تحولات افغانستان و پاکستان، ۷ خرداد ۱۴۰۱

شنبه 7 خرداد 1401 - 18:01
https://iswnews.com/?p=70651

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سوءقصد به “ملا محمد یعقوب مجاهد” وزیر دفاع طالبان، در جریان سفر وی به استان ننگرهار ناکام ماند.

۱- پنجشیر:
– در ۱ خرداد ماه، “ملا محمد یعقوب مجاهد” وزیر دفاع طالبان برای بررسی اوضاع مسلحین طالبان از جبهات شهرستان‌های دره، خنج و پریان دیدار کرد.
– در ۵ خرداد ماه، مسلحین طالبان به محله های کرپیتاب و روسکاپ واقع در شهرستان پریان یورش برده و ۲۰ نفر غیرنظامی را بازداشت کردند.
– در ۶ خرداد ماه، نیروهای احمد مسعود مدعی کشته شدن ۱۴ نفر از مسلحین طالبان در درگیری‌های شهرستان دره شدند.
– در ۶ خرداد ماه، مسلحین طالبان از ساکنان مناطق عبدالله خیل و تندخوی در شهرستان دره برای ممانعت از حملات نیروهای احمد مسعود تعهد نامه اجباری گرفتند.

۲- تخار:
در ۳۱ اردیبهشت ماه، افراد مسلح ناشناس چهار نفر از مسلحین طالبان شامل “مولوی عبادالله” از فرماندهان میدانی این گروه را در منطقه سریغ واقع در شهرستان خواجه غار تیرباران کردند.

۳- سرپل:
در ۴ خرداد ماه، “مولوی مهدی مجاهد” از فرماندهان میدانی هزاره تبار طالبان که چندی پیش از ریاست اطلاعات استان بامیان عزل شده بود به مقامات عالی رتبه طالبان شدیدا انتقاد کرد. مجاهد اخیرا به شهرستان بلخاب رفته است و در قهر سیاسی با طالبان به سر می‌برد.

۴- غزنی:
در ۱ خرداد ماه، نیروهای احمد مسعود مدعی ترور مولوی “موسی صمیم” رئیس دادگاه طالبان در شهرستان زنخان شدند. این ترور با انفجار بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروی وی انجام گرفته است.

۵- کابل:
– در ۱ خرداد ماه، در نتیجه انفجار بمب در نزدیکی محل برگزاری مراسم سالروز کشته شدن ملا اختر منصور (رهبر پیشین طالبان) در هتل استقلال دستکم سه نفر کشته شدند. داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله تروریستی را به عهده گرفت.
– در ۳ خرداد ماه، بر اثر انفجار چند کپسول گاز در نزدیکی ساختمان آموزشگاه زبان انگلیسی “ستاره” در محله نقاش واقع در منطقه سیزدهم، یک غیرنظامی شهید و دو نفر غیرنظامی زخمی شدند. عامل این انفجار تاکنون مشخص نشده است.
– در ۳ خرداد ماه، “ملا عبدالغنی برادر” معاون نخست وزیر طالبان، از امضای توافق امنیتی با امارات متحده عربی برای اداره فرودگاه‌های افغانستان خبر داد.
– در ۵ خرداد ماه، مسلحین طالبان گردهمایی اعتراضی زنان در شهر کابل را سرکوب کردند.

۶- ننگرهار:
– در ۶ خرداد ماه، طی تیراندازی مسلحین طالبان به خودروی حامل یک عروس و داماد در شهرستان سرخ رود سه نفر زخمی شدند.
– در ۷ خرداد ماه، بر اثر حمله انتحاری به محل حضور “ملا محمد یعقوب مجاهد” وزیر دفاع طالبان در استان ننگرهار بیش از ده نفر کشته و زخمی شدند. طبق اظهارات منابع محلی، ملا یعقوب از این سوءقصد جان سالم بدر برده است. گروه تروریستی داعش و شبکه حقانی از متهمین اصلی این حمله هستند.

ویدیو: لحظاتی پس از انفجار عامل انتحاری در محل حضور ملا محمد یعقوب مجاهد در استان ننگرهار

۷- پاکستان:
– در ۴ خرداد ماه، “محمد بن سلمان” ولیعهد عربستان با “قمر جاوید باجوا” فرمانده ارتش پاکستان درباره همکاری‌های نظامی بین دو کشور گفتگو کرد.
– در ۴ خرداد ماه، پلیس پاکستان با مسدود کردن جاده های منتهی به شهر اسلام آباد و همچنین پرتاب گاز اشک آور، از تجمع و تظاهرات طرفداران عمران خان جلوگیری کرد.
– عمران خان با حضور در تجمع طرفدارانش در منطقه خیابان جناح در نزدیکی پارلمان پاکستان گفت: «دولت باید طی ۶ روز آینده با منحل کردن پارلمان این کشور زمان انتخابات سراسری را اعلام کند. در غیر این صورت مجددا با ۲ میلیون نفر به اسلام آباد باز خواهم گشت.»
– در ۶ خرداد ماه، “شهباز شریف” نخست وزیر پاکستان طی پیامی به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، کمک ایران برای دفع آتش سوزی در جنگل‌های منطقه شیرانی واقع در ایالت بلوچستان را بسیار ارزشمند و به موقع دانست و از دولت ایران قدردانی کرد. ایران برای کمک به دفع این آتش سوزی، یک فروند هواپیمای آتش‌نشان ایلوشین-۷۶ نیروی هوایی سپاه را به منطقه اعزام کرده بود.

بیشتر بخوانید:
تحولات افغانستان و پاکستان، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
جزئیات انفجارهای تروریستی اخیر در شهرهای کابل و مزارشریف+ویدیو و تصاویر

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.