را به جرم رابطه نامشروع بازداشت کردند.

۷- غزنی:
در ۱۲ اردیبهشت ماه، افراد مسلح ناشناس یکی از مدیران اطلاعاتی طالبان در شهر غزنی را ترور کردند.

۸- غور:
در ۹ اردیبهشت ماه، نیروهای اطلاعاتی طالبان “محمد عثمان ملک زاده” فرمانده نیروهای بسیج مردمی در حکومت پیشین در شهرستان تیوره و پسر برادرش را بازداشت کردند.

۹- کابل:
– در ۱۰ اردیبهشت ماه، در پی انفجار بمب در مسیر یک مینی بوس در چهارراه دهبوری واقع در منطقه ششم، یک زن شهید و دو نفر غیرنظامی زخمی شدند. گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
– در ۱۱ اردیبهشت ماه، یک انفجار در محله خیرخانه واقع در منطقه ۱۱ شهر کابل رخ داد که تلفات انسانی نداشت.
– در ۱۲ اردیبهشت ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالا نیروهای احمد مسعود) در شهرستان قره باغ دو‌ نفر از مسلحین طالبان را ترور کردند.
– در ۱۴ اردیبهشت ماه، مسئولین سفارت ایران در کابل، کمک‌های بشردوستانه را برای خانواده های نیازمند و خانواده های شهدا و زخمی های حملات تروریستی اخیر در منطقه ششم، سیزدهم و هجدهم توزیع کردند.

بیانیه داعش درباره انفجار تروریستی در منطقه ششم کابل

۱۰- ننگرهار:
– در ۹ اردیبهشت ماه، بر اثر انفجار یک خمپاره در محله ککرگ واقع در شهرستان سرخ رود یک کودک جان باخته و چهار کودک دیگر زخمی شدند.
– در ۱۰ اردیبهشت ماه، داعش یک نفر از مسلحین طالبان را در شهرستان چپرهار ترور کرد.
– در ۱۰ اردیبهشت ماه، افراد مسلح ناشناس “تاج محمد ملکزی” فرمانده نیروهای بسیج مردمی در حکومت پیشین در شهرستان دره نور را ترور کردند.

۱۱- هرات:
– در ۱۳ اردیبهشت ماه، مسلحین طالبان “آصف رحیمی” یکی از افسران ریاست اطلاعات در حکومت پیشین را تیرباران کردند.
– در ۱۳ اردیبهشت ماه، نیروهای جبهه آزادی افغانستان در مرز اسلام قلعه اعلام موجودیت کردند. این نیروها ادعا کردند که به زودی شهرستان های کهسان و غوریان را از سیطره طالبان آزاد خواهند کرد.
– در ۱۴ اردیبهشت ماه، نیروهای اطلاعاتی طالبان پس از درگیری با مسلحین ناشناس، دو نفر را در محله پل پشتون شهر هرات به قتل رساندند.

۱۲- پاکستان:
در ۱۰ اردیبهشت ماه، در پی انفجار بمب در مسیر خودروی زرهی حامل یک فرمانده میدانی طالبان در محله مومند باجور واقع در ایالت خیبر پختونخواه، یک نفر از محافظان وی کشته و خود فرمانده با چند محافظ دیگرش زخمی شدند. داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید: تحولات افغانستان و پاکستان، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.