دانش نظامی: پهپاد شناسایی و انتحاری ابابیل ٢

پنجشنبه 5 خرداد 1401 - 11:24
https://iswnews.com/?p=70564

پهپاد ابابیل ٢، یک پهپاد هدف، شناسایی و انتحاری است. این پهپاد که ابتدا با ماموریت شناسایی و هدف تولید شده بود، بعدها ماموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و اکنون در قالب این ماموریت در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار دارد.

شروع کار پهپادهای سری ابابیل به سال ١٣۶۵ بر می‌گردد. ابابیل ١ در طول دفاع مقدس (جنگ عراق و ایران) بصورت انتحاری استفاده شد. ابابیل ٢ از سال ١٣٧٠ بصورت انبود توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) تولید و از آن زمان به خدمت گرفته شد.

پهپاد ابابیل ٢ برای نشست و برخاست نیازی به باند ندارد. این پهپاد به دو روش به پرواز در می‌آید. در روش اول با سیستم پرتاب با طول صفر (Zero-length launch) و در روش دوم با استفاده از پرتابگر ریلی (منجنیق) و با کمک راکت که به انتهای پهپاد متصل است. پرتابگر ریلی می‌تواند بر روی یک خودرو نیز قرار بگیرد. پهپاد ابابیل ٢ برای بازیابی و فرود از چتر استفاده می‌کند؛ همچنین در بعضی نمونه ها از اسکید برای فرود استفاده شده است.

این پهپاد با نرخ عملیاتی بالا، خطری بالقوه برای انواع ادوات دشمن از تانکها نفرات و سیستم های پدافندی در میدان نبرد محسوب می‌شود.

ابابیل ٢ دارای برد عملیاتی ١٠٠ کیلومتر، مدوامت پروازی ٧۵ تا ١٢٠ دقیقه، سقف پروازی ١١٠٠٠ پا (٣٣۵٢.٨ متر) و بیشینه سرعت کروز ٢۲٠ کیلومتر در ساعت و ٣٧٠ کیلومتر در ساعت در حالت شیرجه به سمت هدف است.

هدایت و کنترل ابابیل ٢ توسط مرکز هدایت زمینی انجام میشود. در این حالت تصاویر به صورت آنلاین به مرکز کنترل و فرماندهی مخابره می شود. نمونه‌های جدید ابابیل ٢ مجهز به سامانه ١٢٣ (پایدارکننده خودکار) و جی‌پی‌اس است. “سامانه ١٢٣” طرحی نوین در بخش مهندسی الکترواویونیک هسا می باشد. این سامانه قابلیتهایی مانند پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبان غیرحرفه‌ای (در برد بلند و کوتاه)، برخاست خودکار و فرود نیمه خودکار، برنامه‌ریزی و هدایت روی یک مسیر دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع‌کردن ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به پایگاه به‌صورت ١٧ کانال مجزا شامل کانال‌های دیجیتال مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوجگیری و چرخیدن(غلت خوردن)، مقدار سوخت، ولتاژ باتری‌ها، ارتفاع، سرعت پیمایش را برای ابابیل ۲ فراهم می‌کند.

ابابیل از دوربینی ارزان، با کیفیت تصویر ۱۲ مگاپیکسل بهره می‌برد.

ابابیل وظایفی همچون شناسایی هوایی، نظارت بر میدان جنگ، گشت مرزی، عکاسی هوایی، اصلاح خطای شلیک توپخانه، استفاده به عنوان طعمه برای شناسایی پدافند (luring air defences)، اجرای عملیات‌های انهدام اهداف به صورت انتحاری و آموزش پرسنل پهپادی را به عهده دارد.

دو مدل “ابابیل ٢” تا به امروز مشاهده شده است که دارای موتورهای متفاوتی نیز هستند. تفاوت ظاهری این مدلها در قسمت دم می‌باشد. اولین مدل داری یک دم عمودی متصل به بدنه اصلی و نمونه دوم داری دو دم عمودی یکسان بر روی بال عقب می‌باشد.

مشخصات پهپاد ابابیل ٢:
طول: ٢/٨٨ متر
طول بالهای عقبی: ٣/٢۵ متر
ارتفاع: ٠/٩١ متر
وزن خالی: تقریبا ٢٧ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ٨٣ – ١٢٨ کیلوگرم
ظرفیت سوخت داخلی: ١۶ لیتر
ظرفیت حمل: ۴٠ کیلوگرم بار یا مواد منفجره
نیروگاه: موتور پیستونی دو سیلندر سری W3 یا MD با توان ٢٠ اسب بخار تا ٣٠ اسب بخار بسته به مدل
پروانه ها: ٢ پره
حداکثر سرعت: ٣٧٠ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
برد رزمی: ١٢٠ کیلومتر
مداومت پروازی: ٧۵ تا ١٢٠ دقیقه
مساحت قابل پایش: ۷۷۰ کیلومتر مربع
حداکثر ارتفاع: ١١٠٠٠ پا (٣٣۵٢/٨ متر)

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

مجموعه پوسترهای “پهپاد شناسایی و انتحاری ابابیل ٢” به زبان‌های انگلیسی، عربی، کردی، آذری، روسی، چینی و عبری برای نشر در شبکه‌های اجتماعی:

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. mazood پنجشنبه, ۵ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

    قابلیت مانورش رو ننوشتید. مثلا یکی از کاستیهای بیرقدار اکینچی که بهش اشاره نمیشه نداشتن چالاکی مانور است.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.