به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام”روز گذشته سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در همایش انتخاباتی این جنبش در شهرهای صور و النبطی به سخنرانی پرداخت.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود گفت: مقاومت در این انتخابات، به دنبال حل بحران اقتصادی این کشور است. در یکی از نظرسنجی‌ها مشخص شد که آنچه برای مردم اهمیت دارد، موضوع اقتصاد و معیشت و فساد است و تعداد کمی از مردم، سلاح مقاومت را مطرح کرده بودند اما متأسفانه برخی از گروه‌های سیاسی این مسئله را مد نظر خود قرار داده‌اند.

سیدحسن با اشاره به اینکه این گروه‌ها از چند ماه قبل، سلاح مقاومت را به عنوان ابزاری برای جنگ انتخاباتی خود قرار داده بودند، خاطر نشان کرد: کسانی که خواستار خلع سلاح مقاومت و خلاص شدن از حزب الله هستند، از زمان تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین، از مشکلات جنوب آگاه نیستند.

نصرالله با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: با این وجود برخی از سیاستمداران، اسرائیل را دشمن نمی‌دانند و قبول ندارند که به آب و گاز لبنان چشم طمع دوخته است. یکی از این سیاستمداران در جریان یک جلسه که در سال ۲۰۰۶ برگزار شده بود، گفت که اسرائیل به لبنان حمله نکرده است و تهدیدی برای لبنان نبوده و مشکلی با آن نداشته است. این فرد یا نادان است یا خود را به نادانی زده است.

دبیرکل حزب‌الله اظهار داشت: هر کس می‌گوید که حملات اسرائیل، پاسخ به عملیات مقاومت است، به او می‌گوییم که تا دهه ۶۰ که هیچ عملیاتی صورت نمی‌گرفت. این دروغ است. حتی ارتش دشمن، در دهه پنجاه به روستاها حمله می‌کرد و منازل را تخریب می‌کرد و نیروهای امنیتی توسط آنان به قتل می‌رسیدند.

وی با اشاره به تلاش برخی از گروه‌های سیاسی برای ضربه زدن به مقاومت در این جنگ انتخاباتی، درباره امام موسی صدر تصریح کرد: «امام موسی صدر مقاومت را بنیان گذاشت و رهبر آن بود. از زمانی که وارد لبنان شد، از حکومت خواست که در برابر حملات اسرائیل، از جنوب لبنان حمایت کند و خواستار اعزام نیروهای بیشتر به مناطق مرزی شد. حتی می گفت که حاضر است سلاح به دست بگیرد تا از جنوب دفاع کند. اما جنوب، در اولویت و اهتمام حکومت قرار نداشت.
امام موسی صدر خواستار آموزش جوانان جنوب بود تا از خاک خود دفاع کنند، ولی به خاطر بی‌توجهی حکومت، این جوانان به گزینه مقاومت مسلحانه روی آوردند. وی حتی به کشورهای مختلف عربی سفر کرد تا آنان را قانع کند که از جنوب لبنان حمایت کنند. امام موسی صدر می‌گفت که حکومت لبنان هم به او گوش نکرد. همه باید بدانند که چرا مردم جنوب دست به مقاومت مسلحانه زدند. این گزینه‌ای بود که مجبور شدند به سمت آن حرکت کردند. این نتیجه تنها گذاشتن مردم توسط حکومت بود.

سیدحسن در ادامه گفت: امام صدر آموزش استفاده از سلاح را مانند نماز و تلاوت قرآن، واجب می‌دانست. او تأکید داشت که دفاع از خود، نیازی به کسب اجازه از حکومت ندارد. وی از نخستین کسانی بود که خواستار نابودی اسرائیل شد. وی جنوب را صخره مستحکمی می‌خواست که آرزوهای اسرائیل را نقش بر آب کند. امام صدر تأکید داشت که زندگی بدون قدس، مرگ و خواری است و اگر مسلمان یا مسیحی، قدس را رها کند، یعنی از دین خود خارج شده است.

نصرالله خطاب به کسانی که خواستار خلع سلاح مقاومت هستند و تمامی دستاوردهای ملی آن از حمله آزادسازی همه اراضی اشغالی لبنان را نادیده می‌گیرند، گفت: این افراد پیروزی‌های این مقاومت را نادیده می‌گیرند. دشمن اسرائیلی در آن زمان، کل جنوب را اشغال کرده بود. مقاومت با تمامی گروه‌های خود توانست اراضی اشغالی لبنان و همه اسرا را در نهایت کرامت و عزت آزاد کند. البته برخی از مفقودان نیز وجود دارند. مقاومت آخرین میخ را بر پیکر طرح اسرائیل بزرگ کوبید. در حال حاضر نیز مردم فلسطین، تصویر اسرائیل بزرگ را در هم می‌شکنند. از دستاوردهای مقاومت این است که مقوله ارتش شکست ناپذیر (صهیونیستی) را از بین برد و فتنه مذهبی را در لبنان ناکام گذاشت. مقاومت به لبنان و کشورهای منطقه، اعتماد به نفس و ایمان به توانایی آزادسازی را بازگرداند. اما امروز آنچه مهمتر از مقاومت است، حمایت از جنوب لبنان در برابر تجاوزات است که مقاومت این کار را انجام می‌دهد. امروز مقاومت است که معادله بازدارندگی در برابر دشمن را به وجود آورده است

دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه حضور مقاومت به تنهایی باعث شده است که رژیم صهیونیستی جرأت نکند لبنان را بمباران کند، گفت: امروز ما با بحران اقتصادی روبرو هستیم. صدها میلیارد دلار در آبهای ما وجود دارد. به حکومت لبنان می‌گویم که فرصت طلایی دارید که پس از بحران اوکراین، اروپا به دنبال منابع دیگری برای گاز و نفت خواهد رفت و اینها نیز در دریای ما وجود دارد. کسانی خواهند بود که نفت و گاز را از ما بخرند.

وی خطاب به مردم و حکومت لبنان و مردم این کشور گفت که مقاومت قدرتمندی دارند که می‌تواند مانع از حفاری رژیم صهیونیستی در آبهای لبنان شود و خاطر نشان کرد: مقاومت می‌تواند به دشمنی که در مناطق مورد منازعه حفاری می‌کند بگوید که اگر اجازه ندهید لبنان، حفاری کند، ما نیز شما را منع خواهیم کرد. اگر حزب الله در این زمینه به صورت جدی تهدید کند، دیگر هیچ شرکتی جرأت نخواهد کرد به منطقه مورد منازعه بیاید. ما قدرت و شجاعت این کار را داریم.هیچ کس شک ندارد که دشمن عقب‌نشینی خواهد کرد.

سیدحسن در پایان سخنرانی خود خطاب به مردم لبنان گفت: امروز از شما می‌خواهم که از مقاومت و همپیمانانش حمایت کنید. این مقاومت، متعلق به همه مردم لبنان است. امروز باید در جنگ ۳۳ روزه سیاسی، پیروز شوید. امروز در این جنگ با سربلندی پیروز خواهیم شد و به مقاومت سیاسی ادامه خواهیم داد. اگر امیدی به حل بحران لبنان وجود دارد، به خاطر مقاومت است. هیچ کس نباید فکر کند که باید مقاومت را کنار بگذارد؛ زیرا هر کس که خواستار حمایت و دفاع از لبنان و استخراج منابع نفتی آن است، باید در انتخابات به مقاومت و همپیمانانش رأی دهد.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه مقاومت در لبنان در حالت آماده‌باش و نهایت آمادگی قرار دارد، در پایان خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: در پاسخ به هر گونه اشتباه در قبال لبنان، تردید نخواهیم کرد. ما از مانور، ارتش و حضور شما نمی‌ترسیم. ما ایمان داریم که شما از خانه عنکبوت سست‌تر هستید.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.