حقه‌ی سعودی‌ها در آزادی اسرای یمن برملا شد!

شنبه 17 اردیبهشت 1401 - 19:52
https://iswnews.com/?p=69686

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ائتلاف سعودی با انتشار یک گزارش جعلی، مدعی آزاد کردن ۱۶۳ اسیر یمنی در راستای تلاش برای بسته شدن پرونده تبادل اسرا در جنگ یمن شد.

سرتیپ “ترکی المالکی” سخنگوی ائتلاف سعودی با قرائت بیانیه‌ای در روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه، از آزادی ۱۶۳ نفر از اسرای یمنی و انتقال آنها با هواپیمای کمیته بین المللی صلیب سرخ به صنعاء و عدن خبر داد.
به دنبال این بیانیه، برخی رسانه‌های محلی در عدن از انتقال ۱۰۸ نفر به فرودگاه عدن خبر دادند که اکثر آنها سابقه کار در عربستان را دارند. این گزارش با آمار اعلامی از سوی کمیته امور اسرای دولت نجات یمن تطبیق دارد و صلیب سرخ ادعای کمیته امور اسرای دولت نجات یمن را تایید کرده است.
طبق بیانیه‌ی کمیته امور اسرای دولت نجات یمن، نمایندگان یمنی پس از دیدار و نشست با نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ مشخص کرده‌اند که ائتلاف سعودی مجموعا ۱۲۶ نفر را آزاد کرده و ادعای آنها در خصوص آزادی تعداد ۱۶۳ نفر از اسرای یمنی صحیح نیست. همچنین ۹ نفر از اسرای آزاد شده، از کارگران مهاجر کشورهای اتیوپی، سومالی و جیبوتی بوده و چهار نفر نیز از ماهیگیران یمنی هستند که در دریای سرخ توسط ائتلاف سعودی بازداشت شده‌اند. افراد دیگر نیز به جز پنج نفر، اسیر جنگی نیستند و اسامی آنها در لیست اسرای ارتش و کمیته های مردمی قرار ندارد! به نظر می‌رسد این افراد ساکنان شهرهای جنوبی یمن باشند که برای کار و امور غیرنظامی به عربستان مهاجرت کرده‌اند.

به دنبال آشکار شدن دروغ سعودی‌ها، مقامات انصارالله ضمن تکذیب ادعاهای رسانه‌ای آنها، خواستار تسریع روند مذاکرات تبادل اسرا و انجام تعهدات ائتلاف سعودی در توافق آتش بس شدند. در این راستا “محمد عبدالسلام” سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن با انتقاد از مواضع “هانس گروندبرگ” فرستاده سازمان ملل در یمن گفت: «سازمان ملل و نماینده آن نباید پشت پروپاگاندای سعودی قرار گیرند و تبلیغات سیاه و کثیف عربستان را در مسائلی که نمایان شده و مایه تمسخر است، زیباسازی کنند.
سازمان ملل باید نقش خود را مسئولانه و بی‌طرفانه ایفا کند، اما اتخاذ مواضع منفعلانه و همراهی آنها با متجاوزین، این نهاد بین المللی را به آنچه پیشینیان آنها انجام می‌دادند، سوق می‌دهد.»

انصارالله در طول یک سال اخیر بیش از ۴۰۰ نفر از اسرای ائتلاف سعودی را با ارائه طرح های بشردوستانه و به طور یک‌جانبه آزاد کرده است. اما ائتلاف سعودی با گذشته یک ماه از اعلام توافق آتش بس دوماهه در یمن، از اجرایی کردن تعهدات خود در بازگشایی فرودگاه صنعاء و عدم جلوگیری از ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به یمن همچنان سر باز می‌زند.

بیشتر بخوانید:
ائتلاف سعودی در یک ماه اخیر چند بار آتش بس را نقض کرد؟
تحولات یمن، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
انصارالله ۴۲ نفر از اسرای کشورهای مختلف را آزاد کرد!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.